Gå til innhold

Skatt av feriepenger når man avslutter arb.forhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet jobb i fjor, og ba leder si fra til lønn at jeg ønsket opptjente feriepenger utbetalt dette året. Jeg fikk lønn, men ikke lønnsslipp. Tok ikke ut all ferien i fjor, så jeg skulle få det utbetalt som lønn i steden. Stusset ikke over summen jeg fikk, jeg trodde den var riktig. 

Nå viser det seg at jeg fikk feriepengene isteden, og det ble trukket skatt av dette. Jeg satte det inn på en egen konto, så jeg har pengene enda. MEN, det er ikke i nærheten av hva jeg hadde fått utbetalt om jeg ikke hadde byttet jobb og fått det utbetalt i Juni. 

Noen som vet hva grunnen til at det blir gjort på den måten? 

Anonymkode: c8821...0fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanlig prosedyre i privat sektor å utbetale oppsamlet feriepenger det året du slutter, altså at du ikke får det utbetalt året etter. Dermed må det skattes av. Er det privat eller offentlig sektor du jobbet i? 

Anonymkode: b8719...dce

AnonymBruker
Skrevet

Skattetrekket er fordelt over 10,5 måneder så du skal få trekkfrie feriepenger og halvt trekk i desember. Hvis du allerede har fått ordinære feriepenger uten trekk vil trekket bli for lavt hvis du får årets opptjente feriepenger uten trekk når du slutter. Da ville du fått restskatt.

Siden du da ikke får feriepenger i 2021, vil trekket bli for høyt. Du får penger igjen neste vår. Eller du kan be om nytt skattekort i juli, så innarbeides det over gjenværende måneder i 2021.

Anonymkode: 6927f...bbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanlig prosedyre i privat sektor å utbetale oppsamlet feriepenger det året du slutter, altså at du ikke får det utbetalt året etter. Dermed må det skattes av. Er det privat eller offentlig sektor du jobbet i? 

Anonymkode: b8719...dce

Nei. Det skal være 'vanlig prosedyre' å utbetale opptjente feriepenger siste lønning eller den kommende om utregningen er vanskelig. Det er rett og slett fordi det står i ferieloven at de SKAL utbetales da.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skattetrekket er fordelt over 10,5 måneder så du skal få trekkfrie feriepenger og halvt trekk i desember. Hvis du allerede har fått ordinære feriepenger uten trekk vil trekket bli for lavt hvis du får årets opptjente feriepenger uten trekk når du slutter. Da ville du fått restskatt.

Siden du da ikke får feriepenger i 2021, vil trekket bli for høyt. Du får penger igjen neste vår. Eller du kan be om nytt skattekort i juli, så innarbeides det over gjenværende måneder i 2021.

Anonymkode: 6927f...bbc

Dette.

Feriepenger er ikke skattefrie, de er kun trekkfrie året etter opptjening. Skatten blir trukket jevnt og trutt gjennom resten av året.

Ergo TS, det har ikke noe å si. Men lover sier at du skal ha pengene når arbeidsforholdet avsluttes.

Sitat

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

§ 11.Utbetaling av feriepenger

(2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie)

Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1.

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

Om du ikke har fått utbetalt for ferie du ikke har avviklet, må du kontakte arbeidsgiver.

Anonymkode: 7291d...f4b

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet

Du har krav på lønnsslipp slik at du har kvittering på hva du er trukket i skatt jf arbeidsmiljøloven paragraf 14-15 femte ledd.

AnonymBruker
Skrevet

Sluttoppgjør skal utbetales med siste lønn i henhold til ferieloven.

Anonymkode: 053cd...943

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...