Gå til innhold

Er skrei veldig oppskrytt? Hva syns du?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist veldig mye fisk i mitt liv, og faktisk spesielt mye skrei. Da vi flyttet til Oslo ble det mindre skrei, noe jeg har levd helt fint med. Mens nå under pandemien har det vært frykt for at ingen skal kunne sløye vår dyrebare skrei, liksom.

Men er det egentlig bare en oppskrytt fisk? Jeg syns det 

Anonymkode: 3b69c...b1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er jo alt tilbehøret som gjør at et skreimåltid er godt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns den er oppskrytt. Smaker som vanlig torsk.

Anonymkode: cbb11...80f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er av typen som bare går hele januar og venter på at skreisesongen skal begynne i februar, så jeg er kanskje ikke den som passer inn i denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (2 minutter siden):

Jeg er av typen som bare går hele januar og venter på at skreisesongen skal begynne i februar, så jeg er kanskje ikke den som passer inn i denne tråden.

Klart du gjør! Det er jo en debatt:)

Hvorfor mener du skrei er så suveren?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klart du gjør! Det er jo en debatt:)

Hvorfor mener du skrei er så suveren?

Smaken er bare så forbasket god.

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (1 minutt siden):

Smaken er bare så forbasket god.

Jeg er helt enig i at skrei ikke er vondt på noen som helst måte, men jeg må ærlig innrømme at en fersk dyphavstorsk kan smake vel så godt for meg.

En annen ting jeg har merket meg er at det snart ikke finnes noen grense for hva oslofolk vil kjøpe med merkelapp skrei, selv om det ikke er skrei.

AnonymBruker
Skrevet

Uff nå hørtes jeg ut som en sur bygdekjerring som hater oslofolk. Det gjør jeg ikke.

Men jeg trekker litt på smilebåndet av hvor mange som ikke skiller torsk fra skrei, men som er villig til å betale ekstreme summer for skrei.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig i at skrei ikke er vondt på noen som helst måte, men jeg må ærlig innrømme at en fersk dyphavstorsk kan smake vel så godt for meg.

Jeg etterspør ikke ordinær torsk lenger pga den er nå på rødlista. Derfor blir skreisesongen ekstra stas siden det er eneste tiden jeg kan ete torsk med god samvittighet.

En annen ting jeg har merket meg er at det snart ikke finnes noen grense for hva oslofolk vil kjøpe med merkelapp skrei, selv om det ikke er skrei.

Mye jåleri med disse menneskene.

AnonymBruker
Skrevet
O.G. skrev (3 minutter siden):

Jeg etterspør ikke ordinær torsk lenger pga den er nå på rødlista. Derfor blir skreisesongen ekstra stas siden det er eneste tiden jeg kan ete torsk med god samvittighet.

Mye jåleri med disse menneskene.

Oi, det hadde jeg ikke fått med meg faktisk. Syns liksom god torsk er tilgjengelig året rundt 😅

Nå er det ikke sånn at jeg unngår skrei på noen måter selv om det kanskje virker sånn. Jeg syns jo ørret er litt oppskrytt også. Men spiser det likevel.

Min tanke var at det kan virke som en sammenheng mellom de som har lite tilgang på all slags fisk og de som opphøyer feks ørret og skrei, som jo er ganske ordinære fisk egentlig

Skrevet

Det er fantastisk, men det henger nok litt sammen med at det er en tradisjon man har i én sesong. Litt som lutefisk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (1 minutt siden):

Det er fantastisk, men det henger nok litt sammen med at det er en tradisjon man har i én sesong. Litt som lutefisk. 

Og pinnekjøtt. Da jeg var liten pleide mamma spare pinnekjøtt til bursdagen min i august og jeg husker det var nesten litt eksklusivt 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oppskrytt er et ord som ofte brukes feil. Hvis folk elsker skrei, så snakker de jo bare sant, og det betyr ikke at skrei er oppskrytt. Dersom noen lyver og skryter av noe uten å mene det, blir det oppskrytt. Gjør folk det?

Anonymkode: 758fc...8c5

AnonymBruker
Skrevet

Oppskrytt er et ord som ofte brukes feil. Hvis folk elsker skrei, så snakker de jo bare sant, og det betyr ikke at skrei er oppskrytt. Dersom noen lyver og skryter av noe uten å mene det, blir det oppskrytt. Gjør folk det?

Anonymkode: 758fc...8c5

Nei, jeg tror du har misforstått hva oppskrytt betyr. Skrei er godt det, men det er ikke verdens beste fisk, derfor er det oppskrytt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg tror du har misforstått hva oppskrytt betyr. Skrei er godt det, men det er ikke verdens beste fisk, derfor er det oppskrytt.

Skrei kommer opp der som beste fisk for meg ja.

Gjest Airman
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har spist veldig mye fisk i mitt liv, og faktisk spesielt mye skrei. Da vi flyttet til Oslo ble det mindre skrei, noe jeg har levd helt fint med. Mens nå under pandemien har det vært frykt for at ingen skal kunne sløye vår dyrebare skrei, liksom.

Men er det egentlig bare en oppskrytt fisk? Jeg syns det 

Ja. Den er seig i kjøttet. Beste vekta på torsk er 2-3 kg, det er den vekta fiskerne får best betalt for også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet faktisk ikke om jeg hadde smakt forskjell på skrei og annen torsk... Men Jeg gleder meg alltid til sesongens skrei-måltid, og da må det være full pakke. Skrei, lever og rogn 😊

Anonymkode: 850a4...461

• Liker 1
Gjest Føsleguri
Skrevet

Hva betyr det om jeg syns skrei er oppskrytt eller ikke?

Det viktige er at de som liker skrei koser seg med den uavhengig av hva andre mener.

AnonymBruker
Skrevet
Isambard skrev (3 timer siden):

Ja, det må jeg si meg enig i.

Anonymkode: 3bd53...344

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...