AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Klær nupper jo somregel etter hvert. Er nuppemaskin verdt det? Anonymkode: 35964...f0a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Klær nupper jo somregel etter hvert. Er nuppemaskin verdt det? Anonymkode: 35964...f0a Ja, det syns jeg. De fjerner alt av nupper. Men nuppene kommer tilbake da. Anonymkode: bc779...91c 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Det sliter noe på stoffet da det er fort gjort at maskina drar i tråder. Men jeg bruker det flittig😅 Anonymkode: 36cc8...273
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 Har en del klær og det blir nupper, har liksom bare godtatt at slik blir det når ting blir brukt. Men hvis nuppemaskin gjør ting bedre så.. Anonymkode: 35964...f0a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Herregud JA. Jeg anbefaler det til alle haha, nuppemaskin er helt fantastisk! Anonymkode: 08a8e...cf2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 Å ja, det må man ha. Har aldri opplevd at den har dratt i plagget og ødelagt noe. Anonymkode: a6cfa...42a 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #9 Skrevet 23. april 2021 Bruker dere det på tynn ull feks? Har alltid sett for meg at det lager hull. Anonymkode: 6791d...0fa 1
Caeruleus Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 Den skærer jo av nuppene, så klart det kan lage hull dersom det er et tynt plagg. Men som regel går det bra. Klærne blir iallfall veldig mye finere etter en runde med nuppefjerneren.
Miss-Grey Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruker dere det på tynn ull feks? Har alltid sett for meg at det lager hull. Anonymkode: 6791d...0fa Den er effektiv, men sliter veldig på tøyet. Det er roterende kniver inne i maskinen. Bruker den på tøy det ikke er så farlig med, på kasjmirgenserene mine bruker jeg en slags «kam» som er mer skånsom. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #12 Skrevet 23. april 2021 Anbefaler å lese i denne tråden: Sitat Skrevet 8. april Sitat Hunter7 skrev (På 14.3.2021 den 13.28): Det mest skånsomme er å fjerne nuppene når de har blitt til små kuler, og da ved å forsiktig dra de ut fra tøyet. Ved å klippe/skjære de av, eller dra de raskt ut, innfører man nye bruddpunkter. Så nuppefjerner virker egentlig mot sin hensikt? Da er det kanskje håp for noen av plaggene mine likevel, om jeg begynner å fjerne nuppene mer skånsomt😃 Anonymkode: bd02b...5ab 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #13 Skrevet 23. april 2021 Hunter7 skrev (På 14.3.2021 den 13.28): Det mest skånsomme er å fjerne nuppene når de har blitt til små kuler, og da ved å forsiktig dra de ut fra tøyet. Ved å klippe/skjære de av, eller dra de raskt ut, innfører man nye bruddpunkter. Så nuppefjerner virker egentlig mot sin hensikt? Da er det kanskje håp for noen av plaggene mine likevel, om jeg begynner å fjerne nuppene mer skånsomt😃 Anonymkode: bd02b...5ab 1
Hunter7 Skrevet 24. april 2021 #14 Skrevet 24. april 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Hunter7 skrev (På 14.3.2021 den 13.28): Det mest skånsomme er å fjerne nuppene når de har blitt til små kuler, og da ved å forsiktig dra de ut fra tøyet. Ved å klippe/skjære de av, eller dra de raskt ut, innfører man nye bruddpunkter. Så nuppefjerner virker egentlig mot sin hensikt? Da er det kanskje håp for noen av plaggene mine likevel, om jeg begynner å fjerne nuppene mer skånsomt😃 Anonymkode: bd02b...5ab Ja, beklageligvis gjør den ofte det. Jeg har brukt det med hell på ullkåper som har begynt å se noe "lurvete" ut. Altså nuppedannelse under ermene, ved lommene, og andre "slitasjeplasser". Men der også stoffet vevd og risikoen for å gjøre stor skade er simpelthen mindre. Har du et plagg som viser tegn til nuppedannelse, så kan du prøve å forsiktig dra ut nuppene. Er det derimot tykt av nupper, så må du nesten avveie hvorvidt du vil fjerne alt for hånd (som kommet til å ta tiiid), eller simpelthen gå over med nuppefjerningsmaskin. Du kan også bruke saks eller sylskarpt barberblad - men da bør du være forsiktig at du ikke skjærer deg selv eller i plagget. De beste nuppene å fjerne uten å påføre plagget skader, er de som allerede har dannet seg til små "kuler". De kan du nærmest plukke bort som du plukker bort hårstrå fra klær. Forøvrig, et lite triks som hjelper kortfristig - er å dampe plagget. Legg et rent kjøkkenhåndkle på plagget, spray håndkledet godt med vann, og gå så over med strykejernet på middels lav varme (maks to prikker). Du kan selvsagt bruke dampefunksjonen hvis du har det - men strykejernet skal ikke være i direkte kontakt med ullstoffet. (Å stryke direkte på ullstoffet, vil gi stoffet en uønsket glans-effekt, siden fibrene blir "limt" sammen. Hvis det i tillegg er syntetiske fibre i plagget, vil de smelte). (Damp)Stryking gjør at nuppene forsvinner lett i resten av stoffet.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #15 Skrevet 24. april 2021 Nuppefjerner er gull verdt! Men det inne ærer alltod en risiko. Som andre nevner. Det kan gå hull i skjøre plagg, som tynt ull om du holder den for hardt mot plagget eller for lenge på et punkt om gangen. Det kreves en lett og hurtig hånd. Anbefaler deg å øve på noen plagg du ikke er så redd for i starten, så finner du ganske snart riktig teknikk og den er trygg å bruke🙂 Anonymkode: 9fbad...5cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå