AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Valgte å lage ny tråd for å si litt om hvordan det går nå.... Det går virkelig ikke bra. Jeg har det så utrolig vondt inni meg og gråter og kjenner på frustrasjon og maktesløshet. Han svarte meg jo ikke på meldinger. Trakk seg unna, som om han ignorerte meg og uttrykte sitt sinne og skuffelse ved å gi meg en kald skulder. Da kjæresten min hjalp meg med lånet, for et år siden, var det lånegraden som økte ettersom jeg fikk lavere rente i den nye banken. Dette ble altså denne «bufferen» Jeg har som sagt i forrige tråd, de siste 6 årene skapt et nytt hjem fra null. Jeg fikk ikke noe etter 20 års ekteskap fordi verdistigningen på huset vårt var for lavt i forhold til lånet. Advokatene mente min eks som hadde arvet huset, kunne gitt meg en kompensasjon på 200 000 etter 20 års ekteskap, men det ga han meg aldri. Det ble et sjokk for meg. Vi hadde jo felles eie! Vi hadde nok med å få endene til å møtes da vi var gift selv om vi sparte til ferier og hadde alltid en liten buffeer, så var det aldri noen overflod. Jeg betalte alt av klær, mat, barnehage, bil, tv abonnement, mm. Min eks hus og forsikringer. Joda, jeg gikk i fella og har hatt det tøft økonomisk etter skilsmissen. Jeg hadde så dårlig samvittighet da jeg flyttet ut og klarte ikke å ta med møbler ol, kun små ting som betydde endel for meg. Jeg ønsket ikke å fjerne ting for barna sin del. Det har derfor tatt tid og penger å skape et nytt hjem, jeg har spart til hver investering. Alt fra senger til skrivepulter, sofa, spisebord, overflate oppussing osv. Det er ikke før nå, jeg føler at jeg har et hjem. Mye er også kjøpt på Finn eller hentet gratis på Finn. Jeg lever ikke luksuriøst og betaler regninger slik jeg skal hver mnd og verken fester, drikker eller drar på unødvendige ferier. Også kom denne «bufferen» kanskje jeg ble litt raus og litt snill etter alle disse harde årene. Jeg tok en prekær reparasjon på bilen, betalte første avdraget til folkehøgskolen for mitt barn som jeg har hatt så mye dårlig samvittighet over gjennom disse årene etter skilsmissen. Betalte ned et forbrukslån som jeg forøvrig alltid har vært flink til å betale tilbake på hver mnd, men nå ble altså det ute av verden. Også unnet jeg meg altså disse vinterskoen og vinterjakken. Min nye kjæreste har alltid vist at jeg ikke har så mye å rutte med og valgte altså selv å hjelpe meg med bankbytte. Om han allerede da følte en eller annen form for eierskap til denne bufferen og at den ikke måtte brukes uten at jeg samtidig klarte å betale tilbake på den, viste jeg ingen ting om. Han sa aldri noe om hans forventninger. Jeg trodde jeg kunne forvalte de pengene slik jeg ønsket. Men han ble altså sint da han fikk vite at bufferen var tom og følte jeg hadde gått bak ryggen hans. En ting som jeg ikke skrev i forrige innlegg var at han har gitt meg mange gaver og vært snill. Tildeles dyre gaver også, men jeg viste ikke at det var «heftelser» ved disse gavene. At jeg ikke var dem vell unt dersom jeg brukt fra bufferen. Men det var jo aldri noe tema at han skulle betale verksted utgiftene eller skolepenger. Det hadde jeg aldri kunne falt meg inn å spørre han om. De gavene jeg fikk fra han til jul og bursdag var heller ikke noe jeg ønsket meg av han og jeg utrykket at jeg syntes det både ble for mye og alt for dyre gaver som jeg ikke var vant med å få og heller ikke forventet å få. Han ønsket likevel å gi de til meg. I starten av denne konflikten sendte jeg han meldinger han ikke svarte på. Jeg spurte hva det var og hvorfor han ble borte? Men fikk altså ikke noe svar. Så trakk jeg meg unna, ville gi han litt tid å se om han kom tilbake. Men i går, tre uker etterpå med total taushet, klarte jeg ikke mer. Jeg sendte en lang melding der jeg forklarte detaljert om hvordan årene mine hadde vært. Alt dette for at kan kanskje ville forstå meg bedre. Jeg skrev også at om han ghostet meg, så syntes jeg det var en feig og dårlig måte å avslutte forholdet til meg på. Jeg skrev også at jeg ønsket han ville prate med meg og at jeg ønsket at han viste endringsvilje til å bli flinkere til å prate om ting selv om det er vondt og vanskelig. Jeg skrev også at jeg ikke fant meg i slik stille behandling av han mer og at jeg rett og slett ikke tillot det mer. Jeg ønsker altså både forståelse og en ansvarliggjøres av hans oppførsel. Jeg skrev at om han ikke var villig til å endre seg og prate med meg, så kunne han komme å hente tingene sine. Jeg satte liksom ned foten for å sette grenser og trodde jo rett og slett at han kom til å forstå og angre seg litt. Jeg ble kun møtt med en kald skulder. Han skrev tilbake kun at han ikke hadde tid til å hente, tingene at det måtte evt bli en annen gang eller jeg kunne kaste di. Han nevnte ingen ting om det jeg skrev og jeg følte meg mye mer avvist enn jeg allerede var. Så kom angeren og skyldfølelsen min over meg. Hva har jeg gjort? Fortjener jeg dette? Er jeg så udugelig? Skal jeg sende ny melding? Vil han endre seg? Er det virkelig slutt? Og hvorfor? Betydde jeg ikke mer? Hvorfor så sint? Jeg skjønner ikke!! Denne historien føles om trent slik: som om jeg har kjørt inn på en ukjent sidevei jeg ikke burde kjørt inn på. Det sto ingen advarsel skilt, likevel fikk jeg bot og mistet bilen... Alle vet man ikke skal være utro og at det setter et forhold i fare... men jeg viste rett og slett ikke at han kom til å få denne reaksjonen på bakgrunn av at jeg har brukt mine penger... Anonymkode: 99f04...f4a
got2go Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Virker ikke som at det er så mye du får gjort dessverre. Han vil tydeligvis avslutte forholdet. 5
moroklompen Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 Slik som du forklarer det her, så syntes jeg ikke du har gjort noe galt. Pengene og lånet er ditt og hva du velger å bruke din buffer på, er opp til deg. Om han hadde andre forventninger til deg pga hans hjelp, så er dette noe han burde kommunisert på forhånd eller i det minste etter at han følte at det var ett problem. At han istedenfor å kommunisere velger å ghoste deg på denne måten, tenker jeg sier mye om hvordan ett forhold med han her hadde blitt i fremtiden. Skjønner at du er fortvilet men her tror jeg rett og slett du må fokusere på at heldigvis forholdet ble avsluttet før det ble for seriøst. 1
Blue81 Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 Tror du bare skal være glad han har vist hvem han er etter såpass kort tid. Du fortjener en bedre mann. Jeg synes ikke du har gjort noe fælt eller ufornuftig, og synes ikke du skal krype for denne mannen. Lev ditt liv slik du vil,ikke la deg diktere. Det står stor respekt av alt du har bygget opp igjen etter bruddet med din mann. Vært stolt av hva du har fått til. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Gjør det til en kort prosess: kast tingene hans og gå videre. Det var dine penger, ditt valg. Andre kan komme med innspill og råd, men du har den endelige avgjørelsen. Om du ønsker mer nøytrale input innen økonomi, anbefaler jeg pengerådet sin podcast 🥰 Anonymkode: 02623...f42 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 Jeg husker den andre tråden din. Det er jo ikke mer å gjøre, han vil tydeligvis ikke mer og du synes ikke du har gjort noe galt. Her er det bare å gå videre, og finne en partner som har samme syn på penger som deg. I følge Dr. Phil så er penger noe av det par krangler mest om så du er i godt selskap. Anonymkode: f18da...f08 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Jeg spurte i den andre tråden din, men fikk aldri svar. Hvor mye penger er det snakk om? Flere hundre tusen kroner? Anonymkode: 3a465...349 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 For en drittfyr. Det er dine penger og det er opp til deg å prioritere hva du trenger og hvordan du vil bruke dem. Det å kjøpe seg vinterjakke og sko er da helt normalt og noe man må få lov til å prioritere uten at andre skal legge seg opp i deg, du hadde jo til og med penger og du hadde jo råd til det. Han er en jævla idiot som ikke svarer på meldinger og som er så kald mot deg. Du har ikke gjort noe galt, og du er ikke udugelig på noen som helst måte. Du finner deg noen bedre en han. Anonymkode: 875ae...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #9 Skrevet 23. april 2021 Det eneste jeg tenker som kunne være den utløsende årsak til denne konflikten var at du ikke nevnte de planene du hadde ang bilen og folkehøgskolen for kjæresten din . Han muligens følte at du nyttet sjansen til å bruke den bufferen bak ryggen hans ? Det er jo du som står for lånet og du er voksen nok til å styre livet ditt, men han er sikkert av den mening at en som par gjør ting under felles godkjennelse . Det kan jo være at han ikke fikser «hemmeligheter» i et forhold Anonymkode: b9410...5a6 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 Det kan virke som om dette er en mann det vil børe vanskelig å leve med og forholde seg til over tid, og det kan hende det er godt for deg på sikt at der blir slitt nå. Men jeg kan forstå at man blir skeptisk når din ide av «buffer» er penger til fri benyttelse for løpende forbruk og lettelse av egen dårlig samvittighet. Reparasjon av bil er hva buffer er til for, ikke alt det andre du nevner. Jeg hadde ikke likt å binde meg til en partner som ikke forstår basic økonomi. Men for din del, å være sammen med en som ikke kan snakke ordentlig om ting, er ikke noe bedre. Anonymkode: 6f3c4...9b2 1
Lønnesirup01 Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 Hvor lenge har dere vært sammen? Og hvor seriøst har forholdet vært - har dere snakket om samboerskap, er dere introdusert for hverandres venner og familie? Jeg kjenner litt igjen "konfrontasjonsmodus" fra noen år tilbake da jeg var i relasjon med en mann jeg følte ville avslutte ting med meg, uten å gjøre det direkte. Du må huske at når du skriver slike ting, og stiller mannen til veggs, så avslutter du alt som ikke var avsluttet. Du åpner derfor ikke for en eventuell tilbakemelding. Jeg sier ikke at han ikke skulle avsluttet ordentlig med deg, for det skulle han. Men når du sender en melding der du skriver at du "ikke fant meg i slik stille behandling" og ikke "tillater det", så er det gitt at forholdet er avsluttet. Og da er det egentlig ikke mer å prate om. Derav svarer han kun rent praktisk ang. tingene, for menn gidder ikke dvele ved som er over. Dersom du ønsket svar, skulle du nok vært mer åpen og sårbar, fremfor sint og kald (rent strategisk). 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #12 Skrevet 25. april 2021 Ghosting er en uting. Det er ikke en grei måte å reagere på. Dere har forskjellig forhold til økonomi, og det later ikke til at dere passer sammen. Når det er sagt, har du ikke bygd deg opp fra null. Du fikk forskudd på arv fra dine foreldre. Du har fått mye hjelp, og jeg tror ikke du selv ser hvor mye hjelp du har fått. Å klage over at gavene ikke er deg vel unt fra hans side, og at det er heftelser, er grove beskyldninger fra din side. Hva skal han egentlig svare på det? Anonymkode: 0ff87...475 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå