Gå til innhold

Sterilisering hos kvinne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Er det noen her med erfaring som vil dele? Jeg er 30+ år, har barn og er så takknemlig for mine friske barn jeg har fått.
Jeg har problemer med prevensjon og kroppen min er skikkelig lei av hormoner. (Ja jeg vet at mannen min kan sterilisere seg også, men det blir ikke aktuelt her). 

Kan noen fortelle litt om dette? Selve inngrepet og tiden etter? For/mot?

Anonymkode: 19e2b...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg steriliserte meg fredag 13 mars i fjor (å for en dato). Er barnløs, men sikker i min sak og fikk innvilget det rimelig enkelt.

Selve operasjonsdagen var jo stress for meg, men det var mest pga alt rundt koronaen, nedstenging o.s.v. Selve operasjonen gikk kjapt og enkelt, til tross for at de måtte ta ut en tvillingcyste også. Jeg våknet opp på en avdeling og ble senere flyttet over ett annet sted ettersom jeg ikke hælet å sette blodfortynnende på meg selv utover kvelden, og samboeren har sprøyteskrekk. Fikk dra hjem 21 tiden samme kveld og lå så langt bak jeg kom med setet, men det var overlevbart selv med 1 1/2 times kjøring.

Slet noe med luftsmerter i uka etterpå, det var egentlig det som var ille. En pressende smerte i skulderen som ikke ga seg. Selve hullene var ikke noe problem, ingen smerte, var bare litt støl de første dagene. Hadde jeg ikke hatt luftsmertene hadde jeg nok merket lite til det. 

Var sykemeldt i tre uker da jeg har en jobb hvor jeg løfter tung, og fikk to uker med 50% sykemelding.

Anonymkode: deb83...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Steriliserte meg for noen måneder siden og det gikk veldig bra her. Ba om ekstra kvalmedempende siden jeg sliter med kvalme pga narkose og smertestillende. Som AB skriver så var nok det vondeste luft i magen her også siden de blåser opp ganske mye. Samme med skulderen pga narkosen, men det går fort over om man er i litt bevegelse. 

Var inne klokka 8:30 om morgenen, operasjonen kl 11:00 og fikk reise hjem kl 16:00. Gikk litt krøkete den neste uka, men bevegelse i rolig tempo hjalp veldig. 
Sårene så forferdelige ut helt frem til stingene forsvant, da rettet de seg fint ut og man kan nå knapt se at det er noen arr der. Det hender det stikker litt i dem nå og da, men ikke så voldsomt

Anonymkode: e500a...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg steriliserte meg i forbindelse med et keisersnitt, så sånn sett kan jeg ikke si så mye om operasjonen, men jeg kan si at det er så innmari deilig å slippe prevensjon! Jeg ble helt klikk av hormonpreparater og mannen min syntes det ble mye styr med kondom. Utrolig digg å slippe å tenke på det. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her:

tusen takk for gode svar! Men har steriliseringen påvirket mens? Er det noen som både går på p-piller og har sterilisert seg for å kontrollere mens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oppleves det noen ulemper med sterilisering? 

Anonymkode: 0fb86...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ts her:

tusen takk for gode svar! Men har steriliseringen påvirket mens? Er det noen som både går på p-piller og har sterilisert seg for å kontrollere mens?

Det skal ikke påvirke menstruasjonen. Jeg gikk på p-piller en stund etter steriliseringen for å prøve å stoppe menstruasjonen, men jeg blødde 3 mnd i strekk så måtte slutte på de. 

Anonymkode: e500a...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ts her:

Akkurat samme blødning som før steriliseringen. Går ikke på p-piller siden hormonene mine går gal av sånt 🤣

Anonymkode: f21e9...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 8.14):

Ts her:

Jeg hadde p-stav frem til steriliseringen så usikker. Nå har jeg jevn og grei mens, har vært noe tull de siste månedene, men tror ikke det kommer av steriliseringen over ett år etterpå.

AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 8.30):

Oppleves det noen ulemper med sterilisering? 

Anonymkode: 0fb86...ae0

Bortsett fra luftsmertene så har jeg ingen andre ulemper med det.

Anonymkode: deb83...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 14.20):

Hei

Er det noen her med erfaring som vil dele? Jeg er 30+ år, har barn og er så takknemlig for mine friske barn jeg har fått.
Jeg har problemer med prevensjon og kroppen min er skikkelig lei av hormoner. (Ja jeg vet at mannen min kan sterilisere seg også, men det blir ikke aktuelt her). 

Kan noen fortelle litt om dette? Selve inngrepet og tiden etter? For/mot?

Da syns jeg han bør ha en god grunn. Mye lettere inngrep på ham enn på deg.

Anonymkode: b9404...36c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Da syns jeg han bør ha en god grunn. Mye lettere inngrep på ham enn på deg.

Anonymkode: b9404...36c

Det er også billigere.

Anonymkode: 429ff...ac7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 17.39):

*snip*

Slet noe med luftsmerter i uka etterpå, det var egentlig det som var ille. En pressende smerte i skulderen som ikke ga seg. Selve hullene var ikke noe problem, ingen smerte, var bare litt støl de første dagene. Hadde jeg ikke hatt luftsmertene hadde jeg nok merket lite til det. 

*snip*

Som Ab over her skriver, for meg også var det bare luftsmertene som var plagsomme og tidvis vonde. Gikk over på ca 1-1/2uke. Fikk god smertestillende og oppfølging fra sykehuset.

Ble operert 0900 på morgenen, og fikk dra fra sykehuset i 1530 tiden igjen. Operert på en torsdag, var tilbake på jobb på mandagen igjen. Har en stillesittende jobb uten tunge løft, og følte meg generelt veldig bra, så jeg trengte ikke sykemelding. Men skulle jeg trengt det, så var det ikke noe problem.

Jeg merker ingen ulemper i det hele tatt, bare fordeler. Ingen endring i menstruasjon, ingen tilførte hormoner, slipper å bekymre meg for uønsket graviditet osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...