Gå til innhold

Kan man be om en halv shot på bar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eventuelt en shot med vin? Går det an? Om man betaler for en vanlig shot altså

Anonymkode: 7cb54...099

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du lurer på om du kan betale full pris men bare få halvparten? Det ville jo vært veldig rart om de sa nei til... 

• Liker 5
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (3 minutter siden):

Så du lurer på om du kan betale full pris men bare få halvparten? Det ville jo vært veldig rart om de sa nei til... 

Utesteder kan være snodige. Jeg vet om en dame som ble nektet brus uten isbiter, hun nektet å betale for brus med isbiter og bartenderen bare helte ut brusen.

• Liker 1
Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Utesteder kan være snodige. Jeg vet om en dame som ble nektet brus uten isbiter, hun nektet å betale for brus med isbiter og bartenderen bare helte ut brusen.

Det må vel ha vært en misforståelse? 

Skrevet
solmåneogstjerner skrev (38 minutter siden):

Det må vel ha vært en misforståelse? 

Man kan jo lure, men en relativt troverdig person. Jeg var på samme utestedet og hørte om det rett etter at det skjedde, og vedkommende hadde neppe drukket alkohol. 

Skrevet

Det enkleste er vel å bare bare kjøpe hele drinken for så å drikke ønsket mengde? Eller blir det for enkelt?

• Liker 7
Skrevet

klart du kan kjøpe 2cl av hva slags sprit du vil. Jeg tviler på at noen selger deg et halvt glass vin, det er vanskelig å telle på slutten av dagen, baren får mest sannsynligvis ikke solgt det andre halve glasset, så det går i praksis som svinn. Jeg har aldri jobbet et sted som hadde en knapp for 1/2 glass vin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (15 minutter siden):

Det enkleste er vel å bare bare kjøpe hele drinken for så å drikke ønsket mengde? Eller blir det for enkelt?

Det blir jo svinn og veldig mye sløsing. Ikke bra for miljøet. Men jeg skal be om en halv også si at jeg vil betale for en hel 😊

Anonymkode: 7cb54...099

AnonymBruker
Skrevet

Stort sett får dette helt greit. Når jeg jobbet på bar var det av og til det kom en slik forespørsel. Jeg tok aldri betalt for full shot noe som var problematisk for det var ikke noe "2 cl" å slå inn, men jeg slo det inn som øl åpen pris.. så tja... det kan skape utfordringer med tanke på at regelverket er ganske strengt sånn sett.. hadde det blitt oppdaget kunne jeg fått problemer da det er en annen moms på øl og sprit f.eks, og med tanke på "svinn" på sprit som ikke ble slått inn på kassen..  Men du er ikke vanskelig om du ønsker 2 cl istedenfor 4..

Et halvt glass vin derimot er mer sjeldent, igjen med tanke på svinn.. Noen utesteder som der jeg jobbet hadde 2 størrelser på vinglassene: 15 cl (som er et vanlig vinglass ute) og 25 cl..

Anonymkode: ca976...148

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir jo svinn og veldig mye sløsing. Ikke bra for miljøet. Men jeg skal be om en halv også si at jeg vil betale for en hel 😊

Det gjør det jo ikke. Du skjønner nok at alt de selger i en bar allerede er laget? Det betyr at om det drikkes opp eller tømmes ut ikke spiller noen rolle i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (22 minutter siden):

Det gjør det jo ikke. Du skjønner nok at alt de selger i en bar allerede er laget? Det betyr at om det drikkes opp eller tømmes ut ikke spiller noen rolle i det hele tatt.

Tja, altså si at en bestiller en shot med vodka, vodkaen er allerede laget ja men om det blir 2 cl igjen i glasset kunne jo dette innholdet gått til et annet menneske.. Samme med øl, kips, vafler osv. Nå hiver bartendere ekstremt mye alkohol hver dag i vasken som allerede er betalt for, så jeg tenker ikke så mye over det, det blir en vane og bedriften har fått sine penger som igjen betyr at jeg har fått lønn men det er jo selvsagt unødvendig å hive 2 cl av en shot når den som bestiller vet at hen bare skal drikke 2 cl.. De to andre cl blir jo på flasken og kan serveres til et annet menneske. Vinn-vinn, eller noe i den dur😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Tja, altså si at en bestiller en shot med vodka, vodkaen er allerede laget ja men om det blir 2 cl igjen i glasset kunne jo dette innholdet gått til et annet menneske.. Samme med øl, kips, vafler osv.

Ingenting av dette gjør noe forskjell på noe. Om shotten drikkes eller tømmes ut har virkelig ingenting å si.

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (1 minutt siden):

Ingenting av dette gjør noe forskjell på noe. Om shotten drikkes eller tømmes ut har virkelig ingenting å si.

For sløsing og svinn; jo det vil jeg si.. Ting som drikkes og ikke kastes i vasken; ikke svinn. Ting som kastes i vasken: svinn. Det er jo sånn matsvinn praktiseres så om du har en annen definisjon enn resten av befolkningen så kan du ikke forvente at vi andre skal ta del i den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For sløsing og svinn; jo det vil jeg si.. Ting som drikkes og ikke kastes i vasken; ikke svinn. Ting som kastes i vasken: svinn. Det er jo sånn matsvinn praktiseres så om du har en annen definisjon enn resten av befolkningen så kan du ikke forvente at vi andre skal ta del i den.

Det betyr ikke noe mer enn ingenting selv om du liker å tro det. Svinnet, som i at alkohol ikke er noe noen trenger, oppsto i det øyeblikket den ble produsert. Hva som skjer etter det er altså bare et økonomisk kretsløp. Om alkohol drikkes eller tømmes ut betyr virkelig ingen verdens ting.

Mat er noe annet, det er næring. Det er derfor ikke sammenlignbart.

Dessuten bør du være forsiktig med å ta "resten av befolkningen" til inntekt for ditt syn. Slikt har et navn...

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (2 minutter siden):

Det betyr ikke noe mer enn ingenting selv om du liker å tro det. Svinnet, som i at alkohol ikke er noe noen trenger, oppsto i det øyeblikket den ble produsert. Hva som skjer etter det er altså bare et økonomisk kretsløp. Om alkohol drikkes eller tømmes ut betyr virkelig ingen verdens ting.

Mat er noe annet, det er næring. Det er derfor ikke sammenlignbart.

Dessuten bør du være forsiktig med å ta "resten av befolkningen" til inntekt for ditt syn. Slikt har et navn...

Svinn er svinn.. altså alt som går til spille om det så er mat, snop, popcorn, Coca cola, solo eller brennevin. Altså, svinn som at noe blir kastet fremfor at andre kan ta nytte av det. Slik beskrives svinn, du må gjerne fremlegge beviser for at det er slik du mener uten at jeg kan se at det blir så veldig enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...