Gå til innhold

Tik Tok konto for barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med å forstå dette med Tik Tok. Jeg ønsker ikke at min 11-åring skal ha dette fordi h*n overhodet ikke er moden nok til å forstå alle mulige konsekvenser ved bruk av en slik plattform.

Så jeg har lest og lest på barnevakten.no og andre fora, men ALLE tips og råd har som utgangspunkt at barnet samarbeider slik at man f.eks kan sette begrensninger og lignende på kontoen. 

Men hva hvis barnet IKKE samarbeider? Med andre ord, hvordan kan jeg vite at h*n ikke bare går hen og lager en konto som jeg ikke vet noe om?

Oppdaget nemlig i går at h*n hadde en konto som en venn hadde laget for mitt barn for 1 år siden, da de var 9-10. Uten å ha en gyldig e-postadresse og åpenbart også uten alle andre former for kontroll. Denne kontoen er jo nå slettet, men hvordan kan jeg hindre at det opprettes en ny i morgen?

Anonymkode: 5208a...48b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har egentlig to alternativer

1. Snakk med henne om nettvett og selvfølgelig ha tilgang til mobilen

2. Gi henne en mobil som kun kan motta og sende meldinger og anrop.

Anonymkode: ec6e2...d5d

Skrevet

Du kan jo ikke hindre dette sånn egentlig, hvis man vil så får man det til.

Det du kan gjøre er å prate med barnet ditt om at det man legger ut på internett det forsvinner aldri. At det man synes er veldig kult når man er 10 kanskje ikke er like kult når man er 14, og igjen, det forsvinner aldri. At bilder og video man legger ut kan bli brukt til noe annet som feks meme's og ikke på en kul måte. At det finnes mennesker som kan misbruke bilder og videoer man legger ut og bruke det til noe helt annet enn hva man tenkte. At man rett og slett mister kontroll.

Jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av dette med deling av bilder og video på nett, noe som tydeligvis guttungen tar etter på, heldigvis. Vi har pratet om bilder og nettvett fra han var i barnehagealder. Dette har funket veldig bra hos oss, og selv om en av tingene han ønsker å bli når han blir voksen er youtuber (grøss og gru 😄 ) så ser han selv at han ikke kunne tenkt seg å legge noe ut nå,  han trenger tid på å øve seg siden han ennå er "ung" som han sier... :P 'Så han lager masse videoer men kun til eget bruk da. Han og vennene lager så mye rart.

Når det er sagt så har jeg jo forstått på mine venninner at det er hakket verre med jentene, der har jo mange hatt konto fra før de var 9 😮 Og de har slitt med at de lager seg kontoer og legger ut masse dritt, mye å angre på når de blir eldre der ja. Men man kan jo ikke annet enn å prate med de og forklare konsekvenser. 

Selv hadde jeg inndratt telefon og internettbruk på ubestemt tid hvis det hadde blitt laget kontoer rundt omkring uten min godkjenning. Og jeg er overhodet ikke en streng mamma men akkurat dette er noe jeg ikke akseptert.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

7 åringen våre fikk hele regla med voksne som kan misbruke og lure. Hva som kan dukke opp osv. Hun sluttet å mase. Å hun forklarer nå for sine venner at vi voksne er strenge for en grunn.

På tide at du tar praten med din 11 åring ! 

Anonymkode: c7100...224

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har slik at jeg må godkjenne alle apper som lastes ned på barnets telefon, da vet jeg hvilke apper barnet har og ikke.

Anonymkode: fe9aa...83e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker egentlig at dette går på tillit. Dagens barn er jo gjerne teknologisk anlagte og klarer alltids å finne smutthull dersom de går inn for det.

Å ha en smartphone som 11-åring, er et privilegium. Med frihet følger ansvar. Dersom barnet misbruker tilliten, er det kanskje ikke modent eller pålitelig nok til å ha en sånn mobil? Jeg ville nok inndratt mobilen for en periode, eller krevd fullt innsyn. Eventuelt byttet den ut med en analog mobil. 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har tiktok for barn.. Zoomerang. Litt det samme som tiktok, men bare dansing. Er vel det de i den alderen gjør og. På Zoomerang ser man ikke selvmord (det har jeg sett på tiktok, han som skøt seg selv), man ser ikke dyrmisshandling, mobbing/slossing osv.

Anonymkode: d645c...9c7

AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (14 timer siden):

Du kan jo ikke hindre dette sånn egentlig, hvis man vil så får man det til.

Det du kan gjøre er å prate med barnet ditt om at det man legger ut på internett det forsvinner aldri. At det man synes er veldig kult når man er 10 kanskje ikke er like kult når man er 14, og igjen, det forsvinner aldri. At bilder og video man legger ut kan bli brukt til noe annet som feks meme's og ikke på en kul måte. At det finnes mennesker som kan misbruke bilder og videoer man legger ut og bruke det til noe helt annet enn hva man tenkte. At man rett og slett mister kontroll.

Jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av dette med deling av bilder og video på nett, noe som tydeligvis guttungen tar etter på, heldigvis. Vi har pratet om bilder og nettvett fra han var i barnehagealder. Dette har funket veldig bra hos oss, og selv om en av tingene han ønsker å bli når han blir voksen er youtuber (grøss og gru 😄 ) så ser han selv at han ikke kunne tenkt seg å legge noe ut nå,  han trenger tid på å øve seg siden han ennå er "ung" som han sier... :P 'Så han lager masse videoer men kun til eget bruk da. Han og vennene lager så mye rart.

Når det er sagt så har jeg jo forstått på mine venninner at det er hakket verre med jentene, der har jo mange hatt konto fra før de var 9 😮 Og de har slitt med at de lager seg kontoer og legger ut masse dritt, mye å angre på når de blir eldre der ja. Men man kan jo ikke annet enn å prate med de og forklare konsekvenser. 

Selv hadde jeg inndratt telefon og internettbruk på ubestemt tid hvis det hadde blitt laget kontoer rundt omkring uten min godkjenning. Og jeg er overhodet ikke en streng mamma men akkurat dette er noe jeg ikke akseptert.

Hva er det du deler? Bilder og videoer av deg selv?

Anonymkode: a0839...549

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det du deler? Bilder og videoer av deg selv?

Anonymkode: a0839...549

Hæ, jeg deler ingenting jeg, heller det motsatte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tik tok er vel ikke for barn? Lastet det ned og jeg er 40år. Daglig ser jeg ting der som jeg tenker er ganske drøyt. Aldri i verden om mitt barn skal få ta del i en sånn app med så mye forferdelig. Det er så mye mobbing, folk med psykiske lidelser som legger ut ting, skumle videoer, vold (folk som slår og går løs på andre), drøye bilulykker, datasimulerte videoer som viser kjønnsleppeoperasjoner, norske tenåringer som snakker om blowjob og sex, norske syltynne tenåringer med anoreksia. Jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skal kunne utelukke de drøyeste filmene. Det dukker jo opp bare helt tilfeldige filmer av drøye ting. La barn være små uskyldige barn som ikke trenger å se sånne filmer daglig. Det må jo gjøre noe med psyken. 

Anonymkode: 484a3...6a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke garantert forhindret dette. Nå er jeg snart 30, men en av de som vokste opp da Internett ble populært. Jeg hadde ikke tilgang på pc hjemme, og fikk alltid servert de skumle historiene og «ikke skriv navn» osv reglene, men jeg gjorde jo så mye rart hos venner som de ikke visste om. Som såkalt nøkkelbarn var jeg mye hos venninner (også nøkkelbarn) etter skolen, og vi chattet masse under falskt navn (garantert noen gamle pedoer inkludert der), lastet ned ulovlige videoer, fant selvmordsvideoer da YouTube var ny osv. Det var ingenting mine foreldre kunne gjøre for å forhindre dette, men de hadde lært oss litt nettvett da så vi la ikke ut identifiserende informasjon og vi tok ikke ting så seriøst, og avtalte aldri å møte fremmede. De fæle/ 18+ tingene vi så ble mer en interessant opplevelse, noe ledd bort, enn det ble traumatiserende. Vi ler mye av dette i dag.

Poenget mitt er at man kan ikke kontrollere sine barn helt, de vil bryte regler og de vil oppdage ubehagelige ting. Du kan kun informere og de aller fleste klarer seg helt fint. 

Anonymkode: f6544...236

Skrevet

Ryddet for avsporing.

Chantielle mod.

Skrevet

Tik tok har 13års grense. Og jeg synes også foreldrene skal ha mer kontroll over hva barna sier der. Det er ekstremt mye mobbing og mange sender også drapstrusler der inne. Så tenk deg nøye om

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...