Gå til innhold

Graviditetsuke - kan noen forklare?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lastet ned en app, som sier at jeg er i graviditetsuke 5, så står det (4+1). Hva er forskjellen, og hvilken uke er jeg i da? Er helt grønn på dette 😅

Anonymkode: bf603...0fa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har lastet ned en app, som sier at jeg er i graviditetsuke 5, så står det (4+1). Hva er forskjellen, og hvilken uke er jeg i da? Er helt grønn på dette 😅

Du har fullgåtte 4 uker og er derfor inn i uke 5 hvis du forstår hva jeg mener 😅

Anonymkode: ff753...1c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har fullgåtte 4 uker og er derfor inn i uke 5 hvis du forstår hva jeg mener 😅

Okei litt enklere forklart 

Du har fullført 4 uker og startet på uke 5 

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor mange ganger jeg får dette forklart gir det bare ingen mening.

Anonymkode: 0a084...618

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okei litt enklere forklart 

Du har fullført 4 uker og startet på uke 5 

Okei, så jeg er i uke 5, men mer spesifikt uke 4 + 1 dag? Jeg har akkurat kommet inn i uke 5 da. Så når jeg går over til 5+X så er jeg i uke 6? 
litt komplisert denne regningen ja 😂

AnonymBruker
Skrevet

I Norge er du fremdeles i uke 4, mens andre land vil si du er i uke 5. Man har altså startet på den 5. uka, men i Norge brukes kun fullgåtte uker.

Anonymkode: c49e4...3df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sagt at jeg er uke 4+1, evt rett over 4 uker. Preglife-appen gjør at mange gravide sier det feil, men helsepersonell omtaler ikke uke 4+1 som uke 5. 

Anonymkode: 6ced8...53a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er i uke 4 :)

Jeg anbefaler appen Helseoversikt forøvrig, mange av de utenlandske appene gir litt irrelevant info syntes jeg. Babyverden sin er også fin syntes jeg. 

Anonymkode: 20497...5b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville sagt at jeg er uke 4+1, evt rett over 4 uker. Preglife-appen gjør at mange gravide sier det feil, men helsepersonell omtaler ikke uke 4+1 som uke 5. 

Anonymkode: 6ced8...53a

Okei, så det som står i parantes et det mest korrekte?

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei, så jeg er i uke 5, men mer spesifikt uke 4 + 1 dag? Jeg har akkurat kommet inn i uke 5 da. Så når jeg går over til 5+X så er jeg i uke 6? 
litt komplisert denne regningen ja 😂

Du gjør det veldig komplisert ved å tenke sånn. Du er i uke 4 når du er 4+1. Det er sånn helsepersonell og alle andre sier det i Norge :). 

Tenk bursdag. Jeg er 34 år. Jeg er strengt tatt inne i mitt 35. år, men jeg sier jo at jeg er 34 år, frem til jeg har passert bursdagen min i september :)

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Okei, så det som står i parantes et det mest korrekte?

Ja, du er 4 uker på vei kan du si. Hvis helsepersonell spør så kan du spesifisere at du er 4+1 helt nøyaktig. 

Anonymkode: 20497...5b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk 4 uker når du er  4+0 til 4+6

Det brukes i apper osv at du da er i den femte uken, men alle frister i norge beregnes etter første regnemetode. 

Blodprøven i uke 12 er fra 12+0. 

Forvirrende og unødvendig at det brukes to forskjellige!

Anonymkode: 6f4ee...ead

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er logisk jeg da. Når man er 4+1 er man jo ferdig med 4.uke og har begynt på den 5. uken. Man er ikke i 4.uke, den er jo ferdig. Men ser ingen er enig 🤣 Mulig jeg er gammel.

4 uker + 1 dag = 29 dager.

AnonymBruker
Skrevet
teknosilje skrev (2 minutter siden):

Jeg syns det er logisk jeg da. Når man er 4+1 er man jo ferdig med 4.uke og har begynt på den 5. uken. Man er ikke i 4.uke, den er jo ferdig. Men ser ingen er enig 🤣 Mulig jeg er gammel.

Akkurat på denne måten er det logisk, men når det skal tas prøver i spesifikke uker er det ikke lenger like logisk, for de er ikke alltid klare i språkbruken. Skal du ta en prøve i uke 12 vet du ikke ut ifra det om det er fullgåtte 12 uker eller 12. uken..

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat på denne måten er det logisk, men når det skal tas prøver i spesifikke uker er det ikke lenger like logisk, for de er ikke alltid klare i språkbruken. Skal du ta en prøve i uke 12 vet du ikke ut ifra det om det er fullgåtte 12 uker eller 12. uken..

Det er sant 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Norsk helsevesen bruker fullgåtte uker, er ikke vanskeligere enn det.

Anonymkode: 82f12...446

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
teknosilje skrev (27 minutter siden):

Snakker du som om bursdager også - "jeg er 28 år, fordi jeg er inne i mitt 28. år", uka etter 27.årsdagen din? 😛

Anonymkode: 4922e...fc1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...