Gå til innhold

Mannen tjener det dobbelte av meg - gir utfordringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Min mann gjennom 18 år fikk ny jobb for 2 år siden og begynte da å tjene over dobbelt så mye som meg. Gjennom 18 år har vi fått 3 barn og jeg har vært hjemme med barna og i 100 % jobb. Gjennom de 18 årene har han tatt høyere utdanning og vært en god del borte på jobb og studier. Så etter han tok siste del av utdanningen fikk han ny jobb - og jeg har selvsagt støttet han gjennom dette. Vi har hatt et godt forhold og jeg er en person som ønsker at alle har det bra, og unner han en god jobb og utdanning. 

Da han har tatt utdanning har ikke vi hatt økonomi til at jeg skulle ta utdanning da vi kjøpte hus og har 4,5 mill i lån. Jeg tjener mine 450 000 som jeg alltid har gjort. Han tjener nå 1,2 mill. Etter han begynte å tjene gode penger startet han å kjøpe bil, motorsykler og diverse (som han synes er bra å bruke penger på). Da han kjøpte motorsykkel sa jeg at jeg ønsket meg et spisebord. Etter mye diskusjon frem og tilbake (over flere måneder) fikk jeg 10.000 kr til å handle for. I tillegg til dette har jeg begynt å ta noen fag som kostet meg 30.000. Han mener da at jeg må ta opp lån selv om han har 200 000 på sparekontoen. 

Ellers deler vi utgifter der han betaler mer faste utgifter så denne fordelingen er lik, men dette er ut i fra grunnlønnen og ikke det han faktisk har i lønn. Han sitter igjen med en god del mer penger til sparing, og dette har han på en egen sparekonto - som han ofte omtaler som "mine penger" ... Nå har dette altså blitt et problem for meg. Vi har aldri kranglet noe særlig, men kjenner det tærer på å ha 0 kr hver mnd og han kan kjøpe motorsykkel +++ det han ønsker å prioritere. Nå ønsker jeg å ta utdanning, og da foreslo han heller at jeg kunne få noen ekstra 1000 lapper fra han fordi han synes det blir økonomisk ruin at jeg begynner på skole. 

Vi har felles matkort, men ellers betaler jeg barna sine klær o.l. Han kjøper heller større ting til barna som sykler, PC o.l. Er jeg helt urimelig? Eller burde jeg kunne forvente mer av han? Det at jeg har støttet han og stått på månedsvis hvert år alene hjemme for at han skulle komme dit han er i dag... Nå sitter jeg her og sparer til en frisørtime og tapper sparekontoen min (20 000 kr) for litt hver mnd. 

• Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du sponset hans utdannelse og nå gjør ikke han det samme tilbake. Denne fyren viser sitt sanne jeg nå....

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tjener 450 000 burde du jo uansett ha så du greier seg uten å måtte spare for å få råd til å gå til frisør etc. 

Synes forøvrig også at det er helt selvsagt at du tar opp studielån dersom du skal studere mer.

Anonymkode: 7ccf3...87c

• Liker 7
Skrevet

Håper yngre kvinner som leser dette forstår at det er farlig å hjelpe en fyr, gi til en fyr.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes forøvrig også at det er helt selvsagt at du tar opp studielån dersom du skal studere mer.

Ikke hvis mannen ikke tok opp studielån, men ble forsørget av TS.

Skrevet
O.G. skrev (Akkurat nå):

Ikke hvis mannen ikke tok opp studielån, men ble forsørget av TS.

Han har 1 mill i studielån og dette har vi lagt inn på huset. 

• Liker 5
Skrevet
TrippeL skrev (1 minutt siden):

Hmm, denne må du forklare nærmere. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Oj....

Dette hadde jeg nok tatt noen runder på FVK/økonomisk rådgivning på.

Dette er ikke greit overhodet, du burde bli kompensert økonomisk for all avlastningen han fikk til å studere.

Men mest av alt synes jeg han er rasshøl. 

Jeg personlig hadde synes dette var ekstremegoistisk, han har utnyttet deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du tjener 450 000 burde du jo uansett ha så du greier seg uten å måtte spare for å få råd til å gå til frisør etc. 

Med tre barn - og høyt lån så går det veldig mye til felleskassen. Så jeg tar meg rett og slett ikke råd til en frisørtime, og det har jeg ikke gjort på 18 år. Har gått 3 ganger til frisøren siste 3 år. Kanskje jeg prioriterer feil, men det er fordi jeg synes sko og klær til barna er viktigere fremfor min egen personlige pleie... 

• Liker 12
Skrevet

Familie er et lagspill. Han høres ikke ut som en lagspiller. 

Men hvordan du skal ta opp dette med ham vet jeg ikke. Penger er et.. delikat tema. 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, TrippeL said:

(...) Nå ønsker jeg å ta utdanning, og da foreslo han heller at jeg kunne få noen ekstra 1000 lapper fra han fordi han synes det blir økonomisk ruin at jeg begynner på skole.  

Gjør det. Det er best for deg når/hvis du blir alene. 

Anonymkode: 0df2d...f9e

• Liker 38
Gjest Fnuggolina
Skrevet
TrippeL skrev (2 minutter siden):

Som dere begge skal betale? Dette må du ordne opp i i så fall - han får betale selv. 

Så kan du betale ditt. 

Skrevet
O.G. skrev (Akkurat nå):

Hmm, denne må du forklare nærmere. 

Han har tatt en utdanning som ikke var søttet av lånekassen, og vi har derfor puttet dette lånet inn på huset nå etter 10 år. Pga husets verdi er nå 5,5 mill og ikke 4,5 som vi kjøpte det for 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
TrippeL skrev (Akkurat nå):

Med tre barn - og høyt lån så går det veldig mye til felleskassen. Så jeg tar meg rett og slett ikke råd til en frisørtime, og det har jeg ikke gjort på 18 år. Har gått 3 ganger til frisøren siste 3 år. Kanskje jeg prioriterer feil, men det er fordi jeg synes sko og klær til barna er viktigere fremfor min egen personlige pleie... 

Men betaler DU klær og sko - mens han investerer i eiendom og salgbare ting?

Økonomisk rådgiver - NU. Du har hoppet med mageplask rett oppi likestillingsfella. 

Skrevet

Jeg har hatt ei dame som tjente mye mere enn det jeg gjorde. Forventet heller ikke at hun skulle sponse meg.

Det som stoppet oss var at jeg aldri hadde råd til å være med på de tre fire sydenturene i året. 

• Liker 5
Skrevet
TrippeL skrev (Akkurat nå):

Han har tatt en utdanning som ikke var søttet av lånekassen, og vi har derfor puttet dette lånet inn på huset nå etter 10 år. Pga husets verdi er nå 5,5 mill og ikke 4,5 som vi kjøpte det for 

Ikke smart av deg å gå med på dette siden du nå er ansvarlig for hans studiegjeld. Sett i lys av dette så er det veldig egoistisk av ham å ikke sponse din etterutdannelse, men du skal ikke se bort ifra det at det var hans plan hele tiden. 

Skrevet
Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Jeg har hatt ei dame som tjente mye mere enn det jeg gjorde. Forventet heller ikke at hun skulle sponse meg.

Det som stoppet oss var at jeg aldri hadde råd til å være med på de tre fire sydenturene i året. 

Han betaler ferier om han ønsker å reise på ferie. Jeg har egentlig meldt meg litt ut og sluttet å diskutere med han hva han ønsker å bruke penger på... Så om han ønsker en ferietur så kjøper han en ferietur.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...