Gå til innhold

Hvordan har folk råd til å kjøpe lunsj til 80-100 kr hver dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Av og til når så unner jeg meg litt luksus med å handle litt dyrere lunsj på et bakeri til 100 kr. Men hver gang jeg handler lunsj så er det alltid fullt av folk i tolv tia. Alltid fullt med servicebiler utfor bakeriet  i lunsjtider med folk som skal ha lunsj. Er det jeg som er kjip? Hvordan har folk råd?

Anonymkode: 82c5d...382

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt går vel på prioriteringer. Jeg var ung og dum tidligere, så jeg spiste ute langt mer enn jeg burde ha gjort. Det gikk utover sparing og noen ganger slet jeg med å betale regninger. Manglet vel litt impulskontroll 😅

Nå tjener jeg mindre, men jeg spiser likevel ofte ute fordi jeg har sørget for å kutte mine bokostnader drastisk mye (selvsagt på bekostning av lokasjon og plass) men jeg er ikke flink til å lage mat og jeg synes det er gørrkjedelig. Jeg vil heller bo lite og droppe annen shopping, og nyte god mat ☺️

Anonymkode: 21c2b...cb3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at de gjør det hver dag?

Hvordan vet du at de bruker 100 kr, og ikke bare kjøper en kaffe eller en bolle?

Og det er ulikt hva folk velger bruke penger på. Noen har råd til alt de har lyst på fordi de tjener godt. Noen velger å bruke penger på good lunsj og har råd fordi de ikke bruker penger på øl og fest og tjohei.

Jeg unner meg lunsj i kantinen hver dag. Det er billigere med matpakke, men jeg har god llønn, drikker ikke, har lite interesse uteliv og festing, liker ikke shopping, osv, og har da råd til å unne meg den hverdagsluksusen.

Anonymkode: 0e164...7bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De prioriterer det. Har samme opplevelser som deg. Har man et relativt nøkternt forbruk ellers så går det jo fint rundt. Og håndverkere tjener jo ikke så ille heller. 

Jeg bruker aldri penger på lunch i arbeidstiden, rett og slett fordi jeg ønsker å gjøre det når jeg har fri og fordi en halvtime går så fort uansett. Så jeg spiser med glede kneipp med gulost til lunch også spanderer jeg heller på meg champagnelunch i fritiden.

Anonymkode: 94202...1c2

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor du spør om du er kjip.

Om du ikke prioriterer dyr lunsj er det bare deg "det går ut over". Det er helt opp til deg hva du vil bruke pengene dine på.

Skrevet

Prioriteringer det.

selv gjør jeg ofte det da jeg ikke er stedbunden på jobb (kjører mye rundt hele dagen) og har ikke lunsjtid, men må spise når det passer seg, eller i bilen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

2000 kr i måneden på lunsj er egentlig ikke spesielt mye. Er man sparsommelig kan man kanskje komme unna med lunsj til 500 kr i måneden. Da bruker man altså 1500 mer enn man kunne. Det er egentlig ikke så mye. Særlig med tanke på at folk tjener 70-80 tusen i måneden. 

Anonymkode: d383c...c20

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lunsj er et like viktig måltid som middag. Ingen ville reagert på en middag 100 kr. Så det er ingen grunn til å reagere på en lunsj til 100 kroner.

Anonymkode: 1e63c...f7e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint an å ha det med i regnskapet i mnd. Det kan være de heller sparer penger på å ikke røyke, drikke alkohol, ha abo hos SATS, ha tv kanaler de ikke bruker etc.

Det er et hav av måter å spare penger på, som man kan enten spare spare, eller bruke andre steder, som til en god lunch. For mange er det verdt 80-100kr hver dag for å få seg et skikkelig godt måltid.

Anonymkode: bcb51...a8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Av og til når så unner jeg meg litt luksus med å handle litt dyrere lunsj på et bakeri til 100 kr. Men hver gang jeg handler lunsj så er det alltid fullt av folk i tolv tia. Alltid fullt med servicebiler utfor bakeriet  i lunsjtider med folk som skal ha lunsj. Er det jeg som er kjip? Hvordan har folk råd?

Tja, ikke sikkert at de har råd. Mange som har mye kredittkortgjeld og forbrukslån i Norge og mye går til inkasso. 

Skrevet (endret)

Så lenge du ikke kjøper godteri hverdag. Så har du råd til å kjøpe mat og dermed spare penger. Bruk litt og spar litt er mitt motto. Men tror ikke jeg vanligvis kjøper mat til 100 kr innenfor lunsj.

Endret av Viking9
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det ikke er så mye penger. 

Gjorde selvfølgelig ikke dette som student. Men nå har jeg nok til alt annet jeg ønsker meg, boliglånet er godt nedbetalt, og har fast trekk til pensjonssparing. Da setter jeg pris på sunn, variert og god lunsj, som jeg slipper å bruke tid på å lage selv. 

Anonymkode: d3502...dc4

• Liker 2
Skrevet

Fordi prisen er relativ. Har man god råd, så er det nokså billig. Men om man har dårlig råd er 80-100,- dyrt. Derfor. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvordan vet du at de gjør det hver dag?

Hvordan vet du at de bruker 100 kr, og ikke bare kjøper en kaffe eller en bolle?

Og det er ulikt hva folk velger bruke penger på. Noen har råd til alt de har lyst på fordi de tjener godt. Noen velger å bruke penger på good lunsj og har råd fordi de ikke bruker penger på øl og fest og tjohei.

Jeg unner meg lunsj i kantinen hver dag. Det er billigere med matpakke, men jeg har god llønn, drikker ikke, har lite interesse uteliv og festing, liker ikke shopping, osv, og har da råd til å unne meg den hverdagsluksusen.

Anonymkode: 0e164...7bd

Det er ikke meg du siterer,  og eg sier ikke at alle gjør det hele tiden, for det vet man jo ikke,  men jeg har jobbet steder der for eksempel håndverkere kommer innom hver dag for å kjøpe frokost eller lunsj. Noen på vei til jobb, andre ved lunsjtider. Det er altså de samme som kommer hver dag.  En baguette og en brus blir jo gjerne en hundrelapp, hvis de faktisk kjøper både frokost og lunsj hver dag, blir det jo to hundre om dagen, altså nærmere 6000 i måneden. 

Men det er jo snakk om prioriteringer, dette er gjerne unge menn i 20-årene som kanskje ikke har all verden med utgifter ellers, og håndverkere tjener jo relativt godt med overtid, tillegg osv. Ser jo gjerne at de som er eldre og etablerte som oftest har et annet handlemønster.

Anonymkode: 6a9e8...aa1

Skrevet

De dropper vel den skreddersydde engangsbleia. Dette er jo ikke så vanskeleg å skjønne..

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ca 230 arbeidsdager i året. Handler man lunch for 50 kr i snitt blir det da 11500 kr i året. Jeg tror ikke mange handler for 100 kr i snitt.

Det er jo en del selvfølgelig, men for min del er det absolutt verdt å bruke i overkant av 10k i året på lunch. Slipper å styre med matpakke, og spiser god mat. Gleder meg til lunch hver dag. Kjøper mat i kantina til greie priser

Anonymkode: b4f76...366

AnonymBruker
Skrevet

Noen liker å kjøpe lunsj ute. Det er enkelt å slippe å lage lunsj selv. Noen tar seg råd til å kjøpe lunsj ute.

Selv gjorde jeg dette i mange år. Kjøpte lunsj da jeg var på shopping, eller middag ute, og kjøpte lunsj i kantina på jobben. Fikk ikke spart noe... 

Så fikk jeg andre prioriteringer. Begynte å ta med mat hjemmefra til lunsj, spiste før jeg skulle på shopping eller sluttet å spise middag ute, ventet til jeg kom hjem. 

Sluttet med shopping også, så nå sparer jeg 8-10 000 i mnd. 

Anonymkode: b3637...581

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 10.36):

Det er vel slutt på det nå, uansett. Folk er i hjemmekontor. Ikke sikkert at folk går tilbake til den vanen der.

Anonymkode: c2d50...9b1

AnonymBruker
Skrevet

Tjener over millionen, så lunsj til totalt 2000 kroner i måneden, er virkelig null stress. 

Anonymkode: 688ee...77e

Gjest laPistola
Skrevet

Har kollegaer som bruker ca en timeslønn ( etter skatt ) på lunsj hver dag. De godt voksne med hus og hytte og alt på stell tenker jeg det er greit at prioriterer det om det gir dem økt hverdagsglede. De unge uetablerte tenker jeg at kanskje prioriterer litt klønete. Kjøper alltid på matbutikken selv, da jeg heller vil bruke pengene på noe annet. Hvis jeg virkelig hadde hatt lyst på cafelunsj hver dag, så hadde jeg jo hatt råd til det, men da mindre råd til andre ting. Det er jo hva en prioriterer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...