AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Jeg er 27 år, etablert med samboer, bolig og bil. Dette oppgir jeg i søknader, og får ikke napp. Blir jeg diskriminert fordi arbeidsgivere tenker at jeg vil ha jobb for å kunne få barn? Bør jeg unngå slik informasjon i søknaden? Anonymkode: 5542c...900 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Jeg mener det. Spesielt jeg, som har 1 barn (skal ikke ha flere), men hele samfunnet forventer nok at det kommer til å skje etterhvert. Men jeg skal altså ikke det. Er du ganske overvektig i tillegg, slik som jeg også er (har begynt med slanking nå), så kan mange også anta at man er gravid, uten at man faktisk er det, og på grunn av lover så har de heller ikke lov til å spørre om det på intervju. Damned if you do, damned if you don't. Men ønsker du barn, så vil jeg anbefale å få to på rappen, hvis helsemessige årsaker etc etc legger til rette for det, for å unngå noe av denne problematikken. Jeg tror ikke vi er påtvunget å skrive i søknader og på CV at man har barn, men sivilstatus er normalt å ha med i CV. Anonymkode: 6fd18...96b 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 Jeg føler ikke at det at jeg har en samboer er relativt å ta med i en søknad. Dette kan de gjerne spørre om på et intervju, da har de fått et inntrykk av meg som person først. Anonymkode: d8ab0...084 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 Bolig er for øvrig irrelevant mtp jobbsøknad. Bil kan være relevant. Anonymkode: 6fd18...96b 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Å bruke ordet «etablert» peker sikkert i retning av at du vil ha barn snart for noen. Jeg nevner ikke bosituasjon og om jeg er i et forhold i en jobbsøknad, men jeg er ganske privat da. At jeg har førerkort skriver jeg. Anonymkode: 283d6...bf6 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å bruke ordet «etablert» peker sikkert i retning av at du vil ha barn snart for noen. Jeg nevner ikke bosituasjon og om jeg er i et forhold i en jobbsøknad, men jeg er ganske privat da. At jeg har førerkort skriver jeg. Anonymkode: 283d6...bf6 Jeg skriver dette fordi jeg trodde det kanskje pekte i positiv retning at man har en stabil livssituasjon og derfor er til å stole på. Men du har kanskje et godt poeng i det du sier, skal tenke på det neste gang jeg skriver søknad. Anonymkode: 5542c...900 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Skriver du i jobbsøknad at du har samboer, bolig og bil altså? Det tror jeg ikke er spesielt vanlig, og ikke egentlig relevant informasjon i en søknad? Jeg var på jobbintervju noen måneder før jeg ble 30, i et lite nyoppstartet selskap. Fikk absolutt ingen spørsmål som hadde med mitt privatliv å gjøre, så kun gode erfaringer for min del. Jeg har også samboer, bolig og bil. Anonymkode: c3b44...3d1 8
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skriver du i jobbsøknad at du har samboer, bolig og bil altså? Det tror jeg ikke er spesielt vanlig, og ikke egentlig relevant informasjon i en søknad? Jeg var på jobbintervju noen måneder før jeg ble 30, i et lite nyoppstartet selskap. Fikk absolutt ingen spørsmål som hadde med mitt privatliv å gjøre, så kun gode erfaringer for min del. Jeg har også samboer, bolig og bil. Anonymkode: c3b44...3d1 Det visste jeg ikke, jeg fikk råd av en eldre person at det var veldig lurt å skrive. Er også nyutdannet 😅 hva slags yrke er det du jobber i da? Anonymkode: 5542c...900
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #9 Skrevet 23. april 2021 Alle vil at norske kvinner skal føde flere barn, men alle vil at de skal være ansatt hos konkurrenten. Alle ønsker flyktninger velkommen, men vil ikke at de skal bosette seg i eget nabolag. Så ja, du blir diskriminert. Det til tross for at man har gode økonomiske ordninger for arbeidsgiver. Med mindre du sitter på kvalifikasjoner så vil ikke arbeidsgivere ta på seg dette ekstraarbeidet som to tre svangerskap fører med seg. I alle fall ikke dersom de i samme søknadsrunde kan ansette en like godt kvalifisert mann som mest sannsynlig er jomfru og sliter med å få seg dame. Anonymkode: fa9d2...a45 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 Skriver du i søknaden at du er etablert med samboer, bil og bolig? Hvorfor er det relevant for stillingen, sånn helt seriøst hold deg til motivasjon for jobben og hva du kan bidra med. Tipper det er søknaden det er noe galt med her, ikke livssituasjonen din 😆 Anonymkode: 3bc11...c4b 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 Hvorfor skriver du sånne ting i søknaden? Det er totalt irrelevant - både at du har samboer, bolig og bil. Kan jo være at du heller ikke får napp pga det virker useriøst å skrive i en søknad. At du ikke evner å bedømme hvilken type informasjon som faktisk er relevant å oppgi. Anonymkode: 9943f...fd3 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #12 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skriver du i søknaden at du er etablert med samboer, bil og bolig? Hvorfor er det relevant for stillingen, sånn helt seriøst hold deg til motivasjon for jobben og hva du kan bidra med. Tipper det er søknaden det er noe galt med her, ikke livssituasjonen din 😆 Anonymkode: 3bc11...c4b AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skriver du sånne ting i søknaden? Det er totalt irrelevant - både at du har samboer, bolig og bil. Kan jo være at du heller ikke får napp pga det virker useriøst å skrive i en søknad. At du ikke evner å bedømme hvilken type informasjon som faktisk er relevant å oppgi. Anonymkode: 9943f...fd3 Fikk faktisk råd av en som jobber i NAV om å skrive det 🤷♀️ Anonymkode: 5542c...900
Mannjessheim1984 Skrevet 23. april 2021 #13 Skrevet 23. april 2021 Ja, ansetter aldri kvinner mellom 23 - 40 år. For mye heft med vikarer osv.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #14 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fikk faktisk råd av en som jobber i NAV om å skrive det 🤷♀️ Anonymkode: 5542c...900 Haha seriøst? Useriøse folk som jobber på NAV i så tilfelle... Anonymkode: 9943f...fd3 1
Sessan_ Skrevet 23. april 2021 #15 Skrevet 23. april 2021 Enig med de andre her: samboer/bolig/bil er irrelevant og bør strykes fra CV/søknad. Tenker faktisk at ihvertfall «egen bolig» og «egen bil» er ganske rart å opplyse om. Det holder å ha punkt om førerkort på cv. Hvis tilgang til bil er relevant så blir du spurt om det på intervjuet.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #16 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Haha seriøst? Useriøse folk som jobber på NAV i så tilfelle... Anonymkode: 9943f...fd3 Ja, det er helt sant. Han sa også at man bør oppgi fritidsinteresser fordi det sier noe om deg som person, og veldig bra hvis du sier at du har barn eller eventuelt hund som du liker å stelle med og ta vare på, fordi det betyr at du er en omsorgsperson! Føler meg som en kronidiot nå 🤦♀️ Sessan_ skrev (4 minutter siden): Enig med de andre her: samboer/bolig/bil er irrelevant og bør strykes fra CV/søknad. Tenker faktisk at ihvertfall «egen bolig» og «egen bil» er ganske rart å opplyse om. Det holder å ha punkt om førerkort på cv. Hvis tilgang til bil er relevant så blir du spurt om det på intervjuet. Det skal jeg huske på fra nå av! Ts Anonymkode: 5542c...900 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #17 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 27 år, etablert med samboer, bolig og bil. Dette oppgir jeg i søknader, og får ikke napp. Blir jeg diskriminert fordi arbeidsgivere tenker at jeg vil ha jobb for å kunne få barn? Bør jeg unngå slik informasjon i søknaden? Anonymkode: 5542c...900 Absolutt ikke! Anonymkode: 2a50b...4fe
Skiftenøkkel Skrevet 23. april 2021 #18 Skrevet 23. april 2021 Ingen vil innrømme det, men sannsynligvis har nok arbeidsgiver det i bakhodet.. Vil tro små bedrifter er mer redd for barn enn større, basert på hva jeg har hørt fra entreprenører jeg kjenner personlig.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #19 Skrevet 23. april 2021 Som 27 åring og nyutdannet fikk jeg napp på første søknaden, til tross for at alle konkurrentene mine var middelaldrende menn. Som mange her nevner bør du ikke legge så mye fokus på private forhold i en søknad, det kan virke useriøs. En søknad og CV er der du selger deg som attraktiv, og da er det viktig å vektlegge det som er interessant for arbeidsgiver. Anonymkode: 4fa97...220
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #20 Skrevet 23. april 2021 Jepp. For noen år siden søkte jeg mange jobber, ble ofte innstilt som nr. 2 bak folk med barn. Da jeg begynte å fortelle at jeg ikke ønsket barn på en stund, så fikk jeg plutselig 3 jobbtilbud på rappen...! Anonymkode: 7a254...0c0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå