Gå til innhold

Egen pensjonskonto - hvilke valg har dere tatf?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

1.mai er det «big bang» for dem som ikke enten allerede har valgt pensjonsleverandør eller reservert seg mot sammenslåing av pensjonskapitalbevis. Jeg har villet vente og se an tilbudene før jeg valgte, men jeg har fortsatt noen ubesvarte spørsmål en uke før valgfristen.

Min nåværende arbeidsgiver tilbyr pensjonsprofilene i DNB (100%,80%,50% osv aksjer) som investeringsvalg. Det er jeg ikke fornøyd med, da jeg vil ha større innsikt i pensjonsinvesteringen min. For pensjonskapitalbeviset mitt i DNB derimot (betydelig størrelse), kan jeg gjøre «frie fondsvalg» (blant et utvalg av DNB-fond + et lite knippe andre fond), en ordning min tidligere arbeidsgiver hadde. Det er jeg litt mer fornøyd med enn bare å se pensjonsprofilene, men utvalget er likevel tamt. For de mindre pensjonskapitalbevisene jeg har i Storebrand og Nordnet kan jeg plassere midler i mange forskjellige fond, men de har noen administrasjonskostnader blant annet som jeg ikke har i DNB. 

Så er det slik at hvis jeg ikke gjør noe valg så blir så vidt jeg skjønner alt det ovennevnte flyttet inn i DNBs pensjonsprofiler, det jeg er minst fornøyd med, selv om jeg har en annen løsning på majoriteten av kapitalen som står i DNB. Og kan jeg da senere flytte det ut i andre fond igjen, enten i DNB eller flytte hele porteføljen igjen? Hvis det er noen som allerede har flyttet og kan si noe om hvordan forvaltningen i DNB fremstår etter flytten, hadde jeg satt pris på det. Jeg tar også gjerne innspill på de som har flyttet ut fra eksisterende pensjonsleverandør om hvordan dere tenkte. 

Hvis jeg skal flytte, har jeg en magefølelse på Nordnet av de nevnte. Noen som har noen tanker om det også? 

Anonymkode: 4d139...903

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har innløst pensjonskapitalbevisene og gjort mine egne valg av pensjonskonto investeringer

Har konto hos Nordnet, har indexfond og aksjer, investert med pensjonskapitalbevisene, men fortsetter også mnd sparing til fond og aksjene.

Anonymkode: 1d23c...981

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen andre som har gjort noen valg knyttet til egen pensjonskonto? Endringene gjelder så å si alle som jobber i privat sektor.

Skrevet

Jeg har ikke noe som flyttes automatisk, jeg har hatt ytelsespensjon hos de to forrige arbeidsgiverne mine, og har derfor fripoliser og ikke pkb'er (pensjonskapitalbevis). Jeg ville reservert meg i denne runden, siden det alltid vil være mulig å flytte inn, men ikke mulig å flytte ut igjen. Jeg ser på det å sette penger i samme risikoprofil, men ulik leverandør som spredning av risiko, siden det da vil spre investeringen mer enn om jeg kun har i en pakke hos en leverandør...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det ingen andre som har gjort noen valg knyttet til egen pensjonskonto? Endringene gjelder så å si alle som jobber i privat sektor.

Jeg gjør ingen aktive valg, da arbeidsgiver allerede gir 7 % for pensjon.

Anonymkode: a66a6...fe5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg gjør ingen aktive valg, da arbeidsgiver allerede gir 7 % for pensjon.

I avkastning? Hvilken leverandør bruker arbeidsgiveren din? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

I avkastning? Hvilken leverandør bruker arbeidsgiveren din? 

Ikke av avkastning, men 7 % av lønnen settes inn som pensjon.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har reservert et pensjonskapitalbevis hos Storebrand mot samling fordi det var den beste avtalen jeg har hatt, og jeg har hatt mange arbeidsgivere. Der fikk jeg velge selv hvilket fond jeg satte pengene i. Jeg kommer til å samle alt i den avtalen.

Anonymkode: 32c53...341

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ikke av avkastning, men 7 % av lønnen settes inn som pensjon.

Da har du misforstått hva dette gjelder. Det har kommet ny regulering der du som arbeidstaker bestemmer hvor din arbeidsgiver skal plassere dine penger. Du får fremdeles 7%sparing, men kan velge å flytte investeringen til annen leverandør enn din arbeidsgiver har valgt.

AnonymBruker
Skrevet
Summeer skrev (39 minutter siden):

Da har du misforstått hva dette gjelder. Det har kommet ny regulering der du som arbeidstaker bestemmer hvor din arbeidsgiver skal plassere dine penger. Du får fremdeles 7%sparing, men kan velge å flytte investeringen til annen leverandør enn din arbeidsgiver har valgt.

Jeg vet det. Derfor har jeg valgt å ikke ta noen avgjørelse fordi forvaltningskostnaden er 0,4 %. De fleste andre leverandører hvor du har valgfrihet har også den samme avgiften. Ser egentlig ikke noen grunn til å flytte hit.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke peiling på  dette. Men kan jeg bare velge ett eller annet nå, og heller flytte pengene senere? Det er jo surt å miste alle pengene om man ikke har valgt noe 1 mai, men sikkert like surt om man velger feil type ting og mister pengene i gebyret...

Anonymkode: 5c6a0...894

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet det. Derfor har jeg valgt å ikke ta noen avgjørelse fordi forvaltningskostnaden er 0,4 %. De fleste andre leverandører hvor du har valgfrihet har også den samme avgiften. Ser egentlig ikke noen grunn til å flytte hit.

Om du flytter et sted med lavere kostnader enn den bedriften har valgt vil differansen komme deg til gode som innskudd på din pensjonkonto...

AnonymBruker
Skrevet

Forstår ikke dette, noen tips?

Har tjent pensjon i storebrand, men ny arbeidsgiver bruker dua- hvordan samler jeg alt i storebrand?

jobber for bemanningsbyrå og de trekker minimalt til pensjon, bare snakk om 3400 på nesten 2 år, sparer selv-det må jeg jo, men blir helt oppgitt over at jeg ikke har fast stilling, føler jeg taper mye, men men-har i hverfall en jobb.

Noen som kan veilede?🌺

Anonymkode: df994...e8a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den dårligste ordningen det private kan tilby. Så det jeg får i pensjon herfra er uansett ubetydelig. Har derfor ikke giddet å ta valg i forhold til ordning, da mesteparten av min pensjon vil være det jeg sparer privat. 

Anonymkode: 79bde...d3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke peiling på  dette. Men kan jeg bare velge ett eller annet nå, og heller flytte pengene senere? Det er jo surt å miste alle pengene om man ikke har valgt noe 1 mai, men sikkert like surt om man velger feil type ting og mister pengene i gebyret...

Anonymkode: 5c6a0...894

Heldigvis mister man ikke pengene hvis man ikke gjør noe innen første mai, men de samles der nåværende arbeidsgiver har din pensjonsordning. Men det er så mange tilbydere der ute som kan være bedre på investeringsmuligheter, kostnader eller tekniske løsninger for å gølge med på utviklingen av pensjonen. Jeg tror man kan velge «hvem som helst» som leverandør. Når man går inn på norskpensjon.no kommer bare valgene for leverandører du allerede har et forhold til opp, men så vidt jeg skjønner er det en skog av leverandører på markedet som man kan ta direkte kontakt med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skiftet arb.giver i januar, men har valgt å beholde konto i Gjensidige. Der kan jeg velge konkrete fond (indeksfond fra klp). Min nye arbeidsgiver har nordea, og er det ingen mulighet til å velge fond. Nordea er det pensjonsprofil som gjelder. 

Anonymkode: 5620a...732

AnonymBruker
Skrevet

Grunnene til å bytte kan være at det er andre forvaltere enn den bedriften din benytter som har lavere gebyr. Forskjellen mellom høyeste og laveste gebyr kan bety hundretusener av kroner i forskjell over et helt arbeidsliv.

En annen grunn er for å kunne velge andre fond enn det din eksisterende forvalter tilbyr. Også her kan forskjellen på et billig indeksfond mot et dyrt forvaltet fond være hundretusener av kroner over et helt arbeidsliv.

Anonymkode: e2abd...872

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Grunnene til å bytte kan være at det er andre forvaltere enn den bedriften din benytter som har lavere gebyr. Forskjellen mellom høyeste og laveste gebyr kan bety hundretusener av kroner i forskjell over et helt arbeidsliv.

En annen grunn er for å kunne velge andre fond enn det din eksisterende forvalter tilbyr. Også her kan forskjellen på et billig indeksfond mot et dyrt forvaltet fond være hundretusener av kroner over et helt arbeidsliv.

Anonymkode: e2abd...872

Noen å anbefale?

Anonymkode: df994...e8a

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg har lest en del her nå: https://www.finansportalen.no/pensjon/egen-pensjonskonto/ . Mye nyttig info om temaet. 

Det er mange dyre løsninge, og noen av de rimeligste er forbeholdt medlemmer av fagforeninger etc. Men det er viktig å tenke på at det som listes opp som det rimeligste alternativet ikke nødvendigvis er den forvaltningen av pensjonen man er ute etter (feks ingen aksjeeksponering). Jeg har som sagt DNB som pensjonsleverandør i jobben min i dag, men har blant mine tilgjengelige profiler valgt en 100% aksjeprofil uten nedvekting. Arbeidsgiver betaler kostnaden på nåværende pensjon. På finansportalen ser det ut som om det vil koste meg 1,15 % av pensjonskapitalen i året dersom alt av mine pensjonskapitalbevis flyttes inn i den samme ordningen. På den andre siden, dersom jeg flytter alt ut får jeg med meg en kompensasjon for forvaltningskostnad på 0,25%. 

Så det er ikke alt som er så rett frem som det kunne fremstå å få alt samlet på en felles pensjonskonto. Gjør ikke jeg valg nå blir det dyrt for meg. 🤔

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg bytter jobb i januar 2021 fra privat arbeidsgiver til kommunen. Hos private hadde jeg Storebrand. 

Kan man flytte pensjonsavtale fra storebrand til kommunen pensjon? 

har letet over 1t. 

Anonymkode: f8c24...851

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...