AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Som om jeg skulle vært 5 år? For nå har jeg lest på NAV sine sider 10 ganger, og jeg blir like forvirra. NAV er enig i arbeidsevnevurderingen som er gjort at jeg ikke har arbeidsevne, men de er usikker på om jeg har inntektsevne. Jeg forstår ikke? Hvordan kan jeg ha inntektsevne når jeg ikke har arbeidsevne? Anonymkode: 42c40...323 1
GammelKaktus Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Der det for retten til AAP er avgjørende at arbeidsevnen er nedsatt er det inntektsevnen som er avgjørende når det kommer til uføretrygd. Ofte vil arbeidsevne og inntektsevne være det samme. Men for personer som utnytter arbeidsevnen på en annen måte enn før de ble ufør kan resultatet bli at NAV avslår uføresøknaden. https://advokatnav.no/uforetrygd/inntektsevne/#:~:text=Der det for retten til,bli at NAV avslår uføresøknaden. Som de sier, det er som regel det samme og så lenge du ikke har en merkverdig hobby eller lignende du tjener penger på så skal det ikke være et problem. Sånn tolker jeg det, har ikke vært borti at noen ikke får det innvilget når de først har kommet fram til at du ikke ha arbeidsevne. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 Ja, derfor skjønner jeg ikke hva de mener eller hvorfor de tar det opp? Jeg har ingen hobbyer, eller driver med frivillig arbeid. Jeg har siden jeg ble syk trappet ned i prosent på jobb for å se om jeg klarer å holde meg i jobb, og ikke klart det, og derfor har de unntatt meg for arbeidstrening (Sett jobben som arbeidstrening), og når det ikke fungerte fikk jeg AAP. Så ble det skrevet en arbeidsevnevurdering, og søknad om uføre. Den er ikke godkjent enda, men det er samtaler internt mellom lokalkontor og A&Y som vurderer avslag basert på at de ikke vet om jeg har inntektsgrunnlag, selvom arbeidsevnen er fastslått til å være 0. Så jeg forstår ikke hva som skjer, eller kommer til å skje. Det var forøvrig saksbehandleren min som informerte meg om at hun mottok disse interne meldingene fra arbeid og ytelse, hvor de stiller spørsmål om min inntekstevne. Anonymkode: 42c40...323
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 Hvis du f.eks har gode inntekter på aksjer, så har du inntektsevne. Normalt går det for det samme, for oss vanlige arbeidstakere. Anonymkode: d8b3d...256 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis du f.eks har gode inntekter på aksjer, så har du inntektsevne. Normalt går det for det samme, for oss vanlige arbeidstakere. Anonymkode: d8b3d...256 Det har jeg jo heller ikke. Så jeg skjønner ikke. Er dette noe de da bare vil undersøke da? Det er som sagt ikke kommet et avslag, det er bare interne meldinger i NAV-kontorene om spørsmålene om arbeidsevne vs innteksevne, men vi (jeg og saksbehandler) skjønner ikke hvorfor de blander inn inntektsevnen når ingen ting tilsier at jeg har inntektsevne når arbeidsevnen er 0. Så jeg er fortsatt like forvirra. Men får bare avvente å se hva de gjør da. Anonymkode: 42c40...323
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du f.eks har gode inntekter på aksjer, så har du inntektsevne. Normalt går det for det samme, for oss vanlige arbeidstakere. Anonymkode: d8b3d...256 Dette er ravende feil. Da hadde ikke folk med mye i aksjer fått trygd. Anonymkode: 4b8b7...a99 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Jeg hadde 0 arbeidsevne, men 5% inntektsevne, siden jeg tjente 14 000 kr i året på å sitte i et styre i et borettslag to ganger i året. Du må ha nedsatt arbeidsevne for å få uføretrygd med minst 50% eller 40% om du går på AAP mens du søker. Det er inntektsevnen som avgjør graden av uføretrygden. Har du ingen inntektsevne, vil du få 100% uføretrygd. Har du litt innkomst på små¨jobber eller at du sitter i et styre, vil de gradere uføretrygden etter hvor mye du tjener. Sånn er det. Anonymkode: c64f6...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde 0 arbeidsevne, men 5% inntektsevne, siden jeg tjente 14 000 kr i året på å sitte i et styre i et borettslag to ganger i året. Du må ha nedsatt arbeidsevne for å få uføretrygd med minst 50% eller 40% om du går på AAP mens du søker. Det er inntektsevnen som avgjør graden av uføretrygden. Har du ingen inntektsevne, vil du få 100% uføretrygd. Har du litt innkomst på små¨jobber eller at du sitter i et styre, vil de gradere uføretrygden etter hvor mye du tjener. Sånn er det. Anonymkode: c64f6...bf2 Altså, det eneste jeg og saksbehandler kan tenke oss at de vurderer inntektsevne på, er det faktum at jeg mottar hjelpestønad og overgangsstønad pga sterkt pleietrengende barn. Jeg har, i samråd med NAV, bevist ikke søkt omsorgslønn nettopp fordi man da ansees som lønnet og det kan påvirke en uføregrad, selvom man tar seg av sitt eget barn, i eget hjem og det ikke er "ekstra penger" i tillegg til lønn. Men siden jeg ikke får denne ytelsen så skal ikke dette være grunn for å vurdere inntektsevne. Stønadene fra NAV inngår ikke i inntektsevne. Anonymkode: 42c40...323
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #9 Skrevet 23. april 2021 Da jeg fikk uføretrygd så ble jeg fortalt at jeg hadde arbeidsevne men ikke inntektsevne. Jeg kan arbeide noe men formen er ustabil. Jeg vet aldri hvilken dag jeg kan arbeide, og derfor er det umulig for en arbeidsgiver å ansette meg. Derfor mangler jeg inntektsevne. Arbeidsevnen min bruker jeg på frivillig arbeid i gode perioder. Anonymkode: 18da5...a77 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, derfor skjønner jeg ikke hva de mener eller hvorfor de tar det opp? Jeg har ingen hobbyer, eller driver med frivillig arbeid. Jeg har siden jeg ble syk trappet ned i prosent på jobb for å se om jeg klarer å holde meg i jobb, og ikke klart det, og derfor har de unntatt meg for arbeidstrening (Sett jobben som arbeidstrening), og når det ikke fungerte fikk jeg AAP. Så ble det skrevet en arbeidsevnevurdering, og søknad om uføre. Den er ikke godkjent enda, men det er samtaler internt mellom lokalkontor og A&Y som vurderer avslag basert på at de ikke vet om jeg har inntektsgrunnlag, selvom arbeidsevnen er fastslått til å være 0. Så jeg forstår ikke hva som skjer, eller kommer til å skje. Det var forøvrig saksbehandleren min som informerte meg om at hun mottok disse interne meldingene fra arbeid og ytelse, hvor de stiller spørsmål om min inntekstevne. Anonymkode: 42c40...323 Vet dette er unødvendig pirk, men det er slike skrivefeil som gjør at folk tror vi uføre er dumme. Man søker ufør eller uføretrygd, uføre er uføre mennesker i flertall. Til og med Nav skriver feil på sin utbetalingsoversikt, der står det "uføre", men det er altså feil. "Jeg er ufør", "jeg mottar uføretrygd", eller "jeg og Ola er uføre". AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, det eneste jeg og saksbehandler kan tenke oss at de vurderer inntektsevne på, er det faktum at jeg mottar hjelpestønad og overgangsstønad pga sterkt pleietrengende barn. Jeg har, i samråd med NAV, bevist ikke søkt omsorgslønn nettopp fordi man da ansees som lønnet og det kan påvirke en uføregrad, selvom man tar seg av sitt eget barn, i eget hjem og det ikke er "ekstra penger" i tillegg til lønn. Men siden jeg ikke får denne ytelsen så skal ikke dette være grunn for å vurdere inntektsevne. Stønadene fra NAV inngår ikke i inntektsevne. Anonymkode: 42c40...323 Kan det være at de mener du kunne hatt rett på omsorgslønn, og at du dermed ikke utnytter inntektsevnen din? For det å ikke søke på en stønad du har rett på kan jo tolkes som det. Er det opplysninger i arbeidsevnevurderingen din som nevner omsorgslønn? Eller hvor stort hjelpebehov det er for barnet ditt slik at de kan tenke seg det selv? Anonymkode: 6e95a...ad9 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vet dette er unødvendig pirk, men det er slike skrivefeil som gjør at folk tror vi uføre er dumme. Man søker ufør eller uføretrygd, uføre er uføre mennesker i flertall. Til og med Nav skriver feil på sin utbetalingsoversikt, der står det "uføre", men det er altså feil. "Jeg er ufør", "jeg mottar uføretrygd", eller "jeg og Ola er uføre". Kan det være at de mener du kunne hatt rett på omsorgslønn, og at du dermed ikke utnytter inntektsevnen din? For det å ikke søke på en stønad du har rett på kan jo tolkes som det. Er det opplysninger i arbeidsevnevurderingen din som nevner omsorgslønn? Eller hvor stort hjelpebehov det er for barnet ditt slik at de kan tenke seg det selv? Anonymkode: 6e95a...ad9 Jeg har hatt denne stønaden fra NAV I 5 år, og det har aldri vært nevnt fra dem, eller i vedtaket, at jeg må søke omsorgslønn enten først eller i tillegg. I tillegg gir omsorgslønnen vesentlig lavere utbetaling enn overgangsstønad (for vi hadde møte med kommunen og fikk kartlagt hjelpebehovet, og antall timer x satsen på timelønn utgjør flere tusen i forskjell på utbetaling). For å få overgangsstønad er det uansett fremlagt haugevis av erklæringer, inkludert vedtaket på hjelpestønad, hjelpebehovet, antall ekstra timer barnet trenger tilsyn, legeerklæring etc. Så de har ikke vurdert i vedtaket at jeg må søke kommunen om omsorgslønn på disse årene. Så det ville vært rart om de plutselig skulle snu på det? Anonymkode: 42c40...323
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #12 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Altså, det eneste jeg og saksbehandler kan tenke oss at de vurderer inntektsevne på, er det faktum at jeg mottar hjelpestønad og overgangsstønad pga sterkt pleietrengende barn. Overgangsstønad er inntekt, omsorgslønn burde du ha søkt om. De vil at du utnytter din inntektsevne. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har, i samråd med NAV, bevist ikke søkt omsorgslønn nettopp fordi man da ansees som lønnet og det kan påvirke en uføregrad, selvom man tar seg av sitt eget barn, i eget hjem og det ikke er "ekstra penger" i tillegg til lønn. Men siden jeg ikke får denne ytelsen så skal ikke dette være grunn for å vurdere inntektsevne. Stønadene fra NAV inngår ikke i inntektsevne. Anonymkode: 42c40...323 Anonymkode: c64f6...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #13 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vet dette er unødvendig pirk, men det er slike skrivefeil som gjør at folk tror vi uføre er dumme. Man søker ufør eller uføretrygd, uføre er uføre mennesker i flertall. Til og med Nav skriver feil på sin utbetalingsoversikt, der står det "uføre", men det er altså feil. "Jeg er ufør", "jeg mottar uføretrygd", eller "jeg og Ola er uføre". Jeg er enig! Det er en dum uvane jeg har tillagt meg, mye basert på innlegg her, og diverse media. Jeg skal prøve å skjerpe meg! Takk for påminnelse! Anonymkode: 6e95a...ad9 Anonymkode: 42c40...323 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #14 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Overgangsstønad er inntekt, omsorgslønn burde du ha søkt om. De vil at du utnytter din inntektsevne. Anonymkode: c64f6...bf2 Problemet der er at disse to ikke kan kombineres, og omsorgslønn gjør at AAP kuttes siden timene kommunen la til grunn utgjør en 60% stilling. Likevel er lønna kommunen gir så lav at utbetaling vil være lavere enn overgangsstønad. Men siden tmeantallet i uka utgjør en 60% stilling vil ikke det gi rett på AAP. Derfor ikke søkt omsorgslønn. Anonymkode: 42c40...323
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #15 Skrevet 23. april 2021 Alt dette er jo dokumentert til NAV, og godkjent, og derfor innvilget stønadene. Anonymkode: 42c40...323
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #16 Skrevet 23. april 2021 Her var det mye rart. Arbeidsevnen fint kan være 100% samtidig som inntektsevnen er 0-10%. arbeidsevnen sier noe om hvor mye du klarer å jobbe i uka. Hvor mange %. En person med kroniske smerter har kanskje 100% inntektsevne men klarer kun å jobbe 1 time om dagen = ca 20% arbeidsevne. En person på autismespekteret som ikke har god fungering kan kanskje jobbe 37,5t i uka - men oppgavene er så tilrettelagte at arbeidsgiver ikke tjener noe på det. Inntjeningen er derfor på 0-10%. Anonymkode: 41a44...d7b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #17 Skrevet 23. april 2021 Men for å svare på spørsmålet ditt, så det kan være de er usikker på om du har noen ressurser i deg som kan generere inntekt eller til tross for at du ikke har noen arbeidsevne ved en vanlig arbeidsplass. Anonymkode: 41a44...d7b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #18 Skrevet 23. april 2021 Jeg tror jeg skal ringe saksbehandler på mandag å høre om de har gitt noen mer konkret grunn, eller bare vage meldinger frem og tilbake. Det er jo fint å vite hva de mener. Ikke bare hva de snakker om. Anonymkode: 42c40...323 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #19 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men for å svare på spørsmålet ditt, så det kan være de er usikker på om du har noen ressurser i deg som kan generere inntekt eller til tross for at du ikke har noen arbeidsevne ved en vanlig arbeidsplass. Anonymkode: 41a44...d7b Ja, vi vet ikke helt hva det skulle være. Er jo tross alt godt dokumentert av flere spesialister at jeg har varig sykdom og at det er prøvd flere tilrettelegginger. NAV har hatt god dialog med arbeidsgiver og meg under hele utprøvingen, så det er jo godt dokumentert. Jaja, får ikke gjort noe med det i helga. Anonymkode: 42c40...323
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #20 Skrevet 24. april 2021 Jeg tipper at det har med barnet ditt å gjøre, den jobben du gjør der. Noen flere eksempler på inntektsevne uten arbeidsevne: Bønder som leier ut jorda, taxisjåfører som har andre som kjører for seg, en eier mange leiligheter som leies ut. Litt typisk er vel at du har noe å leie ut hvis du ikke sitter i et styre 😉 Anonymkode: fc049...d94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå