AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 Hei Vi fikk vårt andre barn for snart to mnd siden og vi har et barn som er fire år. Mannen startet i ny jobb som har arbeidstid fra lunsjtid til etter eldstes leggetid. Han kan derfor ikke legge seg tidligere enn 12 på natten. Han står opp én gang for å skifte bleie på baby, og han leverer eldste i barnehagen rundt halv ti. Han sover i sofaen mens barnet spiser, sover når han kommer hjem, og er veldig sliten. Jeg har ikke samme søvnbehov, jeg er generelt trøtt, men jeg trenger ikke gjøre noe med det. Jeg trodde de fleste greide seg med 8 timer mer eller mindre sammenhengende i døgnet. Jeg står opp halv syv og går til 0030. Men da er jeg ganske trøtt.. Jeg har altså et problem. Jeg trenger hjelp av mannen min til å passe barna mens jeg gjør husarbeid. Med noe aktivitet er ikke bæreselen forsvarlig, og andre ganger tør jeg ikke la baby alene med eldste. Noen ganger er det faktisk mye lettere å få gjort unna om mannen min bare kan være der med barna i ti minutter. Men alt han gjør er å ha babyen våken på fanget mens han selv sover. Jeg føler meg ikke komfortabel med at han står opp med noen av barna fordi han bare legger seg på sofaen. Og noen ganger hadde det vært fint praktisk med litt hjelp av en våken person. Jeg sliter veldig med ryggvondt etter fødselen. Samtidig trenger mannen selskap om kvelden og blir sur om jeg sovner.. Men så jobber han jo, og det trumfer jo alt.. Jeg er jo bare hjemme. Er det slik at den som er hjemme må greie alt sjøl hele døgnet? Er det innafor å be mannen min være våken når han passer barna? Eller er det innafor å be ham passe et barn i det hele tatt? Eller ta en husoppgave? Jeg har alltid gjort alt og har ingenting imot det, og kommer til å fortsette med det, men akkruat nå den første tiden med ny baby er det litt mye å sette seg inn i, og det hadde vært fint med litt starthjelp.. Anonymkode: 06494...b07
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Stakkars barna, med en sånn far. Anonymkode: 4ef95...03d 20
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 Herregud, selvsagt kan (og bør) du be han hjelpe å rydde. Han bor der også. At du er hjemme betyr ikke at du skal gjøre ALT, du tar vare på en liten baby og de fleste med litt hjerneceller forstår at det tar mye tid. Dere er to stk, og selv om han jobber så har han ikke fripass for å gjøre minimum. Anonymkode: b3b92...620 13
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Skader vel ikke å spørre. Jeg har spurt, men han hever stemmen og sier at han passer på selvom han sover. En ting om han sover med et sovende barn, men våkne barn trenger jo en forelder som er våkne med dem og kommuniserer.. Slitsomt å mase også liksom og særlig når han blir sur. Anonymkode: 06494...b07
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud, selvsagt kan (og bør) du be han hjelpe å rydde. Han bor der også. At du er hjemme betyr ikke at du skal gjøre ALT, du tar vare på en liten baby og de fleste med litt hjerneceller forstår at det tar mye tid. Dere er to stk, og selv om han jobber så har han ikke fripass for å gjøre minimum. Anonymkode: b3b92...620 Trodde seriøst det.. Han maser om sex og jeg får seriøst mindre og mindre lyst når han ikke gidder å åpne øyelokka for noen av oss.. Anonymkode: 06494...b07 2
Gjest Smeltemann Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har spurt, men han hever stemmen og sier at han passer på selvom han sover. En ting om han sover med et sovende barn, men våkne barn trenger jo en forelder som er våkne med dem og kommuniserer.. Slitsomt å mase også liksom og særlig når han blir sur. Anonymkode: 06494...b07 Barnet lager vel lyder når det våkner? Da våkner vel far av de? En trenger vel ikke sitte å se på at et barn sover?
got2go Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 Jeg fatter ikke at du i det hele tatt spør om det er greit?? Selvfølgelig skal han da hjelpe til, han er jo forelder!!! Om jobben tar så mye energi at han føler han skal fritas alt familieansvar, så må han bytte jobb. Ferdig snakka. Kan jeg be mannen om hjelp. Seriøst, ts, gro deg en ryggrad. 15
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trodde seriøst det.. Han maser om sex og jeg får seriøst mindre og mindre lyst når han ikke gidder å åpne øyelokka for noen av oss.. Anonymkode: 06494...b07 😮 Bor du med en mann, eller en tenåring? Wow. Jeg blir skikkelig frustrert på dine vegne. Her er du våken lange lange timer hver dag og passer barna og hus, og får ingen pauser, og så vil han ha sex og ikke hjelpe deg, hans elskede som bar og fødte barnet hans? Hører du hvor sprøtt dette er? Til sammenligning har flere vennepar avtalen at dama lager middag, mannen kommer hjem, og så får dama flere timer med hvile. Mannen tar da over å underholde barnet når han kommer hjem fra jobb, så hun får hvile. Hvile er da fokus, litt husarbeid er bonus, ellers gjør de det sammen etter at barnet sover. I tillegg tar man en dag i helga hver hvor man står opp tidlig og lar den andre sove. Anonymkode: b3b92...620 11
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 Smeltemann skrev (Akkurat nå): Barnet lager vel lyder når det våkner? Da våkner vel far av de? En trenger vel ikke sitte å se på at et barn sover? Leste du det jeg skrev? Et våkent barn trenger en våken forelder. Han kan fint sove med sovende barn, for han våkner jo.. Anonymkode: 06494...b07 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #11 Skrevet 22. april 2021 Kanskje far kan rydde 😊 Anonymkode: 67f02...353
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #12 Skrevet 22. april 2021 3 minutter siden, Smeltemann said: Barnet lager vel lyder når det våkner? Da våkner vel far av de? En trenger vel ikke sitte å se på at et barn sover? Hun skrev at han sover med en våken baby på fanget. Høres ikke særlig trygt ut. Anonymkode: 4ef95...03d 7
Gjest Smeltemann Skrevet 22. april 2021 #13 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leste du det jeg skrev? Et våkent barn trenger en våken forelder. Han kan fint sove med sovende barn, for han våkner jo.. Anonymkode: 06494...b07 Nei.
Gjest Smeltemann Skrevet 22. april 2021 #14 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun skrev at han sover med en våken baby på fanget. Høres ikke særlig trygt ut. Anonymkode: 4ef95...03d Ok. Mottatt.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #15 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 😮 Bor du med en mann, eller en tenåring? Wow. Jeg blir skikkelig frustrert på dine vegne. Her er du våken lange lange timer hver dag og passer barna og hus, og får ingen pauser, og så vil han ha sex og ikke hjelpe deg, hans elskede som bar og fødte barnet hans? Hører du hvor sprøtt dette er? Til sammenligning har flere vennepar avtalen at dama lager middag, mannen kommer hjem, og så får dama flere timer med hvile. Mannen tar da over å underholde barnet når han kommer hjem fra jobb, så hun får hvile. Hvile er da fokus, litt husarbeid er bonus, ellers gjør de det sammen etter at barnet sover. I tillegg tar man en dag i helga hver hvor man står opp tidlig og lar den andre sove. Anonymkode: b3b92...620 Så fint dere har det hjemme💕. Altså mannen hjalp meg veldig mye før fødsel, og de dagene han har fri tar han oppvasken eller tar med eldste ut en tur (langt utpå dagen, etter hvilende sine..) .. Jeg merket før hvis han får "happy ending" på kvelden, så trenger han mindre hvile dagen etter, men det funker ikke lenger.. got2go skrev (1 minutt siden): Jeg fatter ikke at du i det hele tatt spør om det er greit?? Selvfølgelig skal han da hjelpe til, han er jo forelder!!! Om jobben tar så mye energi at han føler han skal fritas alt familieansvar, så må han bytte jobb. Ferdig snakka. Kan jeg be mannen om hjelp. Seriøst, ts, gro deg en ryggrad. Ryggraden min gjør vondt. Prøver. Jeg har sagt til ham når han klager på at han er trøtt og sliten at "sånn er det, vi må bare hjelpe hverandre, vi er voksne og da er det perioder vi bare må godta at vi er slitne". Men da mener han at jeg skal la ham sove for det er å hjelpe ham.. 😒 Anonymkode: 06494...b07 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #16 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje far kan rydde 😊 Anonymkode: 67f02...353 Han tar noe, men det hele krever påminnelser, dopauser på 40 minutter, masse annet greier først. Å rengjøre kjøkkenet tar max tjue minutter, men når jeg spør klokka ni om han kan ta kjøkkenet, blir ikke det gjort før i 15 tiden. Og det er faktisk han som ber meg fortelle ham hva han skal gjøre og "han gjør det". Anonymkode: 06494...b07
~white lady~ Skrevet 22. april 2021 #17 Skrevet 22. april 2021 Så du er i barselpermisjon og får lønn for å ta deg av felles barn, men mannen din forventer at du jobber 24/7? I tillegg til husarbeid, matlaging og organisering? For du må jo fortelle han hva som trengs å gjøres, eller hva? I tillegg får han mer søvn enn deg, og krever sex og selskap om kvelden? Ta en alvorsprat med han du. 11
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #18 Skrevet 22. april 2021 Bruker du TikTok? Brukeren "Domestic Blisters" har ganske mange tips om hvordan man kan ordlegge seg overfor partneren sin hvis man trenger å dele annerledes på byrdene hjemme. Personlig syns jeg det er litt provoserende når menn har den "Bare si hva du trenger hjelp til, så fikser jeg det!". Det havner nesten i samme kategori som karer som omtaler seg som at de skal være barnevakt for egne barn. De bor også i huset og bør dele ansvaret for eget hjem og oppgaver som følger med. Det betyr ikke at alle skal dele 50/50 på absolutt alle oppgaver. Men det må bli tid for både mor og far til å BÅDE hvile, hente seg inn, ta seg en tur ut og trene etc, ikke at tiden pappaen "passer barnet sitt" så skal mammaen gjøre husarbeid. Anonymkode: 48857...c19 5
got2go Skrevet 22. april 2021 #19 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så fint dere har det hjemme💕. Altså mannen hjalp meg veldig mye før fødsel, og de dagene han har fri tar han oppvasken eller tar med eldste ut en tur (langt utpå dagen, etter hvilende sine..) .. Jeg merket før hvis han får "happy ending" på kvelden, så trenger han mindre hvile dagen etter, men det funker ikke lenger.. Ryggraden min gjør vondt. Prøver. Jeg har sagt til ham når han klager på at han er trøtt og sliten at "sånn er det, vi må bare hjelpe hverandre, vi er voksne og da er det perioder vi bare må godta at vi er slitne". Men da mener han at jeg skal la ham sove for det er å hjelpe ham.. 😒 Anonymkode: 06494...b07 Ja, men da får du argumentere tilbake at han har værsågod å holde seg våken til det er sengetid. Det er jo ikke noe rart at han holder på sånn, så lenge du tillater det. Han har jo lært det at bare han blir sur, så lar du han være i fred. Å gjøre husarbeid, underholde barna, hjelpe til med lekser, oppfølging av fritidsaktiviteter og generelle familieting er ikke noe en spør om partneren kan hjelpe til med. Det er noe en forlanger at partneren gjør, når en har skaffet seg hjem og familie sammen. 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #20 Skrevet 22. april 2021 Hva slags mann et dette?? hvorfor gidder du å få barn med en slik person? Anonymkode: b636c...366 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå