Gå til innhold

Med hva startet ditt gjeldsmareritt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt startet med et skjørt. 

Jeg var 21 år og hadde nettopp gått fra samboeren min. Jeg tok han i utroskap. 

Jeg syntes synd i meg selv og kjøpte et skjørt på kreditt, på slutten av lønna. Det ble starten på 10 år med kredittgjeld. 

For jeg forsto ikke at det ikke holdt å betale minstebeløpet. Jeg forsto ikke hva effektiv rente var. Så jeg brukte kredittkort på små "nødvendigheter" og i løpet av kort tid hadde jeg ei gjeld jeg sleit med å bli kvitt. 

Hva startet din med? 

Anonymkode: 62622...4bc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spillegal samboer 

Anonymkode: bc25e...496

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det startet med at jeg mistet jobben og en telefonregning på 500,- for 20 år siden, ende opp med tvangssalg av hus og gjeld som jeg betaler på enda. 

Anonymkode: 03b72...573

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skilsmisse 

Anonymkode: 7c262...04f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt første kredittkort jeg fikk gjennom jobben som 18- åring. Jeg kan ikke ha kredittkort. 

Anonymkode: 14a33...7e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En gal eks, psykisk terror , litt vold. Han kjøpte ting i mitt navn og jeg kjøpte ting jeg ikke hadde råd til for å føle meg bedre.

Anonymkode: 184f8...888

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte First Prince nudler på kreditt. Resten av pengene hadde jeg brukt på toalettpapir.

Anonymkode: 7fe14...f84

AnonymBruker
Skrevet

Eks tok forbrukslån og forsømte regninger. Vi ble skilt med tre små barn og jeg havnet på AAP.

Anonymkode: 69650...f6c

AnonymBruker
Skrevet

Første gang skilsmisse. Fikk ordnet det med gid hjelp.

Andre gang blir syk og sykmeldt. Ender på AAP og pengene strekker ikke til. NAV har fått fullt innsyn i min økonomi og sier selv at jeg ikke får spart inn på noen punkter. Har ca 200.- over grensa til at bostøtte kunne hjulpet meg hver mnd.

Anonymkode: 20070...568

Skrevet

En dust av en eksmann som ikke hadde kontroll på hverken økonomi eller grenser. Bare forventet at alt ordnet seg på magisk vis (jeg betalte....)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eks som meldte meg på nettskole og tok opp studielån. Begriper ikke den dag i dag hvordan han klarte dette, uten at jeg oppdaget det... Fyren hadde en årslønn på 1.2 jobbet på sjøen i utlandet. Var vekke i 3 -4 uker. Han skaffet oss låsbar postkasse og glemte alltid å legge fra seg nøkkelen til den da han dro ut. Har studielån på 200 000 og div nettskoler jeg betaler på i dag. 😭

Anonymkode: d7c78...e17

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ble 18 år, fikk mitt første kredittkort. Det var veldig lett tilgang på lånte penger. Har heldigvis ikke sånne problemer nå, 10 år senere. Har nedbetalt alt og har stålkontroll på økonomien. 

Anonymkode: d72e8...21e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi var uheldige med boligkjøp. Klarte å kjøpe et hus som vi ikke kan/vil bo i, og ikke kan/vil selge. Ikke helt mareritt, vi kom oss relativt greit ut av det, men vi har nå ekstra lån. Pga størrelse på lånet, kan vi ikke få billån f.eks, og kjører gammel bil kjøpt cash, bil som koster oss 40 tusen i året i verksted og bensinpenger. 

Anonymkode: 4eb61...6c3

AnonymBruker
Skrevet

Det begynte med det ett lite kjøp her og der når jeg ikke hadde så mye penger. Så arbeidsledig uten rett på dagpenger. Måtte bruke det på regninger og div. Nå er det gått til namsmannen og inkasso. Kommer til å betale på dette lenge. 

Anonymkode: 6efaf...659

AnonymBruker
Skrevet

Eks her også. Han hadde tvangstrekk og inkasso og levde på meg, og den eneste måten å få det til å gå rundt på var å låne og kjøpe på kreditt. 

Anonymkode: dba95...b16

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er MYE. Første var at banken tipset oss om å ta opp forbrukslån når vi manglet litt egenkapital. Det gikk helt fint å betjene dette, helt til sambo ble sykemeldt, det var mye rot med utbetlingene og vi tok oss opp mer gjeld... Så skulle vi selge huset og kjøpe oss noe annet, huset gikk under takst. Så da satt vi igjen med nesten 500k i forbrukslån.. Så skulle vi kjøpe oss noe billigere. Oppi det hele ble det slutt, så vi måtte trekke oss ut av kontrakten da ingen hadde nok egenkap hver for oss til å få lånet, så uten å lese over kontrakten skikkelig før vi trekte oss ut, satt vi igjen med en sinnsyk gjeld... Nå har vi funnet tilbake til hverandre, sambo har fått ny og mye bedre betalt jobb. Men nå leier vi, og vi betaler effektivt ned på gjelden.. "kun" 700.000 igjen... 

Anonymkode: 7fe4d...51a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skilsmisse 

Anonymkode: 7c262...04f

Tok du ikke ansvar for egen økonomi under forholder?

Anonymkode: 09374...d90

AnonymBruker
Skrevet

jeg gikk ned i stilling fordi jeg var utmattet. men jeg var syk. mange år med deltid, og bodde sammen med en mann og barnet hans og fikk aldri betalt ned noe. nå er jeg minsteufør, 47 år og har endelig kjøpt en liten leilighet. men antar jeg må selge om et par år pga lån som vokser i stedet for å minke...har store medisinske utgifter som ikke ser ut til å roe seg. så svaret mitt er:sykdom🙃

Anonymkode: 5e7d9...d17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det begynte med at UDI avslo søknaden i forbindelse med familiegjenforening. Jeg tok opp lån for å få råd til advokat og lignende.  Saken kom opp til Tingretten og lagmannsretten. Fikk ikke medhold i saken.

Jeg begynte å betale på gjelden på mange hundre tusen, og ble deprimert. Tok enda forbrukslån fordi løpe vekk fra lidelsene UDI har ført meg. I tillegg til UNE.

Vi sendte omgjøringsanmodning til UNE etter at Sivilombudsmannen slo fast UDI ikke fulgte regelverket. At de var strengere enn hva regelverket faktisk sier.

Fikk for en måned siden innvilget søknaden etter mange årskamp med UDI og UNE. 

Her ser man tydelig at ansatte på UDI bare drikker kaffe og ikke gjør jobben sin godt nok. Dette går ut over oss uskyldig folk.

Anonymkode: c3184...361

• Liker 4
Skrevet

Utro samboer. Ble sittende på stort boliglån alene og måtte avtale med banken at jeg kun betaler renter. Per dag i dag, så betaler jeg et større beløp i renter enn jeg gjør hvis jeg hadde leid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...