Gå til innhold

Kjentes eggløsningen anderledes ut da dere ble befruktet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Her kommer noen potensielt veldig dumme (og sikkert litt desperate) spørsmål fra en bekymret langtidsprøver.

Jeg har vanligvis ganske tydelige symptomer på eggløsning. Får magesmerter, endret utflod ol. Dette har jeg fått helt siden jeg sluttet på p-pillen for to år siden. Denne måneden kjenner jeg imidlertid ingenting. Etter appen jeg bruker skulle jeg ha hatt eggløsning for tre dager siden (appen pleier å stemme bra ift symptomene mine), men jeg har enda ikke sett noe som helst til noen symptomer denne syklusen. Endret utflod starter alltid noen dager før eggløsningen, så om jeg er litt forsinket denne syklusen er det uansett uvanlig for meg at heller ikke utfloden har kommet enda. 

Forrige syklus var jeg hos gynekolog like etter eggløsning, og hun sa at alt så normalt og at hun kunne se at jeg nylig hadde hatt eggløsning. Stussa litt på det da, for ift symptomer og appen min skulle eggløsning ha vært over en uke før undersøkelsen. 

Dere andre her inne kjenner seg vel litt igjen i frykten for at noe er galt, og nå frykter jeg at de manglende symptomene er et tegn på at jeg ikke får eggløsning denne måneden (hvilket i så fall blir første gang). For å gripe litt etter halmstrå lurer jeg derfor på om noen av dere som har opplevd å bli gravid, om dere i de syklusene hadde andre/uvanlige symptomer ved eggløsningen? 

Etter jeg hadde vært hos gynekolog sist syklus (hvor hun sa at det hun så stemte bra med at jeg ventet mensen uka etter - var der på en torsdag og ventet mensen på mandag/tirsdag), endte jeg opp med å få mensen allerede dagen etter (syklusdag 23 - min vanlige syklus ligger på ca 26/27 dager). Kan en gynekologisk undersøkelse klusse til syklus, og da også etterfølgende eggløsning? 

Mvh overanalyserende og stressa prøver 😔

Anonymkode: 716e5...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg kjenner vanligvis eggløsning godt, med tydelige smerter på en side av magen. Og det har vært noen sykluser hvor jeg ikke har kjent noe, men likevel har fått mensen til vanlig tid. Jeg kan ikke vite sikkert om jeg hadde eggløsning da, men regelmessig syklus tyder i hvert fall på det. Jeg husker også at jeg ikke hadde noen tydelig eggløsningsutflod den syklusen jeg ble gravid med yngste barn, men det var et par måneder etter at jeg fikk tilbake syklusen etter første fødsel, og jeg fikk ingen slik utflod de andre månedene heller (pleide å ha det før første svangerskap). 

Vi prøvde i nesten to år før vi fikk første barn, så jeg har også vært stresset og overanalyserende prøver, og vet at det kan være veldig slitsomt. Jeg kan ikke tenke meg at en undersøkelse kan klusse til syklus, men vet ikke hva som skjedde hos deg akkurat den syklusen. Jeg har også syklus på 26-27 dager, og har en sjelden gang fått mensen noen dager tidligere eller hoppet helt over en måned den tiden jeg har vært uten prevensjon. Akkurat de syklusene gjetter jeg at jeg ikke hadde eggløsning (særlig de hvor mensen ikke kom i det hele tatt), men det skjer for de aller fleste en gang i blant selv om man ellers har regelmessig eggløsning sa gynekologen jeg var hos. 

Lykke til!

Anonymkode: 10c8a...c54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du tatt en g-test, bare sånn for å utelukke at det ikke kan ha vært en svangerskapsblødning?

Anonymkode: 6c915...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har du tatt en g-test, bare sånn for å utelukke at det ikke kan ha vært en svangerskapsblødning?

Anonymkode: 6c915...80d

Har tatt mange (!!) tester, så er helt sikkert at jeg ikke er gravid. 

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg kjenner vanligvis eggløsning godt, med tydelige smerter på en side av magen. Og det har vært noen sykluser hvor jeg ikke har kjent noe, men likevel har fått mensen til vanlig tid. Jeg kan ikke vite sikkert om jeg hadde eggløsning da, men regelmessig syklus tyder i hvert fall på det. Jeg husker også at jeg ikke hadde noen tydelig eggløsningsutflod den syklusen jeg ble gravid med yngste barn, men det var et par måneder etter at jeg fikk tilbake syklusen etter første fødsel, og jeg fikk ingen slik utflod de andre månedene heller (pleide å ha det før første svangerskap). 

Vi prøvde i nesten to år før vi fikk første barn, så jeg har også vært stresset og overanalyserende prøver, og vet at det kan være veldig slitsomt. Jeg kan ikke tenke meg at en undersøkelse kan klusse til syklus, men vet ikke hva som skjedde hos deg akkurat den syklusen. Jeg har også syklus på 26-27 dager, og har en sjelden gang fått mensen noen dager tidligere eller hoppet helt over en måned den tiden jeg har vært uten prevensjon. Akkurat de syklusene gjetter jeg at jeg ikke hadde eggløsning (særlig de hvor mensen ikke kom i det hele tatt), men det skjer for de aller fleste en gang i blant selv om man ellers har regelmessig eggløsning sa gynekologen jeg var hos. 

Lykke til!

Takk for svar og lykkeønskning! Det er egentlig ganske godt å vite at det er andre som også overanalyserer og stresser, og å høre om andres erfaringer. Undersøkelsen var bare en innvendig ultralyd (og celleprøve), så skulle vel kanskje ha ført til sykluskrøll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har tatt mange (!!) tester, så er helt sikkert at jeg ikke er gravid. 

Takk for svar og lykkeønskning! Det er egentlig ganske godt å vite at det er andre som også overanalyserer og stresser, og å høre om andres erfaringer. Undersøkelsen var bare en innvendig ultralyd (og celleprøve), så skulle vel kanskje ha ført til sykluskrøll. 

Jeg har fått en blødning en stund etter celleprøve, og også litt smerter som minnet om menssmerter, så kanskje det hadde sammenheng med den? Kanskje du f.eks. fikk en blødning etter prøven, og så mensen et par dager senere, og så gikk det over i hverandre så det så ut som alt var mensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av det siste året bak meg så har jeg i varierende grad kjent eggløsningen. Som oftest bare litt stikk og sterke murringer, noen måneder har jeg ikke kjent noen ting. Ville ikke ant at jeg hadde EL hadde det ikke vært for EL-tester. Men èn gang var EL-smertene så vonde at jeg våknet om natten og lå i fosterstilling i over en time. Viste seg at jeg ble gravid den gangen.

Men - jeg tror det er helt tilfeldig. Smertene man har i forbindelse med EL kan jeg ikke se har noe med befruktning å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...