Madame Butterfly Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 Hvordan ser du for deg resten av året? Fortsetter tappekranene å være åpne? Butikkene? Blir det innenlands ferietur? Sist sommer var det relativt normalt, blir det enda «bedre» i år? Hva kan vi forvente av vaksine effekt? Muligheter for besøk fra utlandet? Er det trygt nok, eller bør man avstå fordi om det blir lov? Blir det endringer i innreise reglene, karantenehotell? Hva med idretten? Hva ser vi for oss? Nasjonale konkurranser og nasjonale samlinger? Klarer ikke lese situasjonen akkurat nå. Følger vel ikke utviklingen like tett på nå. Verken nasjonalt eller internasjonalt. 2
freesummer Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 SIden myndighetene ikke vil slippe makten de har nå, så tipper jeg karantene, hjemmeskole, testing, og nedstenginger ved økning av antall "smittede" ut resten av året. Munnbind ut året. Til vinteren blir det naturlig nok økning i luftveisinfeksjoner, og dermed står nok Nakstad frem i nyhetene igjen og er "svært bekymret". Og folk klager på andre folk at de ikke er flinke nok til å følge tiltak fordi de absolutt måtte treffe familiemedlemmer de ikke har sett på et år blant annet . Det blir norgesferier og Erna står fram og sier at vi må bruke den fine norske naturen vår. Ingen ting har skjedd med kapasiteten på sykehus osv,de fortsetter kun med nedstengning. Men til sommeren har vi fått dette nye flotte vaksinepasset, så nå er det mulig å øke forskjeller på folk ennå mer og få ennå mer kontroll og innskrenke friheten ennå mer. Flere blodpropper osv. som selvfølgelig har ingenting med vaksinen å gjøre. Om det meste skulle åpne til sommeren, blir det nok raskt stengt til vinteren igjen. Vi får en liten smak av frihet slik at vi er mer medgjørlig til neste nedstenging. Nye pressekonferanser. Kanskje de får lyst til å teste ut portforbud, det må jo testes det også. Men vi må skremmes litt til først med feks. flere mutasjoner så det kanskje ikke blir så stor motstand. 12
Billiebi Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 Jeg tipper sommeren blir relativt lik fjorårets - ganske normal. Høsten er umulig å spå med alle de nye mutasjonene... Det tærer veldig når alt er så usikkert. Håper virkelig at treningssentrene kan åpne. For meg personlig er det det største offeret.
Ukjent. Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 freesummer skrev (2 minutter siden): SIden myndighetene ikke vil slippe makten de har nå, så tipper jeg karantene, hjemmeskole, testing, og nedstenginger ved økning av antall "smittede" ut resten av året. Munnbind ut året. Til vinteren blir det naturlig nok økning i luftveisinfeksjoner, og dermed står nok Nakstad frem i nyhetene igjen og er "svært bekymret". Og folk klager på andre folk at de ikke er flinke nok til å følge tiltak fordi de absolutt måtte treffe familiemedlemmer de ikke har sett på et år blant annet . Det blir norgesferier og Erna står fram og sier at vi må bruke den fine norske naturen vår. Ingen ting har skjedd med kapasiteten på sykehus osv,de fortsetter kun med nedstengning. Men til sommeren har vi fått dette nye flotte vaksinepasset, så nå er det mulig å øke forskjeller på folk ennå mer og få ennå mer kontroll og innskrenke friheten ennå mer. Flere blodpropper osv. som selvfølgelig har ingenting med vaksinen å gjøre. Om det meste skulle åpne til sommeren, blir det nok raskt stengt til vinteren igjen. Vi får en liten smak av frihet slik at vi er mer medgjørlig til neste nedstenging. Nye pressekonferanser. Kanskje de får lyst til å teste ut portforbud, det må jo testes det også. Men vi må skremmes litt til først med feks. flere mutasjoner så det kanskje ikke blir så stor motstand. Akkurat sånn jeg ser for meg at det blir også. Litt på siden: men er det noen som faktisk ser på pressekonferansene lenger? 3
2ro Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 Alt kommer an på smittetrykk og vaksinedekning. Sjansen er stor for vi forsetter som nå, men med vaksinepass. I store deler av landet er ikke restriksjonene så inngripende. Ikke så mye aktivitet over kommunegrensene i sport etc, men det går jo greit. Jeg hadde håper vi ville få en sommer som i fjor, men tviler litt nå pga mutasjoner. Blir spennende å se egentlig. Om de tar en total skjevfordeling av vaksiner (innvandrere fra overrepresenterte grupper, bydeler og unge voksne) så kanskje vi får slått ned før vi vet ordet av det.
J.E Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 freesummer skrev (4 minutter siden): SIden myndighetene ikke vil slippe makten de har nå, så tipper jeg karantene, hjemmeskole, testing, og nedstenginger ved økning av antall "smittede" ut resten av året. Munnbind ut året. Til vinteren blir det naturlig nok økning i luftveisinfeksjoner, og dermed står nok Nakstad frem i nyhetene igjen og er "svært bekymret". Og folk klager på andre folk at de ikke er flinke nok til å følge tiltak fordi de absolutt måtte treffe familiemedlemmer de ikke har sett på et år blant annet . Det blir norgesferier og Erna står fram og sier at vi må bruke den fine norske naturen vår. Ingen ting har skjedd med kapasiteten på sykehus osv,de fortsetter kun med nedstengning. Men til sommeren har vi fått dette nye flotte vaksinepasset, så nå er det mulig å øke forskjeller på folk ennå mer og få ennå mer kontroll og innskrenke friheten ennå mer. Flere blodpropper osv. som selvfølgelig har ingenting med vaksinen å gjøre. Om det meste skulle åpne til sommeren, blir det nok raskt stengt til vinteren igjen. Vi får en liten smak av frihet slik at vi er mer medgjørlig til neste nedstenging. Nye pressekonferanser. Kanskje de får lyst til å teste ut portforbud, det må jo testes det også. Men vi må skremmes litt til først med feks. flere mutasjoner så det kanskje ikke blir så stor motstand. Ja med vaksine motstand kan det kanskje bli en bølge til. Men vi har alle et ansvar for og bidra til og forhindre det. Det kan faktisk unngås. I Israel lever de snart som normalt men her på KG er visst målet og spre så mange løgner og negativitet som mulig... hva med og innse at vi har virkemidler for og komme tilbake til et normalt liv. 8
freesummer Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 7 minutter siden, Ukjent. said: Akkurat sånn jeg ser for meg at det blir også. Litt på siden: men er det noen som faktisk ser på pressekonferansene lenger? Det har du rett i, de sier jo som regel det samme hver gang. Bare forandrer litt med hvem viruset er verst for nå, Det var først de eldre-så ble de vaksinert og noen døde av vaksinen, så var det de skoleelever viruset var verst for. Neste pressekonferanse blir det nok annonsert at den nye karibiske mutasjonen er verst for de mellom 40 og 50 år som er under 170 cm. 8
Example Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 Jeg ser for meg at det er for sent å snu. Gjebåpningsplanen må følges, og sommeren bør være en naturlig åpning på det meste. Det vil ikke være mye hjelp å hente i en sliten befolkning nå. Vaksineringen blir nøkkelen, og jo lenger vi kommer, jo mindre tiltak kan man ha. Både rent praktisk, men også lovlig. Jeg vil tro helsedirektoratet anbefaler nye tiltak til høsten når smitten sannsynligvis vil stige noe igjen. Jeg ønsker dem lykke til med å overbevise regjeringen om det rett før valget og en eventuell ny regjering med å gjøre det rett etter en seier. Covid-19 er fortsatt farlig for den enkelte, men som et altoverskuende samfunnsproblem vil den bli mindre og mindre. Selv tar jeg ferie i midten av juni. Både fra jobb og fra tiltak. God sommer. 5
J.E Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 (endret) freesummer skrev (34 minutter siden): Det har du rett i, de sier jo som regel det samme hver gang. Bare forandrer litt med hvem viruset er verst for nå, Det var først de eldre-så ble de vaksinert og noen døde av vaksinen, så var det de skoleelever viruset var verst for. Neste pressekonferanse blir det nok annonsert at den nye karibiske mutasjonen er verst for de mellom 40 og 50 år som er under 170 cm. Hvem som rammes har også blitt endret. Skulle tro myndighetene står og lyver ved oppdatere informasjon ! Det finnes kilder dere bruke. FHI fører statistikk på alle tall hvis dere mistror alt som blir sagt. Viruset VAR farligst for de eldre. Særlig menn. Med stor grad vaksinasjon blant de eldste og med britiske mutasjonene så innlegges nå yngre folk. Ja 40 og 50 årene og også yngre. Informasjonen blir endret fordi pandemien og viruset har endret seg. Hvor vanskelig er det og forstå. Endret 22. april 2021 av J.E 5
Gjest shalott Skrevet 22. april 2021 #11 Skrevet 22. april 2021 Først nå så tenker jeg at myndighetene har hatt to datoer i hodet ganske lenge; første trinn i gjenåpningen må vente til 17. mai er overstått (det ble vel omtrent bekreftet i dag?) Andre trinn må vente til etter skoleslutt i juni. Først da blir det åpning for treningssentre (muligens kino med restriksjoner) for oss i kommunene 5A/B. Jeg tenker sommeren blir nokså lik sommeren 2020, med unntak av at vi nå må bruke munnbind. Det vil være innafor med Norgesferie, hotell, restaurant (mulig noe begrensning på skjenking). Utenlandsreiser og -besøk kan man glemme uten karantene i år, tror jeg. Teatrene og konsertarenaene kan nok ta sommerferie uten å ha åpnet først. Så vil man vente til etter valget i september før man eventuelt strammer til igjen. Målet om å holde skolene åpne vil bli viktigere og viktigere. Jeg tror påsken 2022 vil være den første store hendelsen som vil foregå uten særlig mange restriksjoner (det er sikkert ikke mulig å reise til absolutt alle steder i verden uten noen form for karantene på det tidspunktet).
Miss-Grey Skrevet 23. april 2021 #12 Skrevet 23. april 2021 Hvordan resten av året blir kommer helt an på den nye vaksinefordelingen FHI beslutter 10. mai.
Capt. Obvious Skrevet 23. april 2021 #13 Skrevet 23. april 2021 Resten av året kommer til å være med minst like strenge tiltak som nå, med litt av og på kanskje. Tror minst både 21 og 22 blir koronatunge. 2
Madame Butterfly Skrevet 23. april 2021 Forfatter #14 Skrevet 23. april 2021 Ja, det er nok rett, at det ikke ser så lyst ut. Jeg er litt redd for smitte, for som noen pekte ut, det er farlig for individet, eller kan være farlig. Så derforblir jeg lutt redd, skeptisk, nølende til åpning, samtidig som jeg er lei av nedstengning, og savner familien. Er konfirmasjon til høsten også. Sto mange vurderinger i tråden om at Danmark åpner opp. Nå følger jeg nok ikke så tett som før, har ikke fornuftige tanker om hvordan det blir, hverdagen styrer 😊
Nalini Skrevet 23. april 2021 #15 Skrevet 23. april 2021 Eu har nå bestilt, 1,8 mrd vaksinedoser med levering i 2022 og 2023. Det gjøres ikke uten grunn, så en kan regne med at det blir en lengre varighet enn ut 2021.
mammahjarte Skrevet 23. april 2021 #16 Skrevet 23. april 2021 Eg trur eigentlig viruset muterer til superkorona som er ekstremt meir dødelig. Men eg er svært negativ og vil ikkje laga meg håp som blir knust. Gleder meg til vaksine da. Håper eg tar feil.
rorodinbåt Skrevet 23. april 2021 #17 Skrevet 23. april 2021 uff her var det mange negative folk gitt. Tror vi sakte men sikkert vil gå tilbake til en tilnærma normal tilstand utover året. Blir nok norges ferie i år også og avstand en stund enda. Men etterhvert som fler og fler får vaksine går verden tilbake til slik den var før. Sånn punktum finale med korona og vi kan feste igjen........ 5
TheJay Skrevet 23. april 2021 #18 Skrevet 23. april 2021 41 minutter siden, rorodinbåt said: uff her var det mange negative folk gitt. Tror vi sakte men sikkert vil gå tilbake til en tilnærma normal tilstand utover året. Blir nok norges ferie i år også og avstand en stund enda. Men etterhvert som fler og fler får vaksine går verden tilbake til slik den var før. Sånn punktum finale med korona og vi kan feste igjen........ Alt for mange doom mongers på dette forumet, kombinert med irriterende vaksinemotstandere. 6
Vera Skrevet 24. april 2021 #19 Skrevet 24. april 2021 Capt. Obvious skrev (På 23.4.2021 den 9.26): Resten av året kommer til å være med minst like strenge tiltak som nå, med litt av og på kanskje. Tror minst både 21 og 22 blir koronatunge. Jeg håper så inderlig du tar feil Jeg er mest spent på valget i høst - og, om vi får ny regjering, om de har baller nok til å stenge grensene for alt annet enn varehandel, slik nåværende regjering ikke har hatt. Jeg håper at en eventuell ny regjering har ballene som kreves, og stenger grensene, slik at landet forøvrig kan leve fritt og normalt. 1
Charlie Amberson Skrevet 24. april 2021 #20 Skrevet 24. april 2021 On 4/22/2021 at 11:27 PM, J.E said: Ja med vaksine motstand kan det kanskje bli en bølge til. Men vi har alle et ansvar for og bidra til og forhindre det. Det kan faktisk unngås. I Israel lever de snart som normalt men her på KG er visst målet og spre så mange løgner og negativitet som mulig... hva med og innse at vi har virkemidler for og komme tilbake til et normalt liv. Ja, viruset ga oss en meget enkel IQ-test, omtrent på nivå med et 20 biters puslespill, men vi bestod den likevel ikke.
Anbefalte innlegg