Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er godene i Norge rettferdig fordelt? Hvilke er det, og hvilke er det ikke?

Jeg vet at alle har lik tilgang til skole, helsevesen og en inntekt i form av trygd eller sosialstøtte, dersom man ikke kan arbeide. Men hvilke goder er ikke rettferdig fordelt? Jeg føler at Norge legger stor vekt på likhet i forhold til goder og byrder.. Så jeg kommer ikke på noe og finner heller ikke særlig informasjon på nett.. Hvis noen har innspill, så tar jeg gjerne imot :) 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ordlyden i oppgaven «rettferdig fordelt»? Det er en merkelig samfunnsoppgave.Det er jo kun en politisk oppfatning.

Er du sikker på at det ikke siktes til universelle eller behovsprøvde?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv om:

fattigdom

fattig vs. rik

offentlig helsevesen vs. privat (mindre kø for de som betaler privat)

boligpriser som presser folk ut fra byene og gjør så vanlige folk ikke har råd til bolig

de som går på trygd

innvandrerfamilier

Nei, godene er ikke jevnt fordelt.

Anonymkode: 56e70...835

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være de mener typ om det er rettferdig at alle får samme barnetrygd og om det er rettferdig fremfor å behovsprøve den, altså at de som har mindre får mer og de som har mest får mindre. 

Og en annen ting kan være f.eks om folk som bor visse steder i landet får dårligere helsehjelp enn andre steder. Vi vet jo at ambulansedekningen er ekstremt dårlig visse steder, slik at om man blir syk der kan det ta mye lengre tid å få hjelp enn de som bor mer sentralt. Så spørsmålet da er om alle egentlig har lik tilgang til helsehjelp. 

Anonymkode: f2018...767

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan være de mener typ om det er rettferdig at alle får samme barnetrygd og om det er rettferdig fremfor å behovsprøve den, altså at de som har mindre får mer og de som har mest får mindre. 

Og en annen ting kan være f.eks om folk som bor visse steder i landet får dårligere helsehjelp enn andre steder. Vi vet jo at ambulansedekningen er ekstremt dårlig visse steder, slik at om man blir syk der kan det ta mye lengre tid å få hjelp enn de som bor mer sentralt. Så spørsmålet da er om alle egentlig har lik tilgang til helsehjelp. 

Anonymkode: f2018...767

Det med barnetrygden er utdebattert, men det med helse kan jo være noe...

Men denne oppgaven tror jeg ikke vi har fått forklart skikkelig. Her er det noe muffins 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skriv om:

fattigdom

fattig vs. rik

offentlig helsevesen vs. privat (mindre kø for de som betaler privat)

boligpriser som presser folk ut fra byene og gjør så vanlige folk ikke har råd til bolig

de som går på trygd

innvandrerfamilier

Nei, godene er ikke jevnt fordelt.

Anonymkode: 56e70...835

Takk for gode stikkord :)  Helt enig i at det var en merkelig oppgave. Tror jeg bare skriver om klasseforskjell som skaper ulikhet!  

Skrevet

Du bør også diskutere begrepet "rettferdig" - hva er egentlig rettferdig, og for hvem? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Floater skrev (5 minutter siden):

Takk for gode stikkord :)  Helt enig i at det var en merkelig oppgave. Tror jeg bare skriver om klasseforskjell som skaper ulikhet!  

Det reguleres med økonomisk politikk og henger ikke sammen med feks folketrygden.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (8 minutter siden):

Det reguleres med økonomisk politikk og henger ikke sammen med feks folketrygden.

Yessir! Men jeg tenker også å nevne at penger og makt har mulighet til å påvirke samfunnet, og at det åpner helt andre muligheter ;) 

Skrevet (endret)
Floater skrev (3 minutter siden):

Yessir! Men jeg tenker også å nevne at penger og makt har mulighet til å påvirke samfunnet, og at det åpner helt andre muligheter ;) 

Ja, absolutt😊Penger skaper skjevheter og ulikt utgangspunkt 

Endret av Rotemor
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...