Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trodde forskjellene mellom høyskole og universitet var mer eller mindre visket ut nå, men jaggu tok jeg feil! Begynte i høst på mastergrad ved universitetet (fra gammelt av altså) og har sammenlignet pensum og oppgavene vi har med tidligere medstudenter som tar master på høyskolen. For en forskjell! De bruker pensum som vi ikke får lov å bruke og det er generelt mye lavere krav til metode. De må heller ikke ha statistikk. Men det er kanskje annerledes andre steder? Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: 476fd...089

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar master på Oslomet (tidligere høgskole, nå universitet) og merker stor forskjell fra der jeg tok bacheloren (universitet fra gammelt av). Nå er det mye mindre akademisk og langt mer surrete og pensum er ikke like... avansert, kanskje? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Nå har vi også flere praktiske oppgaver gjennom studiet, og mye mer obligatorisk undervisning heller enn å lese og lære på egenhånd. Fagene er også mer "praktisk" rettet. 

Det er veldig spesielt, og merkes godt. Ekstra spesielt blir det når jeg har gått fra bachelor til master og opplever det som at det faglig har stagnert litt. 

Anonymkode: 186bb...324

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tar master på Oslomet (tidligere høgskole, nå universitet) og merker stor forskjell fra der jeg tok bacheloren (universitet fra gammelt av). Nå er det mye mindre akademisk og langt mer surrete og pensum er ikke like... avansert, kanskje? Jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Nå har vi også flere praktiske oppgaver gjennom studiet, og mye mer obligatorisk undervisning heller enn å lese og lære på egenhånd. Fagene er også mer "praktisk" rettet. 

Det er veldig spesielt, og merkes godt. Ekstra spesielt blir det når jeg har gått fra bachelor til master og opplever det som at det faglig har stagnert litt. 

Anonymkode: 186bb...324

Ja... Ganske spesielt at det har «stagnert» når du går fra bachelor til master. Burde jo vært motsatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har grad både fra høyskole og universitet, min erfaring er at det varierer mer mellom fag enn type utdanningsinstitusjon. Høyskoler (også de som tradisjonelt sett er dette men plutselig heter universitet) har i større grad fokus på yrkesrettet utdanning, noe som naturligvis krever mer oppfølging ifht gruppearbeid, øvingslab, praksis o.l., mens de eldre universitetene i større grad har fokus på teoretiske fagretninger som baserer seg på helt andre prinisipper i utdanningen (mer egenlæring, forelesning, distanse).  Svadafag finnes begge steder, men jeg må si det er helt utrolig hvor mye vissvass universitetene har fått støtte til å undervise i gjennom årene, kjenner flere med can.mag, bachelor, master og hovedfag (jepp jeg er oppi årene) i helt unyttige fagfelt som ikke har gitt dem noen praktisk kunnskap for arbeidslivet. Så fag bestemmer nok er enn instituasjon, og tradisjon innen institusjonen bestemmer nok også en del. At en pensumliste ser vanskeligere ut enn en annen trenger ikke bety at den er det, det kan bare være ulikt fokus i utdanningen. I min siste master tatt på høyskole fikk vi ikke lov å bruke en metodebok som var tillatt på universitetet fordi den ble ansett som for enkel, mens universitetet ikke annå en annen bok høyskolen anbefalte som relevant nok for pensum. 

Anonymkode: a4947...347

AnonymBruker
Skrevet

Høyskole er omtrent det samme som folkehøyskole. De som ikke var smarte nok for universitet havner der. 

Anonymkode: 07d98...c38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høyskole er omtrent det samme som folkehøyskole. De som ikke var smarte nok for universitet havner der. 

Anonymkode: 07d98...c38

😂 

Jeg vet at universitetet i min hjemby tidligere var en høyskole. Min venninne gikk der, da hun uansett ville bli sykepleier, og den skolen hadde sykepleierlinje. 

Intelligensen hennes hadde ingenting med dette å gjøre, jeg skjønner godt at hun søkte der jeg, da hun bor 10 minutter unna. 

Anonymkode: 38a85...77f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har grad både fra høyskole og universitet, min erfaring er at det varierer mer mellom fag enn type utdanningsinstitusjon. Høyskoler (også de som tradisjonelt sett er dette men plutselig heter universitet) har i større grad fokus på yrkesrettet utdanning, noe som naturligvis krever mer oppfølging ifht gruppearbeid, øvingslab, praksis o.l., mens de eldre universitetene i større grad har fokus på teoretiske fagretninger som baserer seg på helt andre prinisipper i utdanningen (mer egenlæring, forelesning, distanse).  Svadafag finnes begge steder, men jeg må si det er helt utrolig hvor mye vissvass universitetene har fått støtte til å undervise i gjennom årene, kjenner flere med can.mag, bachelor, master og hovedfag (jepp jeg er oppi årene) i helt unyttige fagfelt som ikke har gitt dem noen praktisk kunnskap for arbeidslivet. Så fag bestemmer nok er enn instituasjon, og tradisjon innen institusjonen bestemmer nok også en del. At en pensumliste ser vanskeligere ut enn en annen trenger ikke bety at den er det, det kan bare være ulikt fokus i utdanningen. I min siste master tatt på høyskole fikk vi ikke lov å bruke en metodebok som var tillatt på universitetet fordi den ble ansett som for enkel, mens universitetet ikke annå en annen bok høyskolen anbefalte som relevant nok for pensum. 

Anonymkode: a4947...347

Ja, mye av det du skriver er sant. Men min erfaring gjelder hovedsaklig innenfor et og samme fagfelt som gir samme grad. Det føles litt kjipt at en mye enklere utdanning fra høyskolen gir samme grad som jeg tar på uni nå. Men samtidig betyr jo ikke heller vanskeligere at utdanningen er bedre og gjør en bedre rustet for arbeidslivet. Men likevel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...