AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 Må søke plass til lillemor og fikk litt sjokk..er ganske kaldt ute og barna var ute å lekte. FÅ som hadde lue- vanter eller skjerf..snørr i hele ansiktet og man så tydelig at de frøs selvom de var aktive... Ikke rart barna blir syke? Anonymkode: 53113...f32 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 En blir ikke syk av å fryse. Men de kan godt ha på lue og votter om det blåser som det gjør her i dag. Anonymkode: e3ae0...983 31
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 Har det slått deg at barn kan være ganske bestemte? Barnehager har for lav bemanning til at de kan godsnakke med hele gjengen om å ha på lue/votter. Dessuten tar mange barn det av igjen. En annen ting er at mange foreldre er alt for dårlige til å sende med riktig klær til rett temperatur. Anonymkode: 7119d...341 48
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 Blir ikke syke av å fryse... må nesten bare stole på at barnehagene greier videre hva som trengs av klær. Er vanskelig vær nå. bor 500meter fra vår bhg, ofte har jeg på mer klær enn de har i bhg men det er også lånere i bhg har jeg merket. bare si til dem når barnet startet at du vil hen skal ha på lue eller dress om du tenker det er viktig. Men alt i alt må man bare stole på at bhg gjør riktig vurderinger og det gjør de oftest også får du si ifra om ting du mener er ekstra viktig! Lykke til! Anonymkode: 505ef...d91 11
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 Jeg skal love deg at barna tar av seg luene til tross for at de får beskjed om å ha det på! Man kan ikke alltid gå rundt å ha kontroll på alle til enhver tid, så at noen går uten lue til tider er helt vanlig hos barn. Vi som jobber i barnehage vet jo dette, men for deg som forbipasserende kan det se helt løk ut. Barna skal og bør ha på lue ute nå, men vi har altså ikke nok ressurser til å be et barn for 10. gang om og ta på lua si, når barnet etter 1 min kaster den igjen... Anonymkode: 78a5d...872 23
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En blir ikke syk av å fryse. Men de kan godt ha på lue og votter om det blåser som det gjør her i dag. Anonymkode: e3ae0...983 Jo Når vi utsettes for kulde, fokuserer altså kroppen på å holde våre vitale organer varme, og blodet trekkes dermed vekk fra områder som hender, ører og nese. Og siden antistoffene fraktes via blodet betyr dette at det er lettere for viruset å infisere celler og gjøre oss syke når vi fryser. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/tema/derfor-blir-du-syk-av-a-fryse/61704971/amp Anonymkode: 51d0a...2aa 17
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo Når vi utsettes for kulde, fokuserer altså kroppen på å holde våre vitale organer varme, og blodet trekkes dermed vekk fra områder som hender, ører og nese. Og siden antistoffene fraktes via blodet betyr dette at det er lettere for viruset å infisere celler og gjøre oss syke når vi fryser. https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/tema/derfor-blir-du-syk-av-a-fryse/61704971/amp Anonymkode: 51d0a...2aa Man blir lettere syk av å fryse, men du må fortsatt smittes av noen Anonymkode: 7119d...341 38
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 Foreldrene som bestemmer hva ungene skal ha på. Du ser på værmelding på morgenen, og passer på å ta med passende tøy. Så litt minus eventuelt fordi små unger kan nekte å ha på votter f.eks. Hvis du sender med ullbuff, og sier den skal på, så vil dyktige barnehager ta den på. En liten betenkelighet rundt ansatte som ikke er norske og ikke forstår prinsippet om flere lag. Ei som kledde på mitt barn himla mye klær, hun skjønte ikke at klærne faktisk fungerte. Jeg måtte be henne stikke fingrene ned i barnets nakke, som var våt av svette. Hun tok det til seg da, og gikk inn for å lære av sine kolleger. Anonymkode: d65ca...430 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man blir lettere syk av å fryse, men du må fortsatt smittes av noen Anonymkode: 7119d...341 Det florerer av virus i luften Anonymkode: 51d0a...2aa 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 En del foreldre er ikke så flink å ta med nok varme klær til barna. Vært slik gjennom hele vinteren. Barna vil ha votter på og to minutter senere er de av, og vi må gå å lete etter de når vi skal gå inn. Noen barn har bare pannebånd og ikke lue. Noen har tynn dress og ikke nok under. Noen barn har alt for mye av alt Når vi skal ut så legger vi frem klær og barna trener på å kle på selv. Hender at noen nekter å ha på tykk genser under dressen. Vi går som regel inn og tar på mer klær om vi ser at barnet fryser. Men har ikke barnet mer klær inne, så er det ikke så lett. Nå i korona tiden vil vi ha minst mulig i boksene til barna. Noen barn har fortsatt vinterdressen, men noen har fått nye tynne vårdresser. Nå er det 15 grader og sol en dag og neste er det 4 grader og kald vind. Så ikke lett. Må vi voksne kle på oss mer varme klær så ser vi etter at barna ikke fryser. Men noen barn fryser aldri. Anonymkode: b244d...3d1 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #11 Skrevet 22. april 2021 Ungene kler av seg selv. At du bare så unger uten lue eller votter er noe de kan ha valgt selv. Selv som mor maser jeg ikke hull i hodet på mine barn hvis de nekter å ta på seg lua. Da får de heller fryse. Det er faktisk en del av å vokse opp at barna lærer seg det å vurdere om de fryser eller ikke. Forskjell på å se ting og ikke vite bakgrunnen. Søk plass og spør heller de ansatte om rutiner rundt dette. Anonymkode: fef41...64c 8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #12 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En del foreldre er ikke så flink å ta med nok varme klær til barna. Vært slik gjennom hele vinteren. Barna vil ha votter på og to minutter senere er de av, og vi må gå å lete etter de når vi skal gå inn. Noen barn har bare pannebånd og ikke lue. Noen har tynn dress og ikke nok under. Noen barn har alt for mye av alt Når vi skal ut så legger vi frem klær og barna trener på å kle på selv. Hender at noen nekter å ha på tykk genser under dressen. Vi går som regel inn og tar på mer klær om vi ser at barnet fryser. Men har ikke barnet mer klær inne, så er det ikke så lett. Nå i korona tiden vil vi ha minst mulig i boksene til barna. Noen barn har fortsatt vinterdressen, men noen har fått nye tynne vårdresser. Nå er det 15 grader og sol en dag og neste er det 4 grader og kald vind. Så ikke lett. Må vi voksne kle på oss mer varme klær så ser vi etter at barna ikke fryser. Men noen barn fryser aldri. Anonymkode: b244d...3d1 Enten er det foreldrene sin skyld eller så er det barna sin skyld. Aldri de barnehageansatte som er sløve med påkledningen, selvsagt. Anonymkode: b4d1f...d69 9
Gjest BethD Skrevet 22. april 2021 #13 Skrevet 22. april 2021 Syns du skal være litt forsiktig med å dømme noe du ikke aner noe om. De fleste kler på barna etter været. Så sant de har med seg klær etter været. SYKT mange foreldre som ikke gidder å sjekke værmeldingen. Det er heller ikke bra med for mye klær, og enkelte barn er varmere enn andre. Noen kler av seg uansett hvor mye man kler på igjen, og tro det eller ei så er det flere barn vi må passe på en akkurat DITT barn..
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #14 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Enten er det foreldrene sin skyld eller så er det barna sin skyld. Aldri de barnehageansatte som er sløve med påkledningen, selvsagt. Anonymkode: b4d1f...d69 Tro det eller ei, men barnehageansatte gjør som oftest sitt ytterste med de rammene de har. Og det er arbeidsgiver (som bestemmer antall ansatte pr barn) og foreldre (som passer på at barna har de klærne de trenger til enhver tid) som setter de ytre rammene. Du kaller det sløvhet, tenker du at det ligger en iboende "gidder ikke" hos de ansatte, eller kan det være en nedprioritering hos de ansatte, fordi de har andre ting de prioriterer høyere pga for få voksne pr barn? Jeg finner det vanskelig å tro at de ansatte har en "gidder ikke" som styre dem, men jeg har jo et ganske positiv grunnleggende menneskesyn da. Jeg tenker at de fleste gjør sitt beste om de kan, både ansatte, foreldre og barn. Anonymkode: cc496...456 12
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #15 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tro det eller ei, men barnehageansatte gjør som oftest sitt ytterste med de rammene de har. Og det er arbeidsgiver (som bestemmer antall ansatte pr barn) og foreldre (som passer på at barna har de klærne de trenger til enhver tid) som setter de ytre rammene. Du kaller det sløvhet, tenker du at det ligger en iboende "gidder ikke" hos de ansatte, eller kan det være en nedprioritering hos de ansatte, fordi de har andre ting de prioriterer høyere pga for få voksne pr barn? Jeg finner det vanskelig å tro at de ansatte har en "gidder ikke" som styre dem, men jeg har jo et ganske positiv grunnleggende menneskesyn da. Jeg tenker at de fleste gjør sitt beste om de kan, både ansatte, foreldre og barn. Anonymkode: cc496...456 Jeg jobber forresten ikke i barnehage selv, men jeg er forelder i barnehage. Jeg ser at ved dårlig påkledning hos mitt barn en dag som oftest skyldes at jeg har glemt å få med meg passende klær. Jeg gjør mitt beste, og barnet mitt lider generelt ingen nød. Men de ansatte i barnehagen har ved flere anledninger måtte vært litt løsningsorienterte fordi vi er tomme for tykke ullbukser feks. Jeg takker dem for det! Anonymkode: cc496...456 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #16 Skrevet 22. april 2021 Votter, lue OG skjerf? Er det snø og vinter enda der du bor? Her omkring vil jeg tro det kun var de minste barna som kanskje hadde på en tynn lue. 8-10 grader, mye mer i sola, tørt på bakken... Snørrete fjes er mer regelen enn unntaket bortimot året rundt i barnehagen. Alle neser produserer snørr hele tiden, det er en vesentlig del av immunforsvaret vårt. Det skal være ganske tørr og varm luft før neser ikke produserer litt ekstra snørr når vi er ute, og støv, pollen, hva slags stilling man holder hodet i osv påvirker også mengden. I de små barnenesene renner det fort ut, mens vi voksne ubevisst snuser det innover jevnt og trutt, snyter oss litt innimellom osv. Det betyr ikke nødvendigvis at barna er syke. Tvert i mot betyr det stort sett at det er friske neser som gjør jobben sin... Og unger er veldig forskjellige. Noen er varme av seg og kanskje veldig aktive. De trenger mindre klær enn dem som blir lett kalde eller er veldig rolige. Foreldrene og barnehagen vet stort sett hvem som trenger hva, og kler dem deretter. Det finnes ikke en universell kode for hva som er riktig påkledning for et barn. Anonymkode: fe6f4...f9c 10
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #17 Skrevet 22. april 2021 Jeg har to barn, den ene er ferdig med barnehagen, den andre går fortsatt i barnehagen. Ja, nei, kan ikke si at jeg opplevde at ansatte er sløve med påkledning. Mener du at du så ettåringer, som var dårlig kledd? Eller så du 3+ åringer. For den siste aldersgruppa bestemmer i stor grad selv hva de mener de ønsker å ha på seg, men de klarer også å si ifra om de fryser. Derimot, hvis du var på besøk i en barneHage og du fikk ikke noe god magefølelse, hvis du så ansatte som står og skravler sammen i et hjørne - mens du ser ettåringer sitter i sølepytt og spiser stein, eller toåringer sykler ned trapper helt uten tilsyn (true story) = ja, velg en annen barnehage, for all del! stol på magefølelsen. Anonymkode: 649e5...b49 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #18 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Man blir lettere syk av å fryse, men du må fortsatt smittes av noen Anonymkode: 7119d...341 Det er ganske mange barn og ansatte som kan ha sykdom med seg og smitte. Trodde det var allmennkjent at det øker risiko for sykdom å fryse.. Anonymkode: caf73...081 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #19 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): En blir ikke syk av å fryse. Men de kan godt ha på lue og votter om det blåser som det gjør her i dag. Anonymkode: e3ae0...983 Nei, ikke av å fryse. Men vi har virus rundt oss hele tiden og hvis kroppen bruker energi på å varme opp kroppen så vil den være litt mer sårbar for de nevnte virusene. Anonymkode: d99c2...f8d 2
Kath H. Skrevet 23. april 2021 #20 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Man blir lettere syk av å fryse, men du må fortsatt smittes av noen Anonymkode: 7119d...341 og smitte er det mye av i barnehagene, så det sammen med mangel på votter og luer = lettere syke. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå