Gå til innhold

Barn med spesielle behov og skolestart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som er skolestarter til høsten som har spesielle behov. Han ble utredet for autisme for 2 år siden, men fikk ikke diagnosen. Han skal igjen utredes til neste år. Han har forsinket språkutvikling og også forsinket sosial utvikling (sliter med å leke lenge av gangen med andre barn).

Dere med erfaring, hva er det viktig at vi foreldre er obs på i forbindelse med skolestart? 

Jeg som er moren hans har vært igjennom en sorgprosess fordi sønnen min har spesielle behov. Det har vært ufattelig tøft og en vond prosess for meg. Tror ikke sorgen blir lettere med årene heller dessverre. Liten avsporing til slutt her, men. 

Anonymkode: 9b0b0...8b9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få i gang møte med bhg, skole, sfo/AKS og skole før sommerferien for å utveksle erfaring og planlegge best mulig overgangen/oppstarten. 
Besøk skolen, organiser så han får hilse på hans kontakt lærer og evt assistent. Bruk mye tid ute på skolens område, bli kjent

Snakk mye om overgangen, hvordan skolen er, gjerne med bildestøtte

Les bøker om skolestart (hvordan begynner man på skolen). 

Anonymkode: 59ad3...1bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har dere en skole med forsterket avdeling i nærheten? Da ville jeg søkt der, mye bedre tilrettelegging.

Anonymkode: e12eb...546

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan også søke om å få utsatt skolestart. 

Skrevet

Er det ikke litt sent å starte prosessen nå? :klo:

Går sønnen din i barnehage? Er PPT eller andre instanser koblet inn? Spesialpedagog? IOP?

Har dere hatt møter med skolen hvor dere presenterer hva sønnen din har behov for som tilrettelegging? Et møte hvor dere, skolen, barnehagen, eventuelt spesialpedagog eller PPT er med? 

Det er sikkert lurt å besøke skolens uteområde i helgene, så han blir kjent med uteområdene og prøve å forklare om skolestart på en måte han forstår ut fra hans språkutvikling. Jeg vet ikke hvordan det er med besøk på skolen nå i disse koronatider, men det er ikke mye tid igjen å få på plass møtene og nødvendig dokumentasjon til skolen, så de stiller forberedt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan bare kommentere sorgen du føler nå: Jeg anbefaler deg å følge autismeforeldrene på snap og ellers prøve å bli kjent med andre foreldre med barn som har spesielle behov. Da vil du føle deg alene om dine tanker og se at det ofte går veldig bra med barn som har autisme også ❤️

Anonymkode: 09341...83e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har dere en skole med forsterket avdeling i nærheten? Da ville jeg søkt der, mye bedre tilrettelegging.

Vi har dessverre ikke en slik skole i området. Bor i Viken fylke, ganske landlig her. Vi har nylig hatt møte om skolestart med barnehagen, PPT og skolen, men jeg synes det er vanskelig å vite på forhånd hva slags tilrettelegging han trenger. Vi foreldrene aner jo ikke hvordan han kommer til å takle skolestart. Han har både assistent og spesialpedagog i barnehagen. Han er kjent i skolegården pga. et eldre søsken, men tviler på at vi får tilbud om et skolebesøk i disse tider.

Jeg skal prøve å forberede ham så godt som mulig gjennom bøker og bildekort, det er da noe. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan bare kommentere sorgen du føler nå: Jeg anbefaler deg å følge autismeforeldrene på snap og ellers prøve å bli kjent med andre foreldre med barn som har spesielle behov. Da vil du føle deg alene om dine tanker og se at det ofte går veldig bra med barn som har autisme også ❤️

Mindre alene* mente jeg å skrive ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for tips! ❤️

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har dessverre ikke en slik skole i området. Bor i Viken fylke, ganske landlig her. Vi har nylig hatt møte om skolestart med barnehagen, PPT og skolen, men jeg synes det er vanskelig å vite på forhånd hva slags tilrettelegging han trenger. Vi foreldrene aner jo ikke hvordan han kommer til å takle skolestart. Han har både assistent og spesialpedagog i barnehagen. Han er kjent i skolegården pga. et eldre søsken, men tviler på at vi får tilbud om et skolebesøk i disse tider.

Jeg skal prøve å forberede ham så godt som mulig gjennom bøker og bildekort, det er da noe. 

Ts

Hvis spesialpedagog er i bildet, så bør spesialpedagogen kjenne barnet godt nok å komme med forslag om tilrettelegging på skolen? Hva foreslår skolen på dette møtet? Hva forslår PPT? Hvis barnet har spesialpedagog, så har det også IOP - står det noe der om forberedelser til skolestart? Vedtak for særskilt opplæring og egen assistent på skolen? Man må se hva vanskene er og støtte deretter. Språk og sosialt krever tilrettelagt opplæring, eventuelt IP og egen skoleplan hvis han ikke kan følge den ordinære? Assistent som kan støtte på den sosiale delen? 

Du kjenner ditt barn best - hva mener du at barnet ditt trenger for å trives på skolen? Så si det til skolen, PPT og de andre ansvarlige. 

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale deg å be om et møte med skole og barnehage, samt spesialpedagog og PPT allerede nå i mai. Skolene trenger ofte litt tid på seg hvis de må ordne ekstra personale, og ting tar lengre tid hvis skolen må finne ut av dette når de blir kjent med gutten til høsten. 

Anonymkode: ba11a...548

AnonymBruker
Skrevet

Påse at PPT har skrevet en god og konkret sakkyndig vurdering slik at skolen raskt kan lage en opplæringsplan med konkret innhold. Forvent møte med skolen og hjelpeapparat før sommerferien, og at gutten din får besøke skolen, og fortrinnsvis møte de voksne han skal være sammen med. Få gjerne bilder av skole, uteplass, klasserom, grupperom og de voksne, som dere kan se på sammen i sommerferien for å forberede. Forvent at skolen har satt seg inn gutten din sine behov, og har klare tanker om hvordan de skal møte dem. Noen steder er det slik at spesialpedagog som har vært tett på i barnehagen får følge med over i skolen helt i starten, er det mulig her? 

Lykke til❤️

Anonymkode: 2a959...8c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Påse at PPT har skrevet en god og konkret sakkyndig vurdering slik at skolen raskt kan lage en opplæringsplan med konkret innhold. Forvent møte med skolen og hjelpeapparat før sommerferien, og at gutten din får besøke skolen, og fortrinnsvis møte de voksne han skal være sammen med. Få gjerne bilder av skole, uteplass, klasserom, grupperom og de voksne, som dere kan se på sammen i sommerferien for å forberede. Forvent at skolen har satt seg inn gutten din sine behov, og har klare tanker om hvordan de skal møte dem. Noen steder er det slik at spesialpedagog som har vært tett på i barnehagen får følge med over i skolen helt i starten, er det mulig her? 

Lykke til❤️

Anonymkode: 2a959...8c4

Vi har hatt møte nå nylig, men jeg vet ikke om vi fikk så mye ut av det. Jeg tror han kan trenge noen korte pauser i løpet av skoledagen i tillegg til friminuttene hvis han blir rastløs, men dette er for tidlig å mene noe om. Tror hovedutfordringen kan være å sitte lenge i ro ved en pult (kanskje). Jeg vet helt ærlig ikke hvordan han kan trives best mulig på skolen, tror det er for tidlig å vite hva han trenger av spesialhjelp og assistent før han har begynt på skolen. Jeg har ingen kompetanse på barns utvikling eller spesielle behov, så jeg har virkelig nada peiling 🤦‍♀️

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har han individuell opplæringsplan? Dette bør du etterspørre, samt vedtak om spesialundervisning (avhengig av utredet behov) - dersom dette ikke er på plass enda? For vår gutt tilrettela skole og bhg overgangen ved at lærer/spes.ped og miljøpersonale besøkte bhg ofte de siste ukene der, og første uke på SFO var spes.pes fra bhg med der. Slik var det alltid noe kjent, som gjorde overgangen smidig og trygg, samt at det var grundig erfaringsutveksling. 

Anonymkode: 88160...062

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...