AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Om de har så gode ordninger og så god lønn i forhold til innsats? https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2021/nye-sokertall-til-larerutdanningene-store-rekrutteringsutfordringer/ Anonymkode: 8d188...eff
Khadira Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Lærer er ikke et yrke som passer for mange. Jeg tenker at man skal være spesielt interessert for å bli lærer, iallfall. 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 Tenker at å være lærer er en livsstil mer enn et yrke. Utrolig mye jobb, uklare grenser for når godt nok er godt nok.. Anonymkode: b1f3c...6bc 8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 Har du prøvd selv, å undervise? Det er en helt vanvittig krevende jobb. Jeg er utdanna lektor, men ikke faen om det er aktuelt å jobbe som lærer. Jeg er kun en god lærer for flinke elever, og har lite tålmodighet med folk som lærer sakte eller oppfører seg som idioter. Jeg er ikke en naturlig omsorgsperson, jeg er kun en god fagperson. Ergo er jeg en dårlig lærer, og det er uaktuelt å utsette elever for meg. De fortjener bedre. Anonymkode: 3361e...52f 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Enig med de to som har svart over her. I tillegg så er det enkelte lærere som ikke er veldig flinke til å få yrket til å virke attraktivt for andre, det er en del syting og klaging. Og da er det kanskje en del potensielle lærerstudenter som tar skrekken og velger noe annet i stedet. Anonymkode: ccae8...56d 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 I forhold til innsats? Jeg inviterer deg til å stå en mnd i mine sko. Skjønner godt at folk skyr yrket. Mye jobb, kun kjeft og få og 60% av tiden min går med på å følge opp enkeltelever og de kjipe foreldrene deres. Anonymkode: c3075...e0a 6
Okapi Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Ærlig talt er det nok delvis fordi det nå plutselig krever en mastergrad, pluss et ekstra år med pedagogikk. Da snakker vi altså om en utdannelse som er lengre enn det meste annet enn lege og prest, for en lønn som knapt er over medianen. Gjerne har også lærerne en kompetanse som er etterspurt i det private næringsliv, som kan tilby bedre lønn og kortere arbeidsdager. 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 Er vel relativt dårlig lønn i forhold til innsats. Er forresten et overskudd av lærere i byene, så ikke plass til alle oss som er utdannet engang. Anonymkode: ee8e6...a9e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #9 Skrevet 23. april 2021 Den nye arbeidshverdagen til lærere har vel foregått over noen år nå, så det er ikke så rart folk velger noe annet. Er nok ikke mange idealister igjen, verken innen helse-, eller skolevesenet. I tillegg til rekruttering sliter de med å få folk til å bli værende. Anonymkode: aebf0...36b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 Ja og nei. Begge mine foreldre har undervist og de har vært veldig begeistret for det. Å undervise studenter eller (motiverte) videregående elever er noe helt annet enn å undervise i barne- og ungdomsskolen. Jeg har selv vært vikar i barneskolen og jobbet en del mot den sektoren. Det er fullstendig utmattende. Er du faktisk kontaktlærer er rollen din langt større enn "lærer", og foreldre har helt andre standarder til hva de kan kreve fra skolen enn de hadde tidligere. Barneskoler i ressurssterke nabolag har enklere barn, men langt verre foreldre. Anonymkode: 87430...ff9 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 Jeg skulle gjerne blitt lærer, men har dessverre ikke muligheten til fem år på skole når jeg allerede har annen utdanning, huslån og forpliktelser og annet som binder i voksenlivet. Kunne jeg blitt lærer med en bachelor så hadde jeg muligens kastet meg på. Elsker å undervise/drive opplæring, og å slippe nattarbeid som jeg må pr i dag hadde vært en fryd. Fri hver jul, nyttår, påske, pinse og sommer hadde også være supert, null stress med barnevakt når bhg har stengt men jobben kaller. Kunne gjerne jobbet lange kvelder resten av året for å få til det. Tror mange unge dropper å søke lærerutdanning fordi lærerne fremstiller yrket sitt så sinnsykt negativt. Jeg har lærervenner som trives godt, men deres stemmer når ikke opp i klagingen. Anonymkode: f0ce8...0c1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #12 Skrevet 23. april 2021 På hvilken måte fremstiller de der negativt? Jeg tenker de fleste bare beskriver arbeidssituasjonen sin. Og det er vel ikke å syte? Jeg opplever de fleste lærere som engasjerte og dedikerte. Ts Anonymkode: 8d188...eff 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #13 Skrevet 23. april 2021 Det er dessverre for høye karakterkrav! Fire i matte og fire norsk, om man ikke skal undervise i matte hadde det jo holdt med en ståkarakter! Norsk er forståelig da fordi det skal skrives og leses i de aller fleste fag! Anonymkode: 1326a...4de 1
Hengebuksvinet Skrevet 23. april 2021 #14 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er dessverre for høye karakterkrav! Fire i matte og fire norsk, om man ikke skal undervise i matte hadde det jo holdt med en ståkarakter! Norsk er forståelig da fordi det skal skrives og leses i de aller fleste fag! Anonymkode: 1326a...4de Jeg tror ikke det er de høye katakterkravene som gjør det, men er enig i at de som ikke skal undervise i matematikk burde ha nok med en ståkarakter. Helt merkelig at en med 5.5 i snitt ikke kommer inn. Jeg tror lønn i forhold til innsats har mye å si. Er veldig glad i jobben min, men mannen min mener at jeg jobber altfor mye i forhold til hvor mye jeg har betalt. (Han har kortere utdanning, fri når han har fri og høyere lønn).
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #15 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er dessverre for høye karakterkrav! Fire i matte og fire norsk, om man ikke skal undervise i matte hadde det jo holdt med en ståkarakter! Norsk er forståelig da fordi det skal skrives og leses i de aller fleste fag! Anonymkode: 1326a...4de Absolutt ikke for høye krav, folk som skal undervise andre må ha et minimum av kunnskap selv. Matte handler om mer enn regning, bl.a. tallforståelse og statestikk, som også trengs i de andre fagene og for å kunne ta i bruk nye forskning. En kjapp sjekk på samordna opptak over dagens søkertall viser at det er planlagt 8122 studieplasser på ulike lærerutdanninger, med 12421 som har lærer på førstevalg og 29360 søkere til lærerutdanningen totalt er det altså ingen fare for å ikke få kvalifiserte folk med det første. Anonymkode: f0ce8...0c1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #16 Skrevet 23. april 2021 Man trenger ikke være så faglig sterk for å undervise, i barneskolen i hvert fall. Jeg jobber i barneskolen og har bachelor. Jeg føler ikke at jeg trenger en master, det hadde vært bortkasta tid. Tiden går for det meste i å ordne opp I konflikter, arbeid med klassemiljø, kontakt med foreldre, møter, dokumenter osv. Når du skal velge utdanning og får vite at det er dette tiden går til, så kan ikke det være så interessant for de som er gode i språkfag, realfag osv, og ønsker å bruke denne kunnskapen i en jobb. Og det dumme mattekravet frister ikke for de som kanskje er interessert i andre områder av yrket. Jeg tok lærerutdanningen før mattekravet kom. Jeg er ganske dårlig i matte. Ville aldri valgt utdanningen med mattekravet. Hadde ikke kommet inn en gang. Jeg er god i og har utdanning innen språk og kunst/kultur. Det får nå være bra nok. Anonymkode: 5c8d5...70b 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #17 Skrevet 23. april 2021 Usikker. Lærer er ett bra yrke. Nokså god lønn, jobber 9-10 måneder hvert år (resten er fri). Etter 5 år med masterstudie, så burde undervisningen være rene barnematen. Du bare frisker opp på det grunnleggende fra utdannelsen og lærer det bort til kidsa. Anonymkode: 43c85...720 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #18 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Usikker. Lærer er ett bra yrke. Nokså god lønn, jobber 9-10 måneder hvert år (resten er fri). Etter 5 år med masterstudie, så burde undervisningen være rene barnematen. Du bare frisker opp på det grunnleggende fra utdannelsen og lærer det bort til kidsa. Anonymkode: You wish 😂 Anonymkode: 7dfc7...aa8 6
Zooey Skrevet 23. april 2021 #19 Skrevet 23. april 2021 Jeg er utdannet lærer, men jobber ikke i yrket lengre. Det er ikke en jobb, men en livsstil. Og arbeidsmengden står ikke i henhold til lønna. Faren min er lærer og han bruker fremdeles mesteparten av helgene til retting og forberedelser (han er over 60). 4
Rucula Skrevet 23. april 2021 #20 Skrevet 23. april 2021 Jeg leste en oversikt over yrker det vil være mindre etterspørsel etter i fremtiden. Der var lærer nevnt. Grunnen var de små barnekullene som blir født nå og som kanskje vil fortsette. Det samme gjelder barnehager. Her jeg bor må barnehager legges ned og mange barnehager reduserer antall avdelinger. Ellers synes jeg lærere har en meget god lønn og mye fri, så synes absolutt ikke de skal klage
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå