Gå til innhold

hvor lenge har foster ''nubs'' før kjønnsorgan blir tydelig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt om at i uke 12 bruker man nub-theory. Da har både gutter og jenter en utstikkende nub. Men hvor lenge er den der før det blir penis/vagina? Er uke 13+0, 14+0, 15+0 når den er ferdig utviklet? Noen steder står det at gutte nubs og jente nubs er like lange til 14+0. 

Anonymkode: 87d89...09e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fram til uke 14, fikk jeg beskjed om på tidlig ultralyd. Jeg vil tro det er omtrentlig, og at det blir gradvis tydelige forskjeller annet enn vinkelen fra ca. 14+0. Jeg var på ultralyd 16+0, og fosteret lå slik til at det var lett å se kjønn, og da var det ikke noen nub mer.

Anonymkode: eacee...e42

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fram til uke 14, fikk jeg beskjed om på tidlig ultralyd. Jeg vil tro det er omtrentlig, og at det blir gradvis tydelige forskjeller annet enn vinkelen fra ca. 14+0. Jeg var på ultralyd 16+0, og fosteret lå slik til at det var lett å se kjønn, og da var det ikke noen nub mer.

så viss jeg drar på ultralyd 14+0 så er nubben enten vekke eller en penis? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser man godt selv hvilket kjønn det er, eller må legen fortelle hva det er? 

Anonymkode: cbc25...f58

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

så viss jeg drar på ultralyd 14+0 så er nubben enten vekke eller en penis? 

Den er nok ikke vekk, men det begynner å bli mulig å se om den holder på å bli mannlig eller kvinnelig kjønnsorgan. 

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ser man godt selv hvilket kjønn det er, eller må legen fortelle hva det er? 

Man kan kanskje se det selv hvis man vet hva man ser på. Jeg gjettet jente da vi var på ultralyd i uke 16 fordi vi har ei jente fra før, og da vi var på ordinær ultralyd med henne viste og forklarte hun som utførte ultralyden hvordan hun så kjønnet. Jeg så det ikke får hun sa at hun skulle se etter kjønn, og zoomet inn akkurat der. Da vi var på ordinær ultralyd i uke 19 med nr. to, var det ikke mulig å se ordentlig for noen pga. fosterets leie og navlesnor i veien. Jeg har hørt flere si at de så tydelig at det var gutt på ordinær ultralyd. Men det kommer altså litt an på hvor godt man kan se det, og sikkert også hvor tydelig det er for oss som ikke har kompetanse til å tolke ultralydbilder

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Den er nok ikke vekk, men det begynner å bli mulig å se om den holder på å bli mannlig eller kvinnelig kjønnsorgan. 

Man kan kanskje se det selv hvis man vet hva man ser på. Jeg gjettet jente da vi var på ultralyd i uke 16 fordi vi har ei jente fra før, og da vi var på ordinær ultralyd med henne viste og forklarte hun som utførte ultralyden hvordan hun så kjønnet. Jeg så det ikke får hun sa at hun skulle se etter kjønn, og zoomet inn akkurat der. Da vi var på ordinær ultralyd i uke 19 med nr. to, var det ikke mulig å se ordentlig for noen pga. fosterets leie og navlesnor i veien. Jeg har hørt flere si at de så tydelig at det var gutt på ordinær ultralyd. Men det kommer altså litt an på hvor godt man kan se det, og sikkert også hvor tydelig det er for oss som ikke har kompetanse til å tolke ultralydbilder

Tusen takk for flott svar. Redd for å framstå som dum på oul hvis det er meningen man skal se det selv 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tusen takk for flott svar. Redd for å framstå som dum på oul hvis det er meningen man skal se det selv 🙈

Det kommer du ikke til å gjøre :) Det meste av det jeg har sett på ultralyd har jeg egentlig ikke forstått noe som helst av. Men jeg har vært hos noen som har vært skikkelig flinke til å forklare mens de undersøkte, og det er spennende! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...