AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Jeg opprettet et barnefond for en venninnes datter for endel år siden. Har da blitt trukket en liten sum penger hver måndte fra min konto som har gått direkte til denne kontoen. Foreldrene har gått fra hverandre for en stund siden og av ulike grunner har jeg hatt mistanke at denne kontoen har blitt tømt. Det viser seg nå at faren har kjøpt ny bil til familien. Kontoen står i datters navn og begge foreldre har hatt tilgang. Hva gjør jeg nå? Er det rett og rimelig å kreve pengene tilbake? Penger jeg har spart til datter er borte og evt avkastning. Anonymkode: 5c6d6...eb3
Ulven Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Huff for en far. Det er sikkert noen med juridisk kompetanse som kan svare deg på dette. Men jeg ville startet med å ta en samtale med statsforvalteren i ditt fylke for å høre hva som kan gjøres. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 Du kan ikke gjøre noe med det. De pengene har du gitt til en konto som står i foreldrenes navn og som de forvalter. Foreldrene bestemmer over barnas penger. De har lov til å ta barnas penger dersom de mener de trenger det. Akkurat som at foreldre har lov til å ta pengene som barn under 18 år tjener. Det suger, men sånn er det dessverre. Dersom du ville ha spart penger til barnet, skulle du ha gjort det i din egen konto, som du kunne ha overført til barnet npr de fylte 18 . Anonymkode: 8088d...e75 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan ikke gjøre noe med det. De pengene har du gitt til en konto som står i foreldrenes navn og som de forvalter. Foreldrene bestemmer over barnas penger. De har lov til å ta barnas penger dersom de mener de trenger det. Akkurat som at foreldre har lov til å ta pengene som barn under 18 år tjener. Det suger, men sånn er det dessverre. Dersom du ville ha spart penger til barnet, skulle du ha gjort det i din egen konto, som du kunne ha overført til barnet npr de fylte 18 . Anonymkode: 8088d...e75 Det jeg var redd for. Er så drøyt at jeg har ikke ord. Disse pengene har vokst i fond og ville gitt 3 barn førerkort, noe som foreldrene kanskje ikke hadde hatt råd til. En ting er hvis pengene hadde gått til mat, klær eller husvære. Men å bruke pengene på en " nyere" bilmodell er så hinsides egoistisk. Råder herved alle andre om å spare på egen konto, og så heller gi pengene selv når den tid kommer. Anonymkode: 5c6d6...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan ikke gjøre noe med det. De pengene har du gitt til en konto som står i foreldrenes navn og som de forvalter. Foreldrene bestemmer over barnas penger. De har lov til å ta barnas penger dersom de mener de trenger det. Akkurat som at foreldre har lov til å ta pengene som barn under 18 år tjener. Det suger, men sånn er det dessverre. Dersom du ville ha spart penger til barnet, skulle du ha gjort det i din egen konto, som du kunne ha overført til barnet npr de fylte 18 . Anonymkode: 8088d...e75 1. Det er ikke så enkelt som at det er fritt fram for den ene av foreldrene å bruke opp pengene. Hvis mor ikke var klar over dette så kan det være at de har en sak. 2. Problemet med å spare i eget navn er hvis TS dør før barnet fyller 18 og ikke har spesifisert hvor pengene skal gå i et testament. TS, hvis du ikke har tatt dette med mor så må du nesten begynne der. Hvis mor er klar over dette, men ikke vil foreta seg noe, synes jeg du skal skaffe dokumentasjon på hva som har skjedd og gi til denne datteren når hun blir voksen. Så kan hun velge selv om hun vil ta det opp med faren. Jeg håper hun gjør det. Anonymkode: c1fa7...fbb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 Hvorfor tror du han har brukt av akkurat de pengene til bilen?! Virker som du forhåndsdømmer? Anonymkode: cc1b3...7d6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Han har selv sagt til mor at disse pengene gikk til oppgradering av bil og sier at dette var de enige om. Har ikke fått helt avklart hva som stemmer. Han har og sagt at han trodde dette var en sparekonto de begge hadde startet til datter. Far i huset har hatt stålkontroll på økonomi i alle år. Kona har kun fått lommepenger og har ikke engang hatt noen innsikt i nettbank. Jeg klandrer ikke min venninne for å ikke ha visst om dette, men tror og håper hun kommer til å ha litt bedre kontroll i fremtiden. Hun er kjempeforbanna og lei seg. Anonymkode: 5c6d6...eb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå