Gå til innhold

Positive og negative erfaringer med EMDR-behandling?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går i poliklinsk behandling for PTSD, re-traumatisering og nye symptomer, moderat symptomtrykk og funksjonsfall. 

Vi er egentlig innom både traumeterapi, samtaleterapi, kognitiv terapi og psykoedukasjon i timene. Litt ettersom hva vi snakker om I timene, og hva jeg havner innpå i timene. De siste timene, som alltid er på 100-120 minutter, har jeg havnet i flashback og mye minner, så har vært mye fokus på traumeterapi og komme tilbake. 

Psykiater har nevnt at EMDR kan være et godt verktøy for meg, men jeg må føle meg klar for det. Har lest en del om det, men syns helt ærlig det høres overveldende ut. Jeg er redd for at det kan gjøre vondt verre, i allefall nå. 

Men jeg trenger gjerne noen argumenter. Og gjerne for begge sidene. Både de gode, og de negative. Kan det gjøre det verre? Om jeg ikke er klar? Kan det gjøre det bedre, selvom jeg ikke føler meg klar? Når vet man om man er klar da? 

Hvor lenge gjør man EMDR? 

Vil jeg kanskje ikke trenge eksponeringsterapi om jeg går for EMDR? 

Anonymkode: 9971a...9b6

• 8 måneder senere...
Skrevet

Heisann! Ble selv veldig nysgjerrig og måtte søke etter erfaringer, da jeg har selv nylig startet Emdr behandling. 

At det er en slitsom behandling tror jeg nok. Ganske intensive timer. Men samtidig er det mye fokus på at man avslutter timen med mindre uro enn man hadde i starten! Det foregår slik at du også har en trygg opplevelse/situasjon du skal tenke på, og dette skal hjelpe hjernen å få et bedre forhold til det ubehagelige. Av det jeg har lest er også fingerbevegelsene foran øynene positivt ift å tenke tilbake på ubehagelige ting, da du får en ytre stimuli du må forholde deg til mens du føler på ting. 

Men om man nettopp har begynt å snakke om traumene, så kan nok det være for tøft å starte med. 

jeg har hatt min 2 time med emdr behandling, og reagerte veldig følelsesmessig på det trygget minnet, og ikke så mye på det vonde/ubehagelige første timen. I dag fikk jeg veldig opp dissosiasjon, selv om det er noe jeg har følt at jeg som regel gjør med vilje, men i dag kom det selv om jeg ikke ønsket det. Og kanskje det er noe av årsaken som blokkerer for det ubehagelige. Jeg gleder meg til flere timer, for jeg tror at jeg lettere får opp følelser enn minner, tanker osv. Føler dette kan hjelpe meg å bli bedre kjent med meg selv, på godt og vondt.  Hvordan går det med deg i dag? ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...