AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Jeg blir faktisk såret når folk er krasse her inne, når de svarer på mine innlegg og jeg til dels føler at det er personlig. Selv om det er oftest jeg føler at diskusjonen forholder seg saklig, så sårer det meg når dette ikke skjer og folk blir nedlatende. Dette har skjedd flere ganger med meg, og jeg ser det skje igjen i diverse tråder også for andre. Derfor synes jeg man bør ta hensyn, man har faktisk ansvar for hvordan egen oppførsel påvirker andre. Så klart er ingen perfekte, men man kan i alle fall prøve å være så saklige man kan. Man trenger heller ikke gjøre det til en konkurranse i spydigheter der man stadig tar igjen med samme mynt. Det er ingen tvil om at de diskusjonene jeg har lært mest av er de som innebærer forståelse av hverandres synspunkt, uten noen form for hersketeknikker eller personangrep, selv om uenigheten også i mange tilfeller har vært sterk. Anonymkode: 84131...825 25
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Har du noen eksempler? Anonymkode: ccd1d...327 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 Jeg har opplevd det samme. Men det er en her inne, som bevist prøver trolle, og «feil» leser alt innlegget handlet om og bare er krass. Er bare å se forbi dem, og tenke «stakkers dem som ikke eier sosiale antenner». Bare se for deg at du hadde vært med en gruppe venner, og lagt ut om et problem du har. Venner prøver da være støttende og komme med råd. Er det da en som står der og er spydig og frekk, så blir de mest sannsynlig korrigert av de andre. Men her inne på forum, er det ikke alltid folk gidder legge energi inn i å fortelle dem hvordan man oppfører seg på forum. For mest sannsynlig er de bare krangle fanter som er vanskelige på uansett hva man snakker om så bare se forbi dem. Er også veldig mange wierdos på forum, det må du ikke glemme! Alltid en eller annen snåling med spesielle meninger. Sier man dem imot, så svarer de «ja men vi er på et diskusjons forum da!». Er bare å rulle øynene så langt opp til himmelen du kan, tenke «du er teit», og rett og slett glemme at de eksisterer Anonymkode: 79a79...133 13
Blueberrymuffin Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg blir faktisk såret når folk er krasse her inne, når de svarer på mine innlegg og jeg til dels føler at det er personlig. Selv om det er oftest jeg føler at diskusjonen forholder seg saklig, så sårer det meg når dette ikke skjer og folk blir nedlatende. Dette har skjedd flere ganger med meg, og jeg ser det skje igjen i diverse tråder også for andre. Derfor synes jeg man bør ta hensyn, man har faktisk ansvar for hvordan egen oppførsel påvirker andre. Så klart er ingen perfekte, men man kan i alle fall prøve å være så saklige man kan. Man trenger heller ikke gjøre det til en konkurranse i spydigheter der man stadig tar igjen med samme mynt. Det er ingen tvil om at de diskusjonene jeg har lært mest av er de som innebærer forståelse av hverandres synspunkt, uten noen form for hersketeknikker eller personangrep, selv om uenigheten også i mange tilfeller har vært sterk. Anonymkode: 84131...825 Jeg forstår hva du mener. Problemet er at endel har en tendens til å være tøffere bak tastaturet. Men igjen så er kvinneguiden et diskusjonssted, og da er dessverre en konsekvens at man må være litt hardhudet og ikke ta alt innover seg. Er noen ufine, eller skrive stygt, er nedlatende, så tenk heller at det egentlig ikke handler om deg. Det er ikke deg det er noe galt med når folk bruker hersketeknikker Det er de som er nedlatende og går til persongrep som det er noe galt med. Så tenk heller at det er de som ikke har det så bra, og hev deg over det 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Du må huske på at det er alle type mennesker her inne. Det finnes mange som er direkte, skarpe og gjerne litt krasse i tonen uten at de nødvendigvis mener det vondt. Alt har med personlighet å gjøre, og det er ulempen ved å brette ut om noe som helst på et forum. Anonymkode: 85519...7fb 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 Jeg skjønner hva du mener ts, i perioder orker jeg ikke å være innom forumet for jeg blir sliten av de greiene. Ja, det er et diskusjonsforum, men det er også forskjellige underforum der folk kan dele personlige ting(sorg f.eks.) og få støtte hos andre, men til og med da kan det komme enkelte innom tråden for å kjekle med ts eller andre, vrir og vender på det folk skriver for å liksom "være morsomme". Jeg har rapportert en del innlegg for latterliggjøring og angrep på trådstartere. Anonymkode: 72b97...094 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Ts: på tide å logge av. Du må selv ta ansvar for hva du vil skal påvirke deg. At du blir støtt er ditt eget problem. Anonymkode: d7631...550 6
Marai Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 (endret) Der er trist at du opplever slik, men du må huske at du skriver med random folk på nett, med andre ord du kan ikke ta det personlig. - eller forvente at folk skal være høflig. Beklager, men sånn er det ikke når man er på nett. Ja, folk burde ha mere folkeskikk, men du må huske at folk er forskjellige , og det kan hende personen ikke mente vondt/frekt selv om du tolket det slik . Kan si deg dette her er ingen i forhold gaming comunity, der er det mye verre og mer toxic! Endret 23. april 2021 av Marai 3
Khadira Skrevet 23. april 2021 #9 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Derfor synes jeg man bør ta hensyn, man har faktisk ansvar for hvordan egen oppførsel påvirker andre. Min mor har alltid sagt "Alt man sier har en mottaker", og jeg tenker at hun har rett i det. Samtidig så er Kvinneguiden et forum der man finner mange ulike mennesker med ulike meninger og synspunkter. Man må være litt hardhudet her inne, som en annen skrev lenger opp her. Om folk benytter seg av personangrep i diskusjoner er det selvfølgelig ikke greit, men jeg tenker at ikke alt ansvaret automatisk kan legges over på de som svarer i tråder. Velger man å skrive en tråd her, går man indirekte med på å være et diskusjonsmoment. Da må man tåle feedback. Mener jeg, da. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 Du burde kanskje ikke være her, da. Anonymkode: 46857...d6e 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har du noen eksempler? Anonymkode: ccd1d...327 Det kan være mye. For eksempel at andre først mistolker det man skriver på en måte som virker nesten bevisst, som om de ikke har noe ønske om å forstå, og vrir på det man skriver. Og deretter at personen blir nedlatende, kanskje fordi de tenker at det da er greit. Jeg skjønner at det noen ganger kan være en selv som ikke har formulert seg bra nok, men jeg tenker jo at det uansett er greit å unngå å bevisst såre andre. Noen ganger føler jeg at andre bedriver hersketeknikker, mens de forsøker å snu det til at det er meg som gjør det eller at jeg ikke er saklig. Og da begynner jeg å bli bekymret for at det er sant. Selv om man prøver å være saklig kan man jo gjøre feil også. Men fornuften sier egentlig at her er det en person som bedriver hersketeknikk. Takk til alle som svarer hyggelig. Jeg vet at det fins alle slags mennesker her, men jeg liker generelt å skrive her iblant så lenge folk er saklige. Det er synd at noen bevisst ødelegger. Jeg ikke bare tåler, men synes det er positivt med konstruktiv kritikk. Problemet er når folk ikke lenger forholder seg saklige. Anonymkode: 84131...825 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #13 Skrevet 23. april 2021 Se for deg dette. Du er 35, dritsliten etter en lang uke på jobb, ungene gnåler og mannen er sur. Du legger deg på soverommet og kjenner det damper surhet av deg. Hvordan BLE livet SÅ ille? Så logger du på KG og finner et tråd der du ser muligheten til å få ut litt dritt og surhet. Eller folk kjeder seg, er sure og ensomme og kommer på KG for å skrive. Folk kommer ikke hit for å hjelpe hverandre. De kommer for å få ut dritten. Anonymkode: 49c4c...e45 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #14 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Se for deg dette. Du er 35, dritsliten etter en lang uke på jobb, ungene gnåler og mannen er sur. Du legger deg på soverommet og kjenner det damper surhet av deg. Hvordan BLE livet SÅ ille? Så logger du på KG og finner et tråd der du ser muligheten til å få ut litt dritt og surhet. Eller folk kjeder seg, er sure og ensomme og kommer på KG for å skrive. Folk kommer ikke hit for å hjelpe hverandre. De kommer for å få ut dritten. Anonymkode: 49c4c...e45 Noen kommer hit for å hjelpe andre. Anonymkode: bc46f...32c 10
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #15 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det kan være mye. For eksempel at andre først mistolker det man skriver på en måte som virker nesten bevisst, som om de ikke har noe ønske om å forstå, og vrir på det man skriver. Og deretter at personen blir nedlatende, kanskje fordi de tenker at det da er greit. Jeg skjønner at det noen ganger kan være en selv som ikke har formulert seg bra nok, men jeg tenker jo at det uansett er greit å unngå å bevisst såre andre. Noen ganger føler jeg at andre bedriver hersketeknikker, mens de forsøker å snu det til at det er meg som gjør det eller at jeg ikke er saklig. Og da begynner jeg å bli bekymret for at det er sant. Selv om man prøver å være saklig kan man jo gjøre feil også. Men fornuften sier egentlig at her er det en person som bedriver hersketeknikk. Takk til alle som svarer hyggelig. Jeg vet at det fins alle slags mennesker her, men jeg liker generelt å skrive her iblant så lenge folk er saklige. Det er synd at noen bevisst ødelegger. Jeg ikke bare tåler, men synes det er positivt med konstruktiv kritikk. Problemet er når folk ikke lenger forholder seg saklige. Anonymkode: 84131...825 Eksempel på tråder kunne vært fint. Anonymkode: 380b3...dd1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #16 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eksempel på tråder kunne vært fint. Anonymkode: 380b3...dd1 Nabotråden om russiske jenter, for eksempel Anonymkode: bc46f...32c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #17 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eksempel på tråder kunne vært fint. Anonymkode: 380b3...dd1 Tror ikke jeg vil nevne noen tråder her, for da kan det bli sånn at man begynner å diskutere om spesifikke ting er greit å skrive eller ikke. Det jeg ønsker for denne tråden er mer det å minne folk på at det er lurt å tenke litt over hvordan det kan oppleves for andre å motta det man skriver. Anonymkode: 84131...825 3
Silva Pluvialis Skrevet 23. april 2021 #18 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du burde kanskje ikke være her, da. Anonymkode: 46857...d6e Jeg tenker helt motsatt. Det er de som hetser og er stygg mot andre som burde logge av internett. 8
herzeleid Skrevet 23. april 2021 #19 Skrevet 23. april 2021 En del oppfører seg dårlig, og det virker som slikt er både akseptert og forventet her inne. Det er synd. Samtidig er det en problemstilling jeg tenker over noen ganger, hvordan ærlighet i en del tilfeller kan såre, selv om det en skriver er et forsøk på en objektiv fremstilling. Det har særlig slått meg i enkelte tråder der yngre har spurt om sammenheng mellom alder og attraktivitet, og eldre blir såret og/eller rasende av saklige svar som vanskelig kan anses som noe annet enn fremstilling av statistikken på området. Problemstillingen er vanskelig fordi en tross alt ikke ønsker å såre de som blir såret av slik kunnskap. Samtidig er det skadelig å holde slik kunnskap tilbake fra unge som prøver å forstå verden. I slike tilfeller tenker jeg at det er de som reagerer sitt ansvar å unngå tema som er veldig såre, fordi det ikke bare er urimelig men usolidarisk og skadelig å prøve å hindre andre i å diskutere og lære om et tema en selv ikke liker. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #20 Skrevet 23. april 2021 Trøst deg med at de som troller og er slemme her inne er folk med seriøse sosiale problemer. De er samfunnets tapere, og prøver å dra andre ned for å føle seg bedre. Anonymkode: 58dfb...e6a 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå