Gå til innhold

Boliglån - hva vil banken vite?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig nervøs før et rådgivningsmøte ang. boliglån over telefon med DnB. Jeg har aldri tatt opp lån før, og møte med bank føles litt stort og skummelt og voksent.

Og siden jeg har kommet meg på beina etter å ha levd fra hånd til munn hele mitt voksne liv, føles et lån helt uoppnåelig og jeg har gruet meg lenge til å ta dette steget. Ser for meg blankt avslag.

Og så aner jeg ikke hva de vil vite? Hva spør de om? Hvordan forklarer jeg min økonomiske situasjon? Bør jeg ha klart for dem et tydelig budsjett og vise økonomisk kontroll? Vite på forhånd hvor mye jeg evner å betale i renter? Jeg kan ingenting. Redd for å virke dum.

Jeg ser for meg at de sitter med bankkontoene mine oppe på skjermen og spør meg ut om hvordan jeg planlegger sparing, eller hvorfor jeg betaler regninger fra lønnskonto og sånne ting. Jeg orker ikke tanken på å bli stilt til veggs med spørsmål om økonomi når dette har vært så vanskelig å  håndtere i så lang tid. Noen som har noen gode råd? 

Anonymkode: f1e8b...c12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Husk at banken vil låne deg så mye penger som overhode mulig. Det er kun loven som gjør at bankene må moderere seg. Men de vil forsøke med lys og lykt å finne ethvert smutthull for å pøse på med lån til deg. 

Banken vil gjøre alt i sin makt for å selge deg et lån. Akkurat som Elkjøp gjør alt i sin makt for selge deg en støvsuger. Så banken vil stille de spørsmålene som gir størst sjanse for å låne deg så mye som mulig.

Anonymkode: ed72e...aed

• Liker 1
Skrevet

Ofte setter man opp ett budsjett. De vil gjerne vite hva du tjener i året, og vil ha de opplysningenr noen år tilbake i tid. (Skattemeldingen kan benyttes om du ikke har vært kunde i banken før). Jeg ville tatt med i alle fall fra 2019 og 2020? Så vil de vite alt du har i gjeld per nå, og sjekker deg opp mot gjeldsregistret (her kan du sjekke opp selv på forhånd også, ubenyttede kreditter ligger der også, lurt å slette dem). Så vil de vite hva du har i egenkapital, eventuelt om du har noen som kan stille som kausjonist. Grunnreglen er at du kan låne opptil 5x inntekt, og du bør ha minst 15% i egenkapital (eller kausjonist). Tjener du 500 000 kan du ha låne 2,5 millioner +\-. 

AnonymBruker
Skrevet

Når vi søkte lån så fikk dem budsjettet vårt, kontrakt på fast jobb og bekreftelse på sikkerhet. Gjeld og inntektsopplysninger blir hentet inn automatisk. 

Anonymkode: 0b67b...97a

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres komplisert ut... Jeg søkte bare boliglån over nett? Var aldri snakk om budsjett eller bruk av penger eller noe, bare lønnsslipp for å dokumentere hvor mye jeg tjener.  

Anonymkode: f0578...911

Skrevet

Har aldri opplevd å måtte framlegge noe budsjett når jeg har søkt boliglån. De sender meg en link som jeg må inn å godkjenne, sånn at de får tilgang til skattemeldingen min. Og så spør de hva jeg ønsker å låne, om jeg har noe egenkapital eller om jeg har bil. Mesteparten av samtalene har vært at de har sittet og trykket  på pcen sin, og så får jeg svar direkte om det ser greit ut eller om lånebeløp jeg ønsker er for høyt.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...