Gå til innhold

Tips til grønn hekk/planter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal sette opp en hekk/planter som skal dekke for innsyn på ca 10 meter. Vi ønsker at de blir ca 2 meter høye, er grønne hele året og tåler å leve i veldig sandete jord. De må i tillegg tåle å bli tisset på av hunden. 

Anonymkode: 5b132...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi valgte hybridbarlind. Aner ikke hvordan den tåler hundetiss 😂 ... Men den er ellers ganske hardfør og eviggrønn 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har tujahekk på begge sider av huset vårt. Vet at den er kjedelig, men det er vel populær av en grunn. Den er ihvertfall god på skjerming, ser ryddig ut, grønn hele året, ca 2 meter høy og krever ikke noe særlig av oss. Og den tåler hundetiss 🙈

Lite obs, barlind er veldig giftig. 

Anonymkode: 8be50...5fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lite obs, barlind er veldig giftig. 

det er thuja også

Anonymkode: 43943...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville også ha hekk på ca. 2 meters høyde, men tuja var no-go. Ville også ha en hekk som ikke var giftig for barn eller dyr.

Satte opp ca. 6 meter med agnbøkhekk i går, og tror det kan bli bra. Mens jeg plantet kom det 7-8 naboer forbi og kommenterte at det var fint at noen endelig plantet noe annet en tuja 🙈

Kjøpe ferdigplanter fra gartneri som er 120 cm høye, og de vokser 40-50 cm i sesongen. Betalte 2500,- inkludert tilkjøring (hvis jeg husker rett).

Den er ikke grønn hele året, men holder på bladene frem til det kommer nye om våren. Så den gir god skjerming hele året. 

Vet ikke helt hvordan den håndterer mye sand i grunnen, men det vet de sikkert på hagesenteret.

Anonymkode: 14ab4...8f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ville også ha hekk på ca. 2 meters høyde, men tuja var no-go. Ville også ha en hekk som ikke var giftig for barn eller dyr.

Satte opp ca. 6 meter med agnbøkhekk i går, og tror det kan bli bra. Mens jeg plantet kom det 7-8 naboer forbi og kommenterte at det var fint at noen endelig plantet noe annet en tuja 🙈

Kjøpe ferdigplanter fra gartneri som er 120 cm høye, og de vokser 40-50 cm i sesongen. Betalte 2500,- inkludert tilkjøring (hvis jeg husker rett).

Den er ikke grønn hele året, men holder på bladene frem til det kommer nye om våren. Så den gir god skjerming hele året. 

Vet ikke helt hvordan den håndterer mye sand i grunnen, men det vet de sikkert på hagesenteret.

Jeg er ikke helt enig i at agnbøk gir god skjerming hele året, til tross for at de holder på de fleste bladene, naboen vår har agnbøk og vi ser rett inn til de 😕

Det finnes plantesaft i Thuja som er giftig, som i de fleste ikke-spiselige planter, men det er ingenting sammenlignet med barlind - som dreper en hest ved minimalt inntak. Om man har barn og dyr ville jeg droppet barlind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke helt enig i at agnbøk gir god skjerming hele året, til tross for at de holder på de fleste bladene, naboen vår har agnbøk og vi ser rett inn til de 😕

Om noen år (med strategisk beskjæring) kan hekken bli veldig tett.

Men dersom det er en ganske ung hekk som stelles dårlig og står veldig utsatt for vind, kan den bli mer glissen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Om noen år (med strategisk beskjæring) kan hekken bli veldig tett.

Men dersom det er en ganske ung hekk som stelles dårlig og står veldig utsatt for vind, kan den bli mer glissen, ja.

Denne har stått der i ihvertfall en generasjon og eier er veldig hageinteressert 🤷 Den er nydelig sommer og høst, altså, men på vinter og vår er det veldig stor forskjell på de som har vintergrønn hekk og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bambus! Vokser i rasende fart, vintergrønn og ikke giftig😊

Anonymkode: 99be9...ac4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barlind, bambus, laurbær eller rhododendron. Er det mot vei som saltes er ikke thuja noe særlig, rhododendron tåler det derimot veldig bra. 

Anonymkode: 06b24...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...