AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Etter raske fødsler hvor kroppen tar over og presser selv så lurer jeg på om flere har opplevd dette? Leser at folk får beskjed av jordmor om at nå kan de presse, eller nå må de ikke presse - noe jeg aldri hadde hatt mulighet til å selv kontrollere. Anonymkode: 90039...39d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Er det ikke det som er pressrier da, at kroppen presser selv? Her hadde jeg heller ingen mulighet til å stoppe pressingen😅 Anonymkode: 28f34...ba5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 Det er jo hele hensikten med pressrier 🤷🏽♀️ At man MÅ presse! Tror alle damer på et tidspunkt hadde bare gitt seg, hvis ikke trangen var så sykt sterk. Jeg hadde i alle fall det! Det er et fåtall damer som føder medikamentfritt som ikke får pressrier/trykketrang, men det gjelder ikke mange. De fleste dette skjer med, har hatt epidural eller pudental - disse har kjent bivirkning at trykketrangen kan hemmes. Da må man presse på kommando De gangene man får beskjed om å ikke presse, er akkurat når hodet skal ut (for å hindre rifter), eller dersom barnet ikke er komt langt nok ned (for tidlig trykketrang). Jordmødrene VET at kroppen presser av seg selv, men hensikten er at mor ikke presser aktivt men heller prøver så godt hun kan å holde igjen. Anonymkode: 0496e...258 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 Jeg hadde ingen pressrier og måtte få beskjed hver gang jeg skulle presse Anonymkode: 564b9...459
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 På grunn av epiduralen kunne jeg ikke kjenne presseriene noe særlig men jordmødrene sa ifra hver gang jeg hadde en pressrie og ba meg presse. Anonymkode: 8c5a7...e03 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 Pressriene var ikkje noko annleis enn opningsriene. Hadde ikkje nedpress eller trykketrang. Måtte få beskjed av jordmor om å presse. Begynte trolig litt for tidlig å presse, sa jordmor etterpå. Eg pressa i litt over ein time. (Hadde ikkje epidural) Anonymkode: c483a...f2d
Heisenberg Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Jeg har født 5 ganger, 3 av dem helt uten smertestillende men jeg har aldri opplevd pressrier. Jeg har kjent at riene endrer seg men ikke sånn at jeg må presse.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 Kjente aldri på trykketrang. Tvert i mot så måtte både jordmor og barnepleier be meg og mase om at jeg skulle presse... Hadde epidural så kanskje derfor. kjente heller faktisk på en motstand mot å presse for hadde så intense rier og smerter at jeg instinktivt følte d ville bli verre dersom jeg presset.. Anonymkode: 5b1f7...f86
Kardinal Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 Ja, hadde en rask fødsel sist og de pressriene jeg fikk var helt hinsides😳 Hele kroppen flyttet på seg når jeg hadde de heftigeste pressriene. Altså, jeg låg stille men jeg kjente hele kroppen flyttet på seg uten at jeg gjorde noe😱 Hadde null kontroll what so ever! Pressrier er pressrier og de får en ikke gjort noe med, en klarer ikke la vær på presse då. Men trur nok de meiner om å presse aktivt med eller ei. Jeg hadde 10-15 min med heftige pressrier og de 2 siste minuttene fikk jeg beskjed om å presse aktivt med siden pulsen til babyen gikk ned og han måtte ut litt fort
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #10 Skrevet 24. april 2021 Hvis du får nok panikk (les: uoppdaget setefødsel) så er det null problem å holde igjen på de pressriene. Anbefaler det ikke nødvendigvis da.. 🤣 Anonymkode: be5fb...80f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #11 Skrevet 24. april 2021 Jeg følte ingen trykketrang med noen av fødslene. Fikk beskjed om å presse, og baby nr 1 var ute etter 1,5 time og nr 2 etter 15 minutt. Anonymkode: 5ad25...88a
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #12 Skrevet 24. april 2021 Jeg fikk pressrier ved 8cm og fikk beskjed om å ikke presse da baby var for langt oppe. De sa det var fordi jeg kom til å slite meg ut tror jeg, at om jeg hadde presset hadde det ikke skjedd så mye liksom. Men det var helt sykt vanskelig å la vær, måtte jo jobbe mot kroppen egentlig. Det var definitivt den værste delen av fødselen min, fødte uten smertestillende. Anonymkode: 81bf6...921
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #13 Skrevet 24. april 2021 Greien med å bli fortalt press/ikke press er for å hindre revning. Det er forferdelig vanskelig å holde igjen, men det er mulig med rett pusteteknikk. Når man puster ut, gjør det i mange harde små støt. I stedet for uuuuuuuuuuuut puster man Ut-ut-ut-ut-ut. Anonymkode: 51ada...ef6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #14 Skrevet 24. april 2021 Jeg klarte ikke holde igjen noe som helst og bare presset i stykker hele underlivet mitt. Startet med svak murring klokka 10 og ungen var ute før kl. 15. Ankom sykehuset kl 13:30 og da hadde jeg 6 cm, men hadde bare kjent veldig regelmessig murring før det. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen klarer å holde igjen noe som helst under fødsel. Jeg husker veldig lite annet enn at jeg brølte og kastet meg mellom mannen, prekestolen og føde»sengen» Anonymkode: bfade...b23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå