AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 Hadde et brev som hadde blitt glemt under noe rot og den var inkasso. Hadde glemt å betale etter en legetime. Denne var da på ca 500kroner i oktober. Har ikke fått noen flere brev eller krav etter det. Er det sånn at de bare lar dette dure og gå. Og så plutselig får jeg et brev som er hinsides etterhvert? Stoler ikke helt på de der selskapene. Anonymkode: 396bf...0b1
TBergh Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Hei. Ja renteberegningen løper helt frem til du har betalt kravet. Jeg vil derfor anbefale deg å bare betale fakturaen, uten å ta kontakt med inkassoselskapet. Du kan ha flaks så "glir" betalingen inn i systemet, og du hører ikke mer. Men mest sannsynlig så vil du få ny faktura med krav om å betale differansen mellom den fakturaen du har og frem til betalingsdato. Med vennlig hilsen TBergh 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 TBergh skrev (13 minutter siden): Hei. Ja renteberegningen løper helt frem til du har betalt kravet. Jeg vil derfor anbefale deg å bare betale fakturaen, uten å ta kontakt med inkassoselskapet. Du kan ha flaks så "glir" betalingen inn i systemet, og du hører ikke mer. Men mest sannsynlig så vil du få ny faktura med krav om å betale differansen mellom den fakturaen du har og frem til betalingsdato. Med vennlig hilsen TBergh Okei takk. Er vel en liten sjanse for det, siden det ikke har kommet flere fakturaer. Men har de lov til å komme med krav ved løpende renter mange mange mnd etter at de sendte ut siste faktura? Anonymkode: 396bf...0b1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Okei takk. Er vel en liten sjanse for det, siden det ikke har kommet flere fakturaer. Men har de lov til å komme med krav ved løpende renter mange mange mnd etter at de sendte ut siste faktura? Anonymkode: 396bf...0b1 Foreldelsesfristen er 3 år. Anonymkode: e26bb...6ca 1
TBergh Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 Hei. Du opplyser at dette er et krav etter en legetime. Dette kalles "et enkelt pengekrav" og foreldes etter 3 - tre år. Når du ikke betaler det første inkassikravet er det opp til inkassoselskapet hvor ofte de vil sende ut purringer på inkassokravet. De klan vente i inntil 3 - tre år etter at det første inkassokravet er sendt deg. Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreldelsesfristen er 3 år. Anonymkode: e26bb...6ca De husker nok helt sikkert å sende en ny faktura på det mangedobbelte beløpet med det første. Det de tjener på, er ikke først og fremst rentene, men det raskt voksende gebyret. Om har tastet bare ett øre feil ved betaling, kan en ganske raskt måtte betale titusener av kroner som "straff". Anonymkode: b03fd...f3c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 TBergh skrev (5 minutter siden): Hei. Du opplyser at dette er et krav etter en legetime. Dette kalles "et enkelt pengekrav" og foreldes etter 3 - tre år. Når du ikke betaler det første inkassikravet er det opp til inkassoselskapet hvor ofte de vil sende ut purringer på inkassokravet. De klan vente i inntil 3 - tre år etter at det første inkassokravet er sendt deg. Med vennlig hilsen TBergh Så de kan sende en regning om 2 år hvor regningen har vokst noe hinsides med renter og gebyrer? Trodde det var noe mer regler. Anonymkode: 396bf...0b1
TBergh Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 Hei. Ja det kan de gjøre. Søk på inkassoloven på Lovdata. Jeg skjønner din reaksjon. Du er ikke den første som erfarer å få den "berømte bakoversveisen", men dette kalles rettsuvitende, hvilket betyr at du mangler kjennskap til de lover, forskrifter, rundskriv m.m som regulerer dette. Med vennlig hilsen TBergh 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Så de kan sende en regning om 2 år hvor regningen har vokst noe hinsides med renter og gebyrer? Trodde det var noe mer regler. Anonymkode: 396bf...0b1 Hinsides og hinsides, mest sannsynlig bare forsinkelsesrente som har påløpt kravet det siste halve året, bortsett fra tariffmessig salær selvfølgelig. For at det skal ha økt med flerfoldige tusen, så må kravet ha vært innom forliksråd og/eller namsmannen for utleggsforretning, og det tviler jeg på at det har dersom du ikke har fått noen brev fra forliksråd/namsmann. Anonymkode: fc5e3...3e2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hinsides og hinsides, mest sannsynlig bare forsinkelsesrente som har påløpt kravet det siste halve året, bortsett fra tariffmessig salær selvfølgelig. For at det skal ha økt med flerfoldige tusen, så må kravet ha vært innom forliksråd og/eller namsmannen for utleggsforretning, og det tviler jeg på at det har dersom du ikke har fått noen brev fra forliksråd/namsmann. Anonymkode: fc5e3...3e2 Det påløper både lett og tungt salær før det går til namsmann.. Anonymkode: a65a4...95e
ekkoet Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 Jeg vet lite om innkasso så synes det var en interresant problemstililng. Googlet litt og ser det kan påløpe ganske mye kostnader dersom man ikke betaler https://www.kredinor.no/hvordan-unnga-inkasso/ Slik jeg tolker denne tabellen, så får man brev i alle disse stegene: 1. Regning fra opprinnelig kreditor 2. Purring med 70 kr gebyr og innkassovarsel 3. Inkasso (betalingsoppfordring) som inkluderer 350 kr (og det er dette TS har fått i fjor om jeg skjønner rett) 4. Innkasso med tungt salær - her står det ikke at brevet sendes ut, men det står at det settes ny forfallsdato - denne må jo kommuniseres til skyldner? 5. Om du ikke reagerer på 4. blir det alvorlig dyrt - dette og får man brev om, men da er det jo "for seint" Stemmer dette eller kan innkassoselskapet hoppe over å sende brev i noen av disse stegene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå