Hoppetaujenta Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Jeg er kjempeglad for at utøvere begynner/våger å tale ledelsen midt i mot (stortsett herrer som sitter og bestemmer der) og insisterer på at kvinnekropper skal få være tilstrekkelig påkledd når de gjør sine idretter. Man skal ikke måtte ha hele baken kun iført en tråd i midten når man tar sine saltomortaler og flikkflakker. Denne jenta går for hel drakt og jeg jubler på jentenes vegne - måtte mange sette ny standard i sine idretter og kvinneliv - TA STYRING SELV JENTER!!! Jubel og fryd herfra! 22
Gab Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Støtter det veldig. Man må få velge selv! De som vil ha full tildekning må få lov til det uten å bli beskyldt for å være kvinnefiendtlige. De som ønsker å være toppløse eller nakne (f.eks. i svømming) må få lov til det uten å bli beskyld for å være blottere. Jeg kjenner de som krevde å få være nakne i svømmeundervisningen på videregående og selvfølgelig burde de få lov til det. Når det ikke er noen fornuftig grunn bør folk få velge selv! Fra naken til burkini! 4
Hoppetaujenta Skrevet 23. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 23. april 2021 (endret) Ehh...jo, man må få velge å ha litt mere klær på, minst like mye som herrene i sportsgrener f. eks. Ikke kle av seg enda mere i sportsutøvelser, for da blir det lite fokus på selve sporten. Jeg støtter ikke at menn og kvinner skal på, eller avkles forskjellig på grunnlag av kjønn. Volleyball begge deler, men... Damene må gjøre opprør, rett og slett. Ikke gi seg. Endret 23. april 2021 av Hoppetaujenta 13
Bag Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 Hva med dans og isdans? Damene ser litt mer lettkledd ut der enn herrene.
herzeleid Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Bra å kunne bestemme selv. Så får en heller akseptere om det medfører mindre interesse for det en driver med, og dermed mindre gevinster eller inntekt.
Gab Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 Hoppetaujenta skrev (9 timer siden): Ehh...jo, man må få velge å ha litt mere klær på, minst like mye som herrene i sportsgrener f. eks. Ikke kle av seg enda mere i sportsutøvelser, for da blir det lite fokus på selve sporten. Jeg støtter ikke at menn og kvinner skal på, eller avkles forskjellig på grunnlag av kjønn. En må selvfølgelig få lov til å ha på seg mer klær men også mindre hvis man vil det selv. Du skriver at hvis en har på seg mindre klær så blir det mindre fokus på sporten. Det er både riktig og galt. Det er mye snakk om tilvenning. Dette er et argument konservative muslimske land bruker for å forby kvinner å ikke dekke til håret, ikke vise mage, skuldre , legger og lår. Og selvfølgelig har de rett. Hvis du ikke er vant med å se dette så vil det selvfølgelig å være pirrende og distraherende å se dette. Hvis du pleier å bo på et naturistferiested hele sommeren eller er vant med toppløse damer på strendene vil distraksjonen være mye mindre. Men man vil selvfølgelig aldri komme utenom at heterofile menn alltid vil oppleve en viss distraksjon/pirring av normale kvinner uansett hvor lite eller mye de har på seg. I de opprinnelige olympiske leker i Hellas konkurrerte man helt nakne - riktig nok bare menn men det er ingen ting i veien for at ikke også kvinner skulle kunne gjøre det hvis det selv ønsker. Selvfølgelig uvant til å begynne med men som mye annet så er det en vanesak. Som siviliserte mennesker bør vi la folk få velge selv når det ikke er noen klare rasjonelle grunner for det ene eller andre og ikke la oss styre av tillærte konvensjoner uten vitenskapelig grunnlag. I løp vil jeg tro klær har lite å si. I svømming kan klær bestå av materialer som gir mindre friksjon i vannet enn huden og da må det selvfølgelig være standard for hvor mye man skal ha lov til å ha på seg.
Meridian Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 Hoppetaujenta skrev (10 timer siden): Ehh...jo, man må få velge å ha litt mere klær på, minst like mye som herrene i sportsgrener f. eks. Ikke kle av seg enda mere i sportsutøvelser, for da blir det lite fokus på selve sporten. Jeg støtter ikke at menn og kvinner skal på, eller avkles forskjellig på grunnlag av kjønn. Volleyball begge deler, men... Damene må gjøre opprør, rett og slett. Ikke gi seg. Jeg hadde ikke klart å gå med de shortsene. Da hadde jeg bare prøvd å få shortsen ut av rompa. Jeg har en stor juicy rompe selv om jeg er slank. Jeg spilte volleyball da jeg var tenåring, og da hadde vi store shortser og skjorter, sånn som guttene. Det var veldig behagelig. 5
Gab Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 Moten er helt klart en del av problemet. I gamle dager brukte gutter/menn mye mindre badebukser. Såkalte "speedoer" var det vanligste og dagens lange badeshorts var helt uvanlig. Samtidig som guttas badebukse har vokst har jentenes krympet. Før dekket de alltid rumpeballene mens nå er det mer og mer vanlig med kun en smal tøystripe bak som kun dekker sprekken.
Skogkatten Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 Bag skrev (11 timer siden): Hva med dans og isdans? Damene ser litt mer lettkledd ut der enn herrene. I kunstløp har de kvinnelige utøverne lov til å bruke heldekkende drakter som den på bildet i HI. Lurer på om det var den første estetiske idretten som gjorde en slik endring, om ikke var de i alle fall tidlig ute i denne sammenheng, det skjedde rundt 2000. Blant dem som har benyttet seg av muligheten er Alexandra Trusova, som er en av de største i sporten akkurat nå. Og ellers ser trenden ut til å være at draktene er i ferd med å bli mindre utsmykket og mer tildekket, også de med skjørt. Ellers gjorde Aserbajdsjans lag i rytmisk gymnastikk et interessant stunt i et mesterskap for en stund siden. Draktene i sporten har blitt mindre og mindre siden midten av 90-tallet, og har fått mer og mer bling og dill. Som en liten, stille protest stilte laget i helt enkle drakter med lange ermer og vanlig rund hals, lavere skjæring nede og null bling. Det ble litt retro 80- 90-talls og var veldig stilig. 7
Madame Butterfly Skrevet 25. april 2021 #10 Skrevet 25. april 2021 Hvorfor er det bare denne tyske utøveren som får velge hva hun skal gå med? Kan ikke andre utøvere gjøre det samme?
Hoppetaujenta Skrevet 25. april 2021 Forfatter #11 Skrevet 25. april 2021 (endret) Normalt sett er det veldig fastlåst hva de forskjellige sportene skal ha som drakter. Utøvere kan ikke i særlig grad velge selv. Spesialt kvinne/mann-kontrasten kan være stor. Kvinners kropper skal være dekorative og man skal ha noe vakkert å hvile øynene på. BS mener nå jeg. Sport er sport. Der skal vi ikke ha en catwalk med vrikkende damer i små plagg som ligner et uhell på systua, grunnet altfor lite stoff tilgjengelig på lageret. Burka-kortet trekkes ofte av enkelte, men det dreier seg bare om å få fokuset over på selve sporten og bort fra damenes attributter. Denne tyske damen sier nei til de vanlige, veldig små draktene og kjenner seg mere vel påkledd. Drakten sitter som den skal, der den skal. Ingenting sniker seg inn der det ikke skal være og en trenger ikke dra trusa på plass hele tiden så den dekker baken. Det er en rettighetskamp som man får oppmerksomhet på, nettopp fordi man reiser seg opp og går mot strømmen. Å kjempe mot en hel vindmøllepark med bare nevene, det kan bli hardt, men denne damen står på beina og sier klart ifra. Sånne damer kan jeg like. Yepp! P.s. Hun "får ikke velge" - hun velger selv. Endret 25. april 2021 av Hoppetaujenta 6
Madame Butterfly Skrevet 25. april 2021 #12 Skrevet 25. april 2021 Det blir jo litt ordkløyveri.... velger, får velge... Du sier hun velger selv, men de andre kan ikke velge selv? Står de alle fritt til å velge, er det bare Voss som velger selv? Hvorfor er det bare Voss dom velger selv? Om man går inn op hvilket som helst treningsstudio så ser man jo hva kvinner velger å trene i? Jeg er ikke intressert i sport, jeg liker ikke idrett, med det mener jeg organisasjonene rundt sport, og sport som stor industri. Er det disse organisasjonene som bestemmer hvilket tøy utøverne skal konkurrere i? Eller er det utøverne selv. Du sier Voss har valgt selv, men andre blir bestemt over av menn i styre og stell. Hvorfor velger ikke de andre sine drakter? Voss «får» velge, hvorfor får ikke andre utøvere velge? Eller får de velge, bare at du lar deg ner imponere over hennes valg, contra de andre sitt valg? Det sportslige dreier seg jo om å vinne, jeg antar de fleste velger drakter som er lettest å vinne i.....
Zenhouse Skrevet 25. april 2021 #13 Skrevet 25. april 2021 Madame Butterfly skrev (12 minutter siden): Det blir jo litt ordkløyveri.... velger, får velge... Du sier hun velger selv, men de andre kan ikke velge selv? Står de alle fritt til å velge, er det bare Voss som velger selv? Hvorfor er det bare Voss dom velger selv? Om man går inn op hvilket som helst treningsstudio så ser man jo hva kvinner velger å trene i? Jeg er ikke intressert i sport, jeg liker ikke idrett, med det mener jeg organisasjonene rundt sport, og sport som stor industri. Er det disse organisasjonene som bestemmer hvilket tøy utøverne skal konkurrere i? Eller er det utøverne selv. Du sier Voss har valgt selv, men andre blir bestemt over av menn i styre og stell. Hvorfor velger ikke de andre sine drakter? Voss «får» velge, hvorfor får ikke andre utøvere velge? Eller får de velge, bare at du lar deg ner imponere over hennes valg, contra de andre sitt valg? Det sportslige dreier seg jo om å vinne, jeg antar de fleste velger drakter som er lettest å vinne i..... Og i nettopp turn så får man fratrekk for å rette på tøyet under utførelsen, så om man kjenner at underdelen har sklidd langt oppi rattata i spagaten og man blir usikker på hva som egentlig vises, kanskje tampong tråden til og med, så må man bare fortsette uten å vise at man lar seg affisere. Men føles det Ok? Neppe. Påkledningen i turn kan heller ikke sammenlignes med påkledning på treningsstudio.. ei heller driver de med samme øvelser vil jeg tro som gir mulighet for innsyn i det mest private I turn må man kjempe om en plass på laget, og man må bruke like landslagsdrakter feks. Så det er ikke bare,bare å «velge selv» og markere seg. Heia Voss! 10
Skogkatten Skrevet 25. april 2021 #14 Skrevet 25. april 2021 Madame Butterfly skrev (2 timer siden): Det blir jo litt ordkløyveri.... velger, får velge... Du sier hun velger selv, men de andre kan ikke velge selv? Står de alle fritt til å velge, er det bare Voss som velger selv? Hvorfor er det bare Voss dom velger selv? Om man går inn op hvilket som helst treningsstudio så ser man jo hva kvinner velger å trene i? Jeg er ikke intressert i sport, jeg liker ikke idrett, med det mener jeg organisasjonene rundt sport, og sport som stor industri. Er det disse organisasjonene som bestemmer hvilket tøy utøverne skal konkurrere i? Eller er det utøverne selv. Du sier Voss har valgt selv, men andre blir bestemt over av menn i styre og stell. Hvorfor velger ikke de andre sine drakter? Voss «får» velge, hvorfor får ikke andre utøvere velge? Eller får de velge, bare at du lar deg ner imponere over hennes valg, contra de andre sitt valg? Det sportslige dreier seg jo om å vinne, jeg antar de fleste velger drakter som er lettest å vinne i..... Det var flere artikler om dette i norske medier i går. I en av dem sto det blant annet at slike drakter med hel benlengde er tillatt av det internasjonale turnforbundet, men tidligere hadde det vært brukt av religiøse årsaker. Muligheten finnes der for alle, men det er en kultur i sporten som gjør at komfort ikke veier like tungt som religion. Voss gjør noe nytt på den måten at hun setter sin komfort foran kulturen i sporten, og det er derfor hennes valg får så mye oppmerksomhet. Resten av det tyske laget støttet henne, og i enkelte artikler var det også positive uttalelser fra andre, blant annet en norsk turner som deltok i samme mesterskap. Nå som Voss har vært første kvinne til å ta dette valget kan det godt hende at vi får se flere som gjør det samme ved enste korsvei og at det etter hvert blir like vanlig som de vanlige turndraktene. Det finnes fortsatt idretter hvor forbundet bestemmer i detalj hvordan antrekket skal sitte på kroppen, hvor lang shortsen skal være i centimeter for eksempel. Dette kan kanskje også inspirere kvinnene i disse idrettene til å gjøre opprør. I så fall er det veldig positivt. Og dette handler om noe helt annet enn hva kvinner har på seg på trening, det handler om at enkelte forbund der ute har nedfelt i sitt reglement at kvinner skal være sexy selv når de driver med idrett, mens menn som driver men den samme idretten skal ha det behagelig og ha fokus på prestasjon. Det er selvsagt ikke det som står skrevet svart på hvitt, men det er det som blir resultatet når reglene er som de er. 5
parmanoia Skrevet 25. april 2021 #15 Skrevet 25. april 2021 Flott! Jeg er drita lei den sexistiske og misongyne gubbegjengen som bestemmer i idretten. 4
Hoppetaujenta Skrevet 25. april 2021 Forfatter #17 Skrevet 25. april 2021 Så absolutt. Det gjelder i alle retninger. Det kan koste skjorta for èn person å stikke hodet ut og si det bestående imot, men det må til. Badaboom! 2
Gjest Blondie65 Skrevet 25. april 2021 #18 Skrevet 25. april 2021 Sarah Voss gikk foran, flere andre deltakere på det tyske og det nederlandske landslaget fulgte etter. Jeg mener at de må få velge selv.
Gjest Paramount Skrevet 25. april 2021 #19 Skrevet 25. april 2021 Jeg synes det er fint at utøverne velger antrekk selv. De skal ikke tvinges inn i noe de er ikke komfortable med, og som gjør at de ikke presterer sitt beste. Jeg synes forresten et heldekkende turnantrekk er finere enn det klassiske antrekket. Jeg er også lei av at kvinner som er misfornøyde med seg selv skal tvinge fram sine idealer. Idrett er også estetikk. Godt trente idrettsutøvere har vakre kropper, og det bør de som vil, kunne eksponere for publikum uten å kritiseres for det. Kvinner burde vise seg fram fordi de er stolte over å være kvinner, ikke fordi eldre menn tvinger dem til det. Veltrente kvinner har absolutt ingen ting å skjemmes over, men veldig mye å være stolte av. Og alle de eldre utrente kvinnene burde la seg inspirere til å holde seg i form selv, framfor å kritisere at idrettsutøvere viser hvor vakre de er.
Brutex Skrevet 25. april 2021 #20 Skrevet 25. april 2021 Veldig enig i det som skrives her. Folk bør få velge selv så lenge man ikke setter noen i fare. Folk føler veldig forskjellig når det gjelder hva de er mest komfortable med. Selv er jeg oppvokst med at man er naken når man svømmer og ba om å få være naken i svømmeundervisningen i videregående i Norge. Det fikk jeg lov til da men man har blitt veldig ensrettet de siste årene så det spørs om jeg hadde fått lov i dag. Alt skal være likt: Ikke mer eller mindre enn andre. Man ville nekte kvinner å bruke nikab på universitetene fordi man ikke kunne se ansiktet. I dag går alle med masker og kameraet avslått når de er hjemme. Alt er snakk om tilvenning. I Øst-Tyskland gikk 80% av befolkningen nakne på strendene og i Finland og i Sveits var hele bygda nakne sammen i badstua. Som siviliserte mennesker bør vi skille mellom hva som er den siviliserte mote og hva som faktisk er rasjonell vitenskapelig kunnskap. Regler som er kun mote/tilvenning uten vitenskapelig basis bør vi la folk få bryte og få velge selv. La de som er mest komfortable i nikab få lov til det og de som er mest komfertable nakne få lov til det. Så hvis noen vil turne i heldrakt så bør de selvfølgelig få lov til det. Og hvis noen vil gjennomføre maraton toppløst fordi de finner det mest komfertabelt i varmen så bør de selvfølgelig også få lov til det. Vi bør bevege oss mer mot frihet og mangfold. Når alle kler seg likt er det tegn på manglende frihet og sterke autoritære understrømninger i samfunnet. Når disse ikke er vitenskapelige basert så bør vi kjempe mot de. Når alle kvinner på en strand har bikini så er det et sterkt tegn på manglende frihet og manglende forståelse av verdien i mangfold. Fordi folk er forskjellig og føler forskjellig bør det på en strand være noen som har burkini, noen i hel badedrakt, noen i bikini, noen toppløse og noen nakne. Først da kan vi snakke om frihet og mangfold. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå