Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med å krysse av for funksjonsnedsettelse i en søknad innen offentlig forvaltning? Både gode og dårlige erfaringer tas med takk  gjerne også dersom det er noen her som vurderer søknader, hva dere syns? 

Jeg har nedsatt hørsel og bruker daglig høreapparat. Jeg fungerer greit i arbeid og det daglige, så jeg er litt usikker på om jeg kvalifiserer til å krysse av? 

Problemet er at jeg har en veldig "vanlig" grad og det er stor rift om stillingene. Jeg blir aldri kalt inn til intervju. Derfor lurer jeg på om det kanskje kan lønne seg for å muligens komme på intervju?

Anonymkode: ded29...813

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, gjør det.

Anonymkode: a69f9...32a

AnonymBruker
Skrevet

Dytter litt på denne😅

Skrevet

Syns absolutt du skal gjøre det. Da vil du kanskje også bli kalt inn til intervju og får "solgt deg" mer inn. Ditt "handikap" er jo ikke stort, så du har ingen ting å tape på det.

Offentlig sektor satser ganske mye nå på ansettelser av mennesker som også har nedsatt funksjonsevne. Hvis noen andre krysser for det og kommer inn på intervju, og du ikke gjør det og ikke kommer inn på intervju, så kan det hende at du faktisk taper på å ikke sette dette lille krysset :) 

• Liker 1
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Om stillingen ikke er utlyst for personer med funksjonsnedsettelse og du ikke trenger tilrettelegging utover normalehadde jeg unngått det.

Dette betyr «ekstra behov for tilrettelegging».

Du har ikke nedsatt funksjonsevne i arbeidssammenheng og kvalifiserer ikke heller. Det gjør ikke noen med lavt stoffskifte eller diabetes heller.

Om du derimot trenger særlig tilrettelegging er saken en annen. 

Forøvrig er det STOR ulempe, men offentlige virksomheter plikter å skrive dette. 

Dette punktet er ikke ment for alle som har en sykdom. Da kunne ekstremt mange krysset av. Det er ment for inkludering av de som faller utenfor ordinære krav/forventninger/premisser av helsemessige årsaker. 

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Du bør, så langt som mulig, unngå å fremlegge dine fysiske begrensninger i søkeprosesser. 

Funksjonsnedsettelse er ikke positivt. Funksjonsnedsettelse betyr tiltak, jobb og utgifter for en arbeidsgiver, og er negativt. Tiltak, jobb og utgifter en arbeidsgiver ikke ønsker å ha. Og IA bedrifter er verken villige eller pliktige å ta inn folk med funksjonsnedsettelse. IA-avtalen er tidenes største skandale, så du må aldri tro at IA-bedrifter gir deg større sjanse for jobb. Juks og bedrag hele greia.

Anonymkode: 4a2c8...d91

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Som Fnuggolina skriver så betyr krysse av for funksjonsnedsettelse at man trenger tilrettelegging på arbeidsplassen. Hvis du ikke gjør det, skal du ikke krysse av.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, det blir som annen diskusjon her på KG

De sier at de er for inkluderende arbeidsliv, men i praksis viser ofte noe annet. 

Du skriver at du har søkt på flere/mange stillinger uten å komme til intervju, så jeg ville kanskje vurdert å gjøre det på en av mulighetene, for å sjekke det ut.

Dersom du kommer på intervju, så gjelder det å vise at hørselen din i praksis ikke har noe å si. 

Anonymkode: dffd4...374

AnonymBruker
Skrevet

Er i samme båt! Har noen utfordringer, men hørselen er den største, bruker høreapparat. Er i 100% jobb nå, men ønsker meg bort, og søker andre jobber.

Og jeg er også veldig usikker på dette med å krysse av for funksjonsnedsettelse.

Mitt inntrykk etter å ha vært på jobbmarkedet en stund er at det ofte ikke teller i din favør. Mange arbeidsplasser skriver at de ønsker mangfold, at de oppfordrer visse grupper å søke, og at de vil legge til rette. Men det er fordi de er pålagt å gjøre det, de vil jo HELST ha friske arbeidstakere som ikke koster ekstra penger, og som er stabile å forholde seg til. 

Jeg har krysset av for funksjonsnedsettelse noen ganger, på steder hvor jeg regnet med at det er stor konkurranse for å komme på intervju, og de skriver i utlysningen at de inviterer minst en søker med funksjonsnedsettelse/hull i CV, osv til intervju, om de er kvalifisert. Men har ikke fått napp likevel.

Var på et intervju, hvor jeg ikke hadde opplyst om dette i søknaden, men hvor jeg tok opp hørselsproblematikken når de ba meg fortelle mer om meg. Prøvde å dra en positiv spinn på det, at jeg fungerte bra med høreapparat, at det ikke hindret meg i hverdagen, og at det hadde lært meg å overkomme vanskeligheter, blahblah. Jeg SÅ at intervjuerne umiddelbart endret holdning til meg når de skjønte at jeg ikke er 100%. Da var slaget tapt.... De fikk en litt sånn overbærende ovenfra-og-ned-holdning, og jeg hørte ikke noe mer fra dem, selv om intervjuet hadde gått strålende frem til da. 

Men jeg lærte av det da 🙈

Anonymkode: b9a38...a08

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er i samme båt! Har noen utfordringer, men hørselen er den største, bruker høreapparat. Er i 100% jobb nå, men ønsker meg bort, og søker andre jobber.

Og jeg er også veldig usikker på dette med å krysse av for funksjonsnedsettelse.

Mitt inntrykk etter å ha vært på jobbmarkedet en stund er at det ofte ikke teller i din favør. Mange arbeidsplasser skriver at de ønsker mangfold, at de oppfordrer visse grupper å søke, og at de vil legge til rette. Men det er fordi de er pålagt å gjøre det, de vil jo HELST ha friske arbeidstakere som ikke koster ekstra penger, og som er stabile å forholde seg til. 

Jeg har krysset av for funksjonsnedsettelse noen ganger, på steder hvor jeg regnet med at det er stor konkurranse for å komme på intervju, og de skriver i utlysningen at de inviterer minst en søker med funksjonsnedsettelse/hull i CV, osv til intervju, om de er kvalifisert. Men har ikke fått napp likevel.

Var på et intervju, hvor jeg ikke hadde opplyst om dette i søknaden, men hvor jeg tok opp hørselsproblematikken når de ba meg fortelle mer om meg. Prøvde å dra en positiv spinn på det, at jeg fungerte bra med høreapparat, at det ikke hindret meg i hverdagen, og at det hadde lært meg å overkomme vanskeligheter, blahblah. Jeg SÅ at intervjuerne umiddelbart endret holdning til meg når de skjønte at jeg ikke er 100%. Da var slaget tapt.... De fikk en litt sånn overbærende ovenfra-og-ned-holdning, og jeg hørte ikke noe mer fra dem, selv om intervjuet hadde gått strålende frem til da. 

Men jeg lærte av det da 🙈

Anonymkode: b9a38...a08

Takk for at du delte! Skikkelig vanskelig dette... 

Eneste tilretteleggingen jeg egentlig trenger er headsett som dekker begge ører til telefonsamtaler (får problemer med å skille lyder dersom jeg får lyden på bare et øre). Det burde jo strengt talt ikke være noe problem, men det er fryktelig mange fordommer der ute 🙄

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...