Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei sann...

jeg har et lite problem, og det er at jeg aner ikke når jeg har "løpetid".. jeg vet ca hvor mange dager etter første mens er, men min mens er så uregelmessig..

før første gang har jeg begynt å skrive opp når jeg får mensen og når den er ferdig.. noen som har litt mere peil enn meg som kan hjelpe meg? hjelper det om jeg skriver opp datoer??? for her kommer de.

28 jan-01 feb---- 5 dager

24 feb-27 feb---- 4 dager

21 mars-24 mars---- 4 dager

19 april-21april---- 3 dager

15 mai-17 mai 3 dager

11 juni-(den har jeg glemt)----

05 juli-(den oxo er glemt)----

01 aug-5 aug----5 dager

26 aug-31 aug----6 dager

hvor lenge er syklusen min, og når ca kan noen se at jeg har løpetid? når er min neste??

håper noen kan hjelpe meg??!!!

mange klemmer fra Cruella (jeg er ikke så slem som navnet sier da.. tihi)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oxo har jeg lest videre her at " ta temp"?? hva og hvordan? vanlig temp når man skjekker om man har feber??? og i såfall, hva skal den ca stå på?? jeg skjønner ingenting jeg... hehe.. kan dere hjelpe meg???

klemmer IGJEN fra Cruella

Skrevet (endret)

Synes det ser ut som du har en rellativ stabil 25 dagers syklus. EL inntreffer ca 14 dager FØR mens altså på din dag 11 ETTER mens. Det er i allefall et greit tidspunkt å begynne å lete etter den. Det som gjør jakten så vanskelig er at det er lutefasen (tiden fra EL til mens) som er stabil, og ikke tiden fra mens til EL. Så i syklusen hvor du hadde 29 dager kom nok ikke din EL før dag 15 etter mens.

Vet ikke om dette gjorde det noe klarere for deg?

Ja det er kjempelurt å skrive opp syklusen slik du gjør, da får du litt oversikt og blir lettere kjent med din egen klokke. Men lengden på mens er uviktig om den er så stabil som det ser ut som over her. En syklus regnes fra første mensdag til og med siste dag før ny mens.

Ønsker deg lykke til i jakten på spiren!

Endret av Snuppelure
Skrevet

Temp hver morgen til samme tid (før du tisser), og dagen etter EL vil tempen din ha gått opp 0,3 grader (altså bør du ha to desimaler på termomteret ditt). Jeg har f.eks. vanlig temp 36,50, dagen etter EL har jeg 36,8 eller 36,9. Så da vet du når du har EL.

Skrevet

tusen takk for svar folkens.. 11 dager etter mens ja... hehe, har regna helt feil jeg da.. hehe.. ikke rart det ikke har skjedd noe da.... tihi....

sleng inn flere svar folk, så kommer jeg innom når jeg får tid igjen..

tusen takk for all hjelp!!

Klemmer fra Cruella

Skrevet

Ikke nødvendigvis 11 dager etter mens.

Det skjer i gjennomsnitt 14 dager FØR mens, men alt fra 10 til 18 dager er helt normalt. Det varierer fra kvinne til kvinne, men er somregel ganske stabilt for en kvinne. Hva som er "fasiten" for deg oppdager du best om du enten bruker eggløsningsteser eller tar tempen.

http://www.pernille.info/ er en meget informativ side når det gjelder "jakten på eggløsnigen"

Skrevet

har sittet å lest på div innlegg på prøvere og ufrivillige barnløse, og jeg blir ikke mindre verpeklar av å lese det som står, så jeg vet ikke hetl om jeg tørr å gå inn på de som allerede ER gravide.. hehe...

takk igjen for alle svar som er kommet.. det hjelper en masse...

klemmer fra Cruella

• 2 uker senere...
Skrevet

i forhold til hva jeg kan se, jeg TROR ikke at syklusen min er på 25 dager.. for den er så varierende... men her er i allefall hvor mange dager i mellom....

des-jan 26 dager

jan - feb 28 dager

feb - mars 26 dager

mars - april 30 dager

april - mai 30 dager

mai - juni 28 dager

juni - juli 25 dager

juli - aug 28 dager

aug - aug - 26 dager

så jeg tviler på at jeg har en 25 dagers syklus..?

håper på svar... klemmer fra Cruella

Gjest Splitter Pine
Skrevet

Hvorfor logger du deg ikke inn på www.fertilityfriend.com?

Jeg slet med å holde øye på syklus, når jeg regnet med å få mens neste gang og anntatt EL. Nå legger jeg inn alle data der, og mener jeg har sånn noenlunde peil på når mens kommer, og når jeg har EL.

Skrevet

kjempe flott, tusen takk

cruella

Skrevet

hvor hen på siden der finner jeg mere ut om det? er inne på den siden nå å kikker, men finner ikke noe..

Cruella

Skrevet

finnes det f.eks noen sider du kan taste inn den dagen du fikk mensen for at det så kommer opp når ca du har løpetid da?

Gjest Splitter Pine
Skrevet

Ja, det gjør det om du klikke på "My chart" oppe på siden. Der kan du legge inn alle slags data du vil, når siste mens var, når du har hatt samleie, temperatur (for bedre å holde øye med EL) osv...

• 2 uker senere...
Skrevet

hmm, gjett om jeg fikk mensen på Torsdag... litt kjipt...

Den kom ikke som uventet da. førsta gangen jeg har fått den på den dagen jeg regna med den skulle.. ikke dårlig... noen som da kan si meg om når jeg har løpetid neste gang?????

Cruella

Skrevet

For det første - jeg visste ikke at vi kvinner har løpetid jeg. Det er et ord jeg forbinder med hunder, og jeg tror aldri at vi noengang vil få løpetid.

For de andre - eggløsning får du ca 14 dager før din neste mens. Regn ut det selv

Skrevet

du skriver at syklusen din er så varierende men innenfor dagene du har er nok det høyst normalt....

Skrevet

jeg syns den virker ustabil jeg men... men det kan være at folk sier at " syklusen min er på 28 dager" eller no, og da har jeg det for meg at det er 28 dager fra første mens til neste mens..

eller tar jeg veldig feil???

Uansett, jeg takker for alle som skriver her..

Mangel klemmer fra Cruella

Skrevet

Ja, en syklus på 28 dager vil si at det er 28 dager fra første dag i en mens til første dag i den neste mensen.

(det har absolutt ikke noe å si hvor lenge den varer, som du også oppgir)

Min syklus er kjempeforvirra (33, 32, 78, 20 og nå "40 og fortsatt ikke over" dager), men det er fordi jeg "nettopp" (vel, for et halvt år siden) slutte med p-piller, og ikke har fått tilbake en regelmessig syklus med eggløsning enda.

Skrevet

hmm, det er 5 år siden jeg sluttet med piller og sprøyte...

I dag starter løpetida mi... Tror jeg...

Vi håper på, og ser om gubben er hjemme da, så det kan bli litt action her...

Klemmer fra Cruella

Skrevet

Å bruke begrepet "løpetid" kan være litt forvirrende, for når dyr har løpetid, da blør de... Da er de fruktbar, men for oss mennesker er det motsatt, det er ikke når vi blør vi er fruktbare...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...