Gå til innhold

Betablokker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd betablokker for første gang i dag, grunnet mye høy puls og hjertebank når jeg skal legge meg om kvelden.
Pulsen har i dag vært mye lavere, og det har vært veldig deilig. 

Samtidig har jeg vært litt redd for at den skal bli for lav. Legen målte blodtrykket mitt og puls, og mente jeg kunne prøve betablokker i en måned, også komme tilbake og sjekke blodtrykket. 

Pulsen min har aldri vært under 60 i dag, og generelt har jeg slitt med å få hvilepulsen under 75, så jeg har nok ingenting å uroe meg for. 

Vil bare spørre om andre går på betablokker og ikke har hatt noen stor utredning av hjertet først? Er betablokker såpass ufarlig at man kan gå på det i en måned uten noen stor forundersøkelse?

Jeg er forøvrig 30 år, ellers helt frisk og i grei form.

Anonymkode: 87f5b...740

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingen underliggende sykdom, så det er helt trygt. Legen din har gjort en grundig klinisk forundersøkelse?

Anonymkode: b53f5...5e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du har ingen underliggende sykdom, så det er helt trygt. Legen din har gjort en grundig klinisk forundersøkelse?

Anonymkode: b53f5...5e0

Takk for svar. Jeg har jo fått dette fordi jeg generelt stresser og har høy puls og plages av ekstraslag, så nå som pulsen er lavere stresser jeg selvfølgelig med det også..

Lege målte puls og blodtrykk, og på forhånd hadde jeg tatt en utvidet blodprøve, hvor alt så fint ut. Jeg har litt lavt blodtrykk og vi snakket en del om at man kan bli svimmel, som jeg har kjent litt på i dag. Men ikke krise, ikke så ille som ved et blodtrykksfall.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også betablokker uten utredning. Jeg ble knapt nok undersøkt (men legen kjente meg fra før). Han var ikke bekymret for å gi meg det å prøve i det hele tatt. Fikk en lav dose og han sa det var en veldig gammel og velkjent type medisin som er veldig trygg å bruke. Jeg fikk det pga angst og høy puls når jeg skulle sove. Fungerte veldig bra!

Anonymkode: d9fa9...8dc

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk også betablokker uten utredning. Jeg ble knapt nok undersøkt (men legen kjente meg fra før). Han var ikke bekymret for å gi meg det å prøve i det hele tatt. Fikk en lav dose og han sa det var en veldig gammel og velkjent type medisin som er veldig trygg å bruke. Jeg fikk det pga angst og høy puls når jeg skulle sove. Fungerte veldig bra!

Takk for at du deler! Legen kjenner meg også godt, og stoler veldig på hennes vurderinger.

Jeg prøver å ikke sjekke pulsen så mye, men måtte se litt på pulsklokka når jeg våknet. Pulsen har vært litt lavere i natt, men ikke så veldig stor forskjell fra til vanlig, så da har sikkert effekten gått ut. 

Ellers må jeg si at jeg faktisk føler meg enormt mye bedre med litt lavere puls, og at jeg slipper å svette og føle meg nervøs. Føles som kroppen har giret ned flere hakk. Jeg har kun hatt hjemmekontor nå og merket at jeg blir stressa av så mye skjerm, og ikke treffe mennesker ansikt til ansikt. Skulle ønske jeg hadde prøvd dette før!

AnonymBruker
Skrevet

Betablokker er gammel, utprøvd og veldig trygg medisin som blir brukt av mangfoldige millioner. Tipper også at du har blitt satt på rundt 50-75 mg/dag +/- ikke noe stress ts, jeg har gått på 150-175 mg/dag i 10 år og klarer meg fint :) 

Anonymkode: 4061e...c49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for at du deler! Legen kjenner meg også godt, og stoler veldig på hennes vurderinger.

Jeg prøver å ikke sjekke pulsen så mye, men måtte se litt på pulsklokka når jeg våknet. Pulsen har vært litt lavere i natt, men ikke så veldig stor forskjell fra til vanlig, så da har sikkert effekten gått ut. 

Ellers må jeg si at jeg faktisk føler meg enormt mye bedre med litt lavere puls, og at jeg slipper å svette og føle meg nervøs. Føles som kroppen har giret ned flere hakk. Jeg har kun hatt hjemmekontor nå og merket at jeg blir stressa av så mye skjerm, og ikke treffe mennesker ansikt til ansikt. Skulle ønske jeg hadde prøvd dette før!

Ja, nettopp. Kroppen giret ned. Jeg husker jeg synes det føltes som om en knute i magen løste seg opp og plutselig kunne jeg trekke pusten ordentlig igjen.

Nyt det! (I den grad du kan.)

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Betablokker er gammel, utprøvd og veldig trygg medisin som blir brukt av mangfoldige millioner. Tipper også at du har blitt satt på rundt 50-75 mg/dag +/- ikke noe stress ts, jeg har gått på 150-175 mg/dag i 10 år og klarer meg fint :) 

Tusen takk for fint svar! :) Har kun fått 25 mg, men jeg merker faktisk veldig effekt.. kan godt hende det også er noe Placebo, men det er uansett tydelig at pulsen min er lavere, og utrolig deilig å ikke ha hjertebank. 

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk for fint svar! :) Har kun fått 25 mg, men jeg merker faktisk veldig effekt.. kan godt hende det også er noe Placebo, men det er uansett tydelig at pulsen min er lavere, og utrolig deilig å ikke ha hjertebank. 

Ja, men er ikke sikkert det bare er placebo altså, betablokker er som nevnt en veldig sikker medisin. 25 mg er en rolig dose, men kan være svært effektiv. Så fint at det fungerer for deg! Jeg ville ikke stresset med noe rundt 25 mg Betablokker altså, det er veldig lav dose og veldig trygt!  Jeg går på høydose grunnet hjertefeil men er nok også en god del eldre enn deg ;) 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men er ikke sikkert det bare er placebo altså, betablokker er som nevnt en veldig sikker medisin. 25 mg er en rolig dose, men kan være svært effektiv. Så fint at det fungerer for deg! Jeg ville ikke stresset med noe rundt 25 mg Betablokker altså, det er veldig lav dose og veldig trygt!  Jeg går på høydose grunnet hjertefeil men er nok også en god del eldre enn deg ;) 

Leste HI igjen og så at du var 30, jeg er nærmere 40 men igjen, ikke helt sammenlignbart da jeg står på høydose ettersom jeg har hjertefeil. Jeg har riktignok bakgrunn i utdannelse (medisin), men det er kanskje ikke greit å skrive på KG (god forståelse for at man kan skrive hva som helst her). Ønsker hvertfall bare å gi beskjed om at dette er en svært vanlig og utprøvd medisin. 25 mg er den laveste dosen det er mulig å distribituere og blir ofte brukt mot mindre problemer ettersom det er få bivirkninger og det har vist svært effektiv over langt tid. Uansett god vurdering av din lege og fint at det fungerer for deg, du trenger ikke bekymre deg for at blodtrykket skal bli for lavt på 25 mg betablokker. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på betablokkere i 10 år for plagsomme ekstraslag. Har tatt EKG og ekstraslagene var ikke farlige, men legen foreslo likevel betablokkere pga symptomene gjorde meg så urolig at den pulsøkningen jeg fikk når jeg var engstelig ikke var gunstig. Funker som bare det. Og vel kontrollsjekker så er alt normalt. Blodtrykket har gått litt ned, men innenfor normalen.

Det eneste som er litt plagsomt er at jeg kan bli litt tung i beina når jeg trener dersom jeg har tatt de samme dag. 

Anonymkode: c05ed...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Midt 30 åra her. Har også brukt BB av samme årsak som du- hjertebank på natta. Ingen andre sykdommer. Lav puls om dagen, på 44.
Jeg løper mye og med BB er det som å løpe med håndbrekket på. Kommer ikke ordentlig opp i fart. Så orker ikke gå på dem.

Anonymkode: c52c6...2bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Midt 30 åra her. Har også brukt BB av samme årsak som du- hjertebank på natta. Ingen andre sykdommer. Lav puls om dagen, på 44.
Jeg løper mye og med BB er det som å løpe med håndbrekket på. Kommer ikke ordentlig opp i fart. Så orker ikke gå på dem.

Anonymkode: c52c6...2bd

Ikke ts men: Jeg løper også, men vet ikke om betablokker stopper meg så mye, sikker på at det ikke er noe du bare føler? Ødelegger betablokker så mye for trening? Jeg bruker 40 mg x 2, tenker mye på om det ødelegger for treningen, for det står ingen steder. Men vil ikke slutte heller, for da kommer skjelvingen, høy puls, og hjertebank tilbake.

Anonymkode: 67a79...da5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...