Gå til innhold

Kvinneguiden/egmont publishing søker gratisarbeid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som mange sikkert har opplevd dukker det opp en grønn link man kan følge etter en viss fartstid på forumet.. Her rekruterer kvinneguiden/egmont publishing, altså en av de største selskapene (https://no.wikipedia.org/wiki/Egmont) etter gratis arbeid. Altså et forum som både skryter om kvinnerettigheter osv. og har millionoverskudd ønsker ikke å betale moderatorene sine som nedlegger utallige timer for å få sjappa til å gå rundt?

Anonymkode: 1848c...341

• Liker 4
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler på Egmont tjener pengene sine på KG. Derfor er det greit at det er frivillig arbeid som brukes for å ivareta forumet.

Anonymkode: eae03...d6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tviler på Egmont tjener pengene sine på KG. Derfor er det greit at det er frivillig arbeid som brukes for å ivareta forumet.

Moderator der eller?

Anonymkode: 1848c...341

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er forskjellen mellom å være moderator på Kvinneguiden og det å være frivillig i andre organisasjoner? Hvorfor er dette verre? 

Jeg mener, Røde Kors har millioner på bok, allikevel har de tusentalls frivillige som ikke blir lønnet.

Jeg er ikke uenig i at moderatorene hadde fortjent lønn, men jeg skjønner ikke hvorfor dette er kontroversielt.

Problemet med å gjøre det til et lønnet arbeid er jo også at det stilles krav - på godt og vondt. Dette kan gå på alt fra tilgjengelighet til arbeidstid. Er man frivillig har man kanskje 1 time å avse om dagen, eller kanskje et par ganger per uke. Er man lønnet får man også krav deretter. Jeg vil tro at hvis et stort konsern som Egmont først skal lønne moderatorene som sine ansatte, vil de nok stille krav deretter. Jeg har selv jobbet i store konsern, og det er som oftest ingen kjære mor, og konsernet skal ofte bry seg om det som skjer, til tider vel mye. Man kan risikere en byråkratisering og formalisering - på godt og vondt. Kanskje blir det en profesjonalisering og et yrke, men man kan også risikere at man ender opp slik man gjorde da man ansatte et moderatorteam på Rampelyset, de berømmelige svenskene. De var ansatt til å gjøre en jobb, men det skar seg fullstendig, mye fordi de ikke hadde kjennskap til hvordan forumet fungerte. De modererte helt borti natta, og ingen forsto hvorfor de gjorde som de gjorde. Hvis det ikke finnes en indre motivasjon, er det også vanskelig å kanskje få med seg alle de intrikate detaljene man får med seg når man er engasjert i noe fordi man bare liker eller brenner for organisasjonen i seg selv.

Når det er sagt: jeg er ikke uenig i å lønne moderatorene. Jeg mener absolutt de fortjener lønn. Derimot skal man ikke se bort fra at det kan oppstå noen utfordringer ved å gjøre det om til en lønnet jobb.

Anonymkode: ebc74...9fe

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har du sett all reklame som er her inne på KG? Reklame som styres av klikk. KG genererer mye klikk innad på plattformen. 

Du kan si hva du vil om Egmont og KG, men at ikke KG er en god inntektskilde som drives gjennom dugnad kan du aldri påstå noe annet for. 

Anonymkode: ce00b...922

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Fikk en slik lenke, men KG er for gøy og litt mer, når jeg har tid og kjeder meg. (Noe som tyder på at jeg kjeder meg mye...) 

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 1.58):

Hva er forskjellen mellom å være moderator på Kvinneguiden og det å være frivillig i andre organisasjoner? Hvorfor er dette verre? 

Jeg mener, Røde Kors har millioner på bok, allikevel har de tusentalls frivillige som ikke blir lønnet.

Jeg er ikke uenig i at moderatorene hadde fortjent lønn, men jeg skjønner ikke hvorfor dette er kontroversielt.

Problemet med å gjøre det til et lønnet arbeid er jo også at det stilles krav - på godt og vondt. Dette kan gå på alt fra tilgjengelighet til arbeidstid. Er man frivillig har man kanskje 1 time å avse om dagen, eller kanskje et par ganger per uke. Er man lønnet får man også krav deretter. Jeg vil tro at hvis et stort konsern som Egmont først skal lønne moderatorene som sine ansatte, vil de nok stille krav deretter. Jeg har selv jobbet i store konsern, og det er som oftest ingen kjære mor, og konsernet skal ofte bry seg om det som skjer, til tider vel mye. Man kan risikere en byråkratisering og formalisering - på godt og vondt. Kanskje blir det en profesjonalisering og et yrke, men man kan også risikere at man ender opp slik man gjorde da man ansatte et moderatorteam på Rampelyset, de berømmelige svenskene. De var ansatt til å gjøre en jobb, men det skar seg fullstendig, mye fordi de ikke hadde kjennskap til hvordan forumet fungerte. De modererte helt borti natta, og ingen forsto hvorfor de gjorde som de gjorde. Hvis det ikke finnes en indre motivasjon, er det også vanskelig å kanskje få med seg alle de intrikate detaljene man får med seg når man er engasjert i noe fordi man bare liker eller brenner for organisasjonen i seg selv.

Når det er sagt: jeg er ikke uenig i å lønne moderatorene. Jeg mener absolutt de fortjener lønn. Derimot skal man ikke se bort fra at det kan oppstå noen utfordringer ved å gjøre det om til en lønnet jobb.

Anonymkode: ebc74...9fe

Forskjellen på Røde kors og egmont er at sistnevnte er en kommersiell aktør. Røde kors er jo en ideell organisasjon.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Skammelig at Egmont utnytter folk slik. 

Anonymkode: 5331b...b52

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skammelig at Egmont utnytter folk slik. 

Utnytter? Så lenge disse ønsker å jobbe gratis og tydeligvis føler de utretter noe viktig så er det ingen som blir utnyttet.

Anonymkode: 3a5bb...e21

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utnytter? Så lenge disse ønsker å jobbe gratis og tydeligvis føler de utretter noe viktig så er det ingen som blir utnyttet.

Anonymkode: 3a5bb...e21

Egmont har råd til å lønne dem. 

Såklart de blir utnyttet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Egmont har råd til å lønne dem. 

Såklart de blir utnyttet.

Folk gjør det jo helt frivillig. Det er ikke tvang 

Anonymkode: d4ab6...134

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk gjør det frivillig, men de blir utnyttet. Det ene utelukker ikke det andre.

Skrevet

Tviler på at noen jobber gratis, skulle tatt seg ut at man brukte timesvis her inne på moderering uten å fått betalt. Da kan man ikke ha mye selvrespekt for egen fritid 🥴😅

Anonymkode: d168f...5f4

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Syntes likevel det er en uting at rene kommersielle selskaper stadig oftere bruker frivillige/trainees/praksismedarbeidere osv. uansett. Det er en forskjell fra rene ideelle organisasjoner som ikke har profitt som primærmål. 

Anonymkode: b1f75...471

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tviler på at noen jobber gratis, skulle tatt seg ut at man brukte timesvis her inne på moderering uten å fått betalt. Da kan man ikke ha mye selvrespekt for egen fritid 🥴😅

Anonymkode: d168f...5f4

Jo, de jobber faktisk gratis. Det er skammelig av Egmont å utnytte folk slik.

• Liker 3
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, de jobber faktisk gratis. Det er skammelig av Egmont å utnytte folk slik.

Er det hakk i plata, eller? Det er FRIVILLIG å ta jobben!

Folk som tar jobben har KG som hobby (også kalt uvane), slik som alle vi andre som sitter her og maser. Man kan jo like godt bruke tiden til noe fornuftig og moderere innlegg.

At Egmont har råd til å betale moderatorer er ikke det samme som at det er fornuftig av dem rent forretningsmessig. Hvorfor betale for en tjeneste folk er villig til å gjøre gratis? Jeg vet ikke hvem moderatorne er, men jeg tenker det er en fin jobb for uføre og folk som ellers sitter mye hjemme. Å skulle betale dem hadde lett gitt folk feil incentiver.

Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

At Egmont har råd til å betale moderatorer er ikke det samme som at det er fornuftig av dem rent forretningsmessig.

Å utnytte folk er skammelig.

Såklart det er lurt forretningsmessig å spare penger. Jeg har da aldri hevdet noe annet.

Skrevet

Å skulle betale dem hadde lett gitt folk feil incentiver

Å betale folk hadde kanskje sørget for bedre og mer profesjonell moderering.

Hvilke skumle incentiver mener du folk skulle fått om de faktisk fikk betalt for arbeidet de utførte?

Skrevet

Jeg vet ikke hvem moderatorne er, men jeg tenker det er en fin jobb for uføre og folk som ellers sitter mye hjemme.

Ja, det hadde det vært. Om Egmont betalte dem for jobben.

Slik det foregår nå er det ren utnytting. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 1.25):

Det sies vel at Hvis noe er gratis, slik det jo er å være på dette forum, så er det den som benytter det som er gratis som er produktet. Med det menes at info om oss og bruken her kan ha stor verdi for de som lager kalkyler av slik. Tenk på den vanvittige mengden info vi legger igjen her inne. At dette ikke skulle være salgbart tviler jeg sterkt på.

Anonymkode: fabe6...14b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...