Gå til innhold

Sunn snacks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter med å kutte ut sjokoladen, så prøver å erstatte den med gode og sunne alternativer.

Hittil har jeg prøvd:

-nøtter og tørka frukt

-frukt

-drikke te

-brødskiver med brunost

Noen flere forslag til noe som er godt og enkelt, men samtidig ikke så usunt som sjokolade. Hva spiser dere når dere skal kose dere med snacks?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Options kako er god da. Får litt sjokoladesmak da :)

Skrevet

70% sjokolade - mørk, god og ikke så søt som vanlig sjokolade.

Skrevet

Du kan riste mandler på stekepanna. Det er kjempesunn snacks. Dersom du vil ha litt søtt, kjøp tørket frukt til eller del en ananas. Ananas motvirker betennelser i kroppen og er rik på antioksidanter. (Blåbær inneholder max)

Skrevet (endret)

Ulike grønnsaker du kan knaske på? Evt med dip? (sistnevnte av det magrere slaget selvfølgelig..)

-viXen-

Endret av vixen
Skrevet

Hjemmepoppet popcorn (bruk kjele eller popcorn maskin og så lite olje som mulig) er mye sunnere enn det meste snacks.

Skrevet

En nybakt grov speltscone med tynne epleskiver uten skall og kaneldryss. Eller med bananskiver om du liker det. :)

Grove speltscones:

150 g sammalt spelt (merke Helios demeter)

100 g siktet spelt

2 ss små havregryn

2 ss solsikkefrø

litt salt

2 toppede ts bakepulver

1 ss vegetabilsk olje

1 egg og 1 eggeplomme

ca. 2 1/2 dl vann

Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg og vann. La svelle i ca. 30 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter.

Disse er ganske grove, du kan lage dem finere om du vil (feks 150 g fin spelt og 100 g sammalt).

Du kan også blande tørket frukt og evnt kanel i selve røren - noen hakkede ferske dadler er feks kjempegodt.

Skrevet

Heistad har sjokoladepudding som er lavkalori (meny har ihvertfall), bare ikke spise hele på en gang.

Options har også en 72% kakao med like lite kalorier som jeg vet mange liker bedre, eller du kan få med mint, karamell ol.

En dessert som er til South Beach dietten egentlig som er god er:

Ricotta (så mager du finner)

Litt kakao

Kunstig søtning

noen mandeldråper.

Rør alt sammen og smak til. Det blir veldig godt og så du får god sjokoladesmak. Dessuten ganske mektig og kan brukes som del av kveldsmat.

Jeg syns ikke cottage cheese eller kesam gjør samme nytta der, blir bare surt og rart.

Gele av fun light saft er jo fint og magert.

En boks kesam, litt fun light og gelatin så får du fromasje.

Frukt med vaniljeyoghurt er digg.

Og den bjørnebær og vaniljeyoghurten til Yoplait er god. Smaker som is med bjørnebær.

Dream yoghurtis er også et alternativ da. Hold deg til 100g så er det ikke så ille, men ike hver dag.

Og det er en alpen bar + en eller annen frokostbar til (weetos?) som kan gå som et mellommåltid. De er det litt sjokolade i bunn på. Den til alpen er ganske god syns jeg og fin å ta i farte og har 122 kcal så det er ikke så ille + gir mye energi.

Ser ristede mandler er tatt opp, men pinjekjerner også. Strå litt salt over så de blir lettsaltet.

Skrevet

En smoothie kan forresten også være et godt alternativ når man er søtsugen. Jeg pleier å bruke Biola naturell kulturmelk, frosne bær, en halv moden banan og 1 liten ts flytende honning eller lønnesirup (som evnt kan sløyfes).

En slik smoothie er også mettende. Bruker man Biola eller yoghurt med frukt/bær blir imidlertid sukkerinnholdet atskillig høyere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...