Gå til innhold

Søke jobb på Vinmonopolet: Kandidater bakgrunnssjekkes av Semac AS.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min vurderer å søke deltidsjobb på Vinmonopolet. I stillingsannonsen står det at aktuelle kandidater bakgrunnssjekkes av Semac AS. Noen som vet hva den bakgrunssjekken går ut på?

Eneste gangen jeg har opplevd bakgrunnssjekk utover referansesjekk var da jeg måtte sikkerhetsklareres av Avinor for å jobbe på rød sone på flyplass. Ut fra Semacs hjemmeside ser det ut til å være veldig grundig og virker for meg i overkant for en ekstrahjelpstilling i butikk... 

Anonymkode: 9065b...77c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er arbeidslivet blitt. En ekstrahjelp-stilling skal konsulentvurderes som om det var en sikkerhetsjobb hos kongen....

Fra https://www.semac.no/tjenester/bakgrunnssjekk/ :

En bakgrunnssjekk fra Semac kan avdekke alt fra uregelmessigheter knyttet til CV, erfaring, kompetanse og utdannelse til en historie med ytterliggående ytringer, brudd på straffeloven, konflikter og omdømmesaker.

Anonymkode: bad2b...aa1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sånn er arbeidslivet blitt. En ekstrahjelp-stilling skal konsulentvurderes som om det var en sikkerhetsjobb hos kongen....

Fra https://www.semac.no/tjenester/bakgrunnssjekk/ :

En bakgrunnssjekk fra Semac kan avdekke alt fra uregelmessigheter knyttet til CV, erfaring, kompetanse og utdannelse til en historie med ytterliggående ytringer, brudd på straffeloven, konflikter og omdømmesaker.

Anonymkode: bad2b...aa1

TS her!

Jeg synes det virker voldsomt invaderende med en sånn type bakgrunnssjekk for en som søker på en liten deltidsstilling på Vinmonopolet, som strengt tatt er en butikkjobb, og undrer meg litt over at det er lov. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her!

Jeg synes det virker voldsomt invaderende med en sånn type bakgrunnssjekk for en som søker på en liten deltidsstilling på Vinmonopolet, som strengt tatt er en butikkjobb, og undrer meg litt over at det er lov. 

Jeg er enig og lurer på hvorfor man tar bakgrunnssjekk på en liten deltidsjobb. 

Anonymkode: 2dda8...f63

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Hvorfor skulle ikke deltidsansatte sjekkes på lik linje med heltidsansatte? Hva er forskjellen med unntak av stillingsprosenten?

Anonymkode: 2916e...d55

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Datteren min vurderer å søke deltidsjobb på Vinmonopolet. I stillingsannonsen står det at aktuelle kandidater bakgrunnssjekkes av Semac AS. Noen som vet hva den bakgrunssjekken går ut på?

Eneste gangen jeg har opplevd bakgrunnssjekk utover referansesjekk var da jeg måtte sikkerhetsklareres av Avinor for å jobbe på rød sone på flyplass. Ut fra Semacs hjemmeside ser det ut til å være veldig grundig og virker for meg i overkant for en ekstrahjelpstilling i butikk... 

Er lov og gjøres etter veileder av nasjonal sikkerhetsmyndighet (nsm). 
mener det skal gis samtykke, men om en søker på en deltidsstilling ikke samtykker, så går det jo som det går.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble bakgrunnsjekket av Semac i forbindelse med at en kunde krevde dette av bedriften jeg jobber for. Det besto av en hyggelig samtale hvor jeg måtte svare på mye rart. han som intervjuet virket delvis brydd over noen av spørsmålene han måtte stille, da en del av det var relativt personlig. 

Spørsmålene og samtalen avhenger nok av hva slags type jobb som skal gjøres.  Jeg spurte hvor lenge informasjonen lagres, og han sa at det ble lagret i inntil to år før det slettes.

Samtalen gikk veldig fint og det var på ingen måte ubehagelig. Jeg er enig i at det virker noe merkelig med en slik sjekk i forbindelse med en deltidsjobb på vinmonopolet.

Anonymkode: 570aa...e32

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (25 minutter siden):

Er lov og gjøres etter veileder av nasjonal sikkerhetsmyndighet (nsm). 
mener det skal gis samtykke, men om en søker på en deltidsstilling ikke samtykker, så går det jo som det går.

Det er sikkerhetsklarering, det er noe annet.

Anonymkode: 13659...cc1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ble bakgrunnsjekket av Semac i forbindelse med at en kunde krevde dette av bedriften jeg jobber for. Det besto av en hyggelig samtale hvor jeg måtte svare på mye rart. han som intervjuet virket delvis brydd over noen av spørsmålene han måtte stille, da en del av det var relativt personlig. 

Spørsmålene og samtalen avhenger nok av hva slags type jobb som skal gjøres.  Jeg spurte hvor lenge informasjonen lagres, og han sa at det ble lagret i inntil to år før det slettes.

Samtalen gikk veldig fint og det var på ingen måte ubehagelig. Jeg er enig i at det virker noe merkelig med en slik sjekk i forbindelse med en deltidsjobb på vinmonopolet.

Husker du spørsmålene? Nysgjerrig

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor brukes det firmaet framfor vandelsattest fra politiet? 

og en annen ting, er det kanskje strengere på Vinmonopolet enn ellers ved butikkjobb pga ja faktisk monopol? Varene er ettertraktet på en annen måte enn feks sko. Pluss man skal ikke ha en historie med alkoholmisbruk? Idk

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er sikkerhetsklarering, det er noe annet.

Anonymkode: 13659...cc1

Ok. Tolket vedlagt utsnitt litt annerledes 😊

FC59BE39-3A4B-4A27-82B8-F1C907E252CB.jpeg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvorfor skulle ikke deltidsansatte sjekkes på lik linje med heltidsansatte? Hva er forskjellen med unntak av stillingsprosenten?

Uansett ganske rart at man blir bakgrunnssjekket i større utstrekning for en jobb på Vinmonopolet enn en jobb i helsevesenet, for eksempel.

Anonymkode: 96302...fd8

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
PallePalle skrev (7 minutter siden):

Husker du spørsmålene? Nysgjerrig

Ikke i detalj.

Det handlet om meg som person, familie, venner, omgangskrets og fritidsaktiviteter.

Mitt forhold til rus, penger, politikk og sosiale medier.

Jeg regner med at spørsmålene varierer noe ut fra hva som er relevant for bakgrunnssjekken.

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Ser poenget ditt, men tenker at de som jobber kanskje har mer ansvar (bestillinger, oppgjør, låneansvar ett.) og derfor er det viktigere å sjekke dem enn deltidsansatte som ikke har samme ansvar. Mulig jeg tar feil altså.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt bakgrunnssjekk av SEMAC, men ble ikke ringt. Men de hadde ansvar for å bekrefte CV og vitnemål. De måtte ringe tidligere sjefer for å få bekreftet at jeg hadde vært ansatt, og så måtte jeg sende vitnemålet til dem.

Anonymkode: 435ee...026

Annonse
Skrevet

Ikke i detalj.

Det handlet om meg som person, familie, venner, omgangskrets og fritidsaktiviteter.

Mitt forhold til rus, penger, politikk og sosiale medier.

Jeg regner med at spørsmålene varierer noe ut fra hva som er relevant for bakgrunnssjekken.

Får arbeidsgiver alle svar, eller får de bare en vurdering fra firma som sjekker? 

AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo faktisk ikke "bare en butikkjobb", hun skal handle med rusmidler, og jeg synes det høres helt innafor ut at de blir bakgrunnssjekket. Ansatte i helsevesenet (som skal håndtere legemidler) gjennomgår jo en hel utdanning, eller en helt egen opplæring for å kunne gjøre det. Nå vet jeg ikke med apotek, om det kun jobber farmasøyter og apotekteknikere der, men i så fall gjelder det samme for dem. Hvis apotekene hadde tilbudt din datter en ekstrajobb, vil jeg tro hun hadde måttet gått igjennom den samme sjekken.

Anonymkode: 7e19a...f7d

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det er jo faktisk ikke "bare en butikkjobb", hun skal handle med rusmidler, og jeg synes det høres helt innafor ut at de blir bakgrunnssjekket. Ansatte i helsevesenet (som skal håndtere legemidler) gjennomgår jo en hel utdanning, eller en helt egen opplæring for å kunne gjøre det. Nå vet jeg ikke med apotek, om det kun jobber farmasøyter og apotekteknikere der, men i så fall gjelder det samme for dem. Hvis apotekene hadde tilbudt din datter en ekstrajobb, vil jeg tro hun hadde måttet gått igjennom den samme sjekken.

Anonymkode: 7e19a...f7d

Ikke vanlig at apotek har så grundig sjekk på ekstrahjelp? Kjenner flere, både utdannet og ikke. Men enig at det sikkert er pga hun skal selge et rusmiddel

Endret av PallePalle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
PallePalle skrev (45 minutter siden):

Får arbeidsgiver alle svar, eller får de bare en vurdering fra firma som sjekker? 

Det er jeg usikker på. Jeg vet at det ble laget en rapport som vi gikk gjennom i fellesskap, som ble sendt til kunden. Så svarene ble nok ikke sendt i detalj, men det vet jeg ikke. Min arbeidsgiver vet nok ikke noe om hva jeg svarte.

Men i tilfellet som er beskrevet i denne tråden så er det jo naturlig at denne rapporten/svarene sendes til arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Ser poenget ditt, men tenker at de som jobber kanskje har mer ansvar (bestillinger, oppgjør, låneansvar ett.) og derfor er det viktigere å sjekke dem enn deltidsansatte som ikke har samme ansvar. Mulig jeg tar feil altså.

Som deltidsansatt har man fortrinnsrett til andre stillinger, da må selvfølgelig sjekken gjøres grundig i første omgang.  Med mindre datteren din har noe å skjule er det da null stress å bli sjekket. 

Anonymkode: b3a7d...6eb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...