AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Jeg bor i fosterhjem hos min tante og onkel, altså familie plassert. Jeg skal konfirmeres i år, men det blir en Corona tilpasset konfirmasjon, selv om det ikke er noe smitte her hvor vi bor. Jeg begynte på konfirmasjonsundervisning i fjor høst, og allerede tidlig i oktober fikk vi konfirmanter vite datoen for konfirmasjonen, og siden de aldri har spurt meg så har ikke jeg giddet å sagt det heller. Min tante og onkel involverer seg ikke i det hele tatt, hverken i Skole eller konfirmasjonsundervisning. De vet faktisk ikke hvilke dager jeg går til konfirmasjonsundervisning, ofte spør de om jeg kan være barnevakt på dager jeg skal til konfirmasjonsundervisning, og siden det er obligatorisk så må jeg da gi beskjed om at jeg er "syk" for eksempel, men greia er jo at jeg er hjemme og passer Kusinen min på 4 år. På søndager da vi skal gå til gudstjeneste må jeg også passe kusina mi, være med på hytten å hjelpe til med noe arbeid, eller gjøre andre ting. Jeg gidder ikke å si at jeg egentlig skulle vært i kirken, siden de ikke spør og ikke har peiling. Først i dag spurte tanten min når jeg skal konfirmeres. Burde ikke Fosterforeldre følge med på slike ting? Er ikke det jobben deres? Anonymkode: ba294...8f4 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg bor i fosterhjem hos min tante og onkel, altså familie plassert. Jeg skal konfirmeres i år, men det blir en Corona tilpasset konfirmasjon, selv om det ikke er noe smitte her hvor vi bor. Jeg begynte på konfirmasjonsundervisning i fjor høst, og allerede tidlig i oktober fikk vi konfirmanter vite datoen for konfirmasjonen, og siden de aldri har spurt meg så har ikke jeg giddet å sagt det heller. Min tante og onkel involverer seg ikke i det hele tatt, hverken i Skole eller konfirmasjonsundervisning. De vet faktisk ikke hvilke dager jeg går til konfirmasjonsundervisning, ofte spør de om jeg kan være barnevakt på dager jeg skal til konfirmasjonsundervisning, og siden det er obligatorisk så må jeg da gi beskjed om at jeg er "syk" for eksempel, men greia er jo at jeg er hjemme og passer Kusinen min på 4 år. På søndager da vi skal gå til gudstjeneste må jeg også passe kusina mi, være med på hytten å hjelpe til med noe arbeid, eller gjøre andre ting. Jeg gidder ikke å si at jeg egentlig skulle vært i kirken, siden de ikke spør og ikke har peiling. Først i dag spurte tanten min når jeg skal konfirmeres. Burde ikke Fosterforeldre følge med på slike ting? Er ikke det jobben deres? Anonymkode: ba294...8f4 Ts her Jeg glemte å skrive at jeg skal konfirmeres 30. Mai og det visste ikke fostermor /tante før i dag Anonymkode: ba294...8f4 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 Jo, det er det. Dette høres ikke greit ut. Om du ikke vil snakke om dette med tanten og onkelen din, kanskje du kan snakke med kontaktpersonen din i barnevernet om dette? Eventuelt be en av de voksne på konfirmasjonsundervisningen om å ta kontakt med dem? Anonymkode: b08c4...3ff 45
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 Snakk med dem, du. Fortell når du har konfirmasjonsundervisning, og ikke kan passe barn. Enklest sånn. Forstår at du skulle ønske de hadde spurt, men de gjør jo ikke det Anonymkode: 122eb...269 37
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Det er sløvt av dem ja, men du må jo fortelle dem det da. Det er ikke værre enn det. Eventuelt, be om en samtale med din kontaktperson i bv om du syns det er vanskelig, og ta opp at du opplever manglende interesse for deg i hjemmet, og at du trenger at dere, altså du, bv og fosterforeldre, snakker sammen og har en slags forventningsavklaring og familieråd. Anonymkode: cf94b...d94 29
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 30 mai? Det er jo bare litt over en måned til. Er det ikke planlagt noe fest? Har ikke barnevernet heller snakket om dette? Konfirmasjon pleier å planlegges, også økonomisk Anonymkode: 07d39...246 27
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Hvor lenge du har bodd der og skal bo der har kanskje litt å si? Tror fostermor at ekte mor skal fikse det? Anonymkode: cf94b...d94 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 Si ifra til tilsynsfører. Anonymkode: e3451...bbc 17
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 Ts her Sist tilsynsfører skulle komme tenkte jeg at jeg skulle si det, men så var tanten min til stede og hun sier alltid at alt er tipp topp, og da kunne ikke jeg fortelle at de er sløve. Jeg sendte en tekstmelding etterpå til saksbehandler, og hun skrev at hun syntes det var veldig rart og lurte på om jeg visste om de hadde invitert min mor, og hvordan de skulle tilrettelegge for konfirmasjonen, om de hadde bestilt mat om jeg hadde fått konfirmasjonsklær og om de hadde tenkt å leie et lokale med tanke på gjester og sånn eller om vi skulle ha det hjemme. Jeg skrev tilbake at jeg hadde ikke peiling... Når tilsynsfører er her så sitter hun bare og ser på interiøret og snakker høyt om hvor vakkert det er her i huset, og hvor heldig jeg er som bor så flott, så det er tydelig at de er litt blendet av fancy interiør. Anonymkode: ba294...8f4 10
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor lenge du har bodd der og skal bo der har kanskje litt å si? Tror fostermor at ekte mor skal fikse det? Anonymkode: cf94b...d94 Ts her Har bodd her i 8 år, og skal sikkert bo her til jeg flytter ut I guess Anonymkode: ba294...8f4 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #12 Skrevet 23. april 2021 Kvifor deler du det ikkje uoppfordret? Dei er ikkje synske sjølv om dei gløymer kva som er vanlig for alder. Anonymkode: 05fa4...af9 27
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #13 Skrevet 23. april 2021 Noen har desverre fosterbarn kun pga pengene, og driter i ansvaret når du er "stor nok til å klare deg selv". Som sagt over her, si i fra til tilsynsfører, meeen, det kan risikere at du blir flyttet? aner ikke.... Anonymkode: b46c7...4c7 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #14 Skrevet 23. april 2021 Du må dele selv. Hva er alternativet ditt? Institusjon? Ny fosterfamilie? Tror det letteste er at du byr på deg selv, deler, forteller forventninger og engasjerer deg selv. Fortell at du skal konfirmeres. Spør om budsjett for fest. Fortell hvem du ønsker å be. Spør om noen kan hjelpe deg å ordne. Du må dele!! Anonymkode: 2d34a...8b5 16
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #15 Skrevet 23. april 2021 Uff... kjenner jeg blir helt matt. Har du noen du kan snakke med ? Læreren din feks ? Veldig rart at fostermoren din ikke har snakket med deg om dette . Men iallefall , du må si fra nå sånn at de rundt deg får brette opp ermene og ordne ut. Venter du lenger blir alt mye vanskeligere . Så får en i etterkant ta en skikkelig prat om hva du trenger for å ha det best mulig . Du like mye rett i det som alle andre ❤️ Anonymkode: fbc84...506 10
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #16 Skrevet 23. april 2021 Ts her I fjor høst sa jeg høyt ved middagsbordet når konfirmasjonsundervisningen skulle foregå, hvilke dager og klokkeslett og at jeg og mine venner hadde valgt å konfirmeres i kirken. At ingen i klassen valgte borgelig og at det kun var muslimene som ikke skulle ha konfirmasjon. Da får de pinadø høre etter og involvere seg og finne ut når konfirmasjonen er, det står jo også oppslag i kirken og på Kirkens hjemmeside, men de har jo aldri vært i kirken... Anonymkode: ba294...8f4 9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #17 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må dele selv. Hva er alternativet ditt? Institusjon? Ny fosterfamilie? Tror det letteste er at du byr på deg selv, deler, forteller forventninger og engasjerer deg selv. Fortell at du skal konfirmeres. Spør om budsjett for fest. Fortell hvem du ønsker å be. Spør om noen kan hjelpe deg å ordne. Du må dele!! Anonymkode: 2d34a...8b5 Jeg skjønner ikke hva du mener med ordet dele? Ts Anonymkode: ba294...8f4 2
solmåneogstjerner Skrevet 23. april 2021 #18 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må dele selv. Hva er alternativet ditt? Institusjon? Ny fosterfamilie? Tror det letteste er at du byr på deg selv, deler, forteller forventninger og engasjerer deg selv. Fortell at du skal konfirmeres. Spør om budsjett for fest. Fortell hvem du ønsker å be. Spør om noen kan hjelpe deg å ordne. Du må dele!! Anonymkode: 2d34a...8b5 Du snakker til en 14-15 åring her. Det bør da være en selvfølge at fosterforeldrene viser interesse på eget initiativ, og planlegger fest når det er konfirmasjon. Og involverer ungdommen selvsagt. Til ts: vil du fortsette å bo der? Ta uansett kontakt med personen din i barnevernet, evt en annen der om denne ikke hører. Dette høres helt sykt ut. ❤ 26
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #19 Skrevet 23. april 2021 solmåneogstjerner skrev (Akkurat nå): Du snakker til en 14-15 åring her. Det bør da være en selvfølge at fosterforeldrene viser interesse på eget initiativ, og planlegger fest når det er konfirmasjon. Og involverer ungdommen selvsagt. Til ts: vil du fortsette å bo der? Ta uansett kontakt med personen din i barnevernet, evt en annen der om denne ikke hører. Dette høres helt sykt ut. ❤ Det er jo liksom familien min og jeg har bodd der siden 2. Klasse på barneskolen, så jeg har liksom ikke noe annet sted å bo. Det er jo der jeg er vant til å bo selv om jeg skulle ønske de kunne ha involvert seg mer i mitt skolearbeid og nå konfirmasjonsundervisningen og konfirmasjonen. Jeg tror ikke de egentlig er klar over det selv at de ikke involverer seg, fordi de er veldig opptatt med sine jobber og venner. Ts Anonymkode: ba294...8f4 3
solmåneogstjerner Skrevet 23. april 2021 #20 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo liksom familien min og jeg har bodd der siden 2. Klasse på barneskolen, så jeg har liksom ikke noe annet sted å bo. Det er jo der jeg er vant til å bo selv om jeg skulle ønske de kunne ha involvert seg mer i mitt skolearbeid og nå konfirmasjonsundervisningen og konfirmasjonen. Jeg tror ikke de egentlig er klar over det selv at de ikke involverer seg, fordi de er veldig opptatt med sine jobber og venner. Ts Anonymkode: ba294...8f4 Dette er ikke slik foreldre/fosterforeldre skal være. Man skal forvente like mye av fosterforeldre som andre foreldre. Selvsagt skal de involvere seg i din skolegang og konfirmasjon. Derfor trenger de veiledning fra barnevernet når de ikke klarer det. Så snakk med kontaktpersonen din, dette er ikke bra slik det er nå. 23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå