AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 I forbindelse med årets lønnsoppgjør har jeg nå fått valget om jeg vil ha en individuell lønnssamtale med leder, eller om jeg vil være en del av det ordinære oppgjøret, og få det tillegget som fagforeningen evt forhandler frem. Og jeg aner ikke hva jeg bør gjøre 🙈 Jeg var med på det ordinære oppgjøret i fjor (ikke noe valg da), og fikk en lønnsøkning på 6000 årlig eller noe, så ikke akkurat noe å skryte av. En lønnssamtale med leder kan potensielt være mer innbringende. Men jeg er redd jeg heller blir sittende igjen med ingenting... Jeg er relativt ny i jobben, og med det koronastyret som har vært har jeg ikke fått vist mitt fulle potensiale eller prestert maks. Så jeg har ikke noe håndfast å slå i bordet med under en forhandling. Bransjen sliter også veldig på corona, så det er ikke særlig med midler å hente. Jeg har heller aldri vært noen særlig god forhandler, da jeg synes hele situasjonen er ubehagelig, og har vanskelig for å argumentere på egne vegne. Så hva gjør jeg nå? Blir med på det ordinære oppgjøret, og får muligens et lite løft? Da går alt av seg selv, fagforeningen håndterer det og jeg trenger ikke løfte en finger. Eller velger en individuell forhandling hvor jeg kan komme litt bedre ut, men også risikere ingenting? Og må ta aktivt del i forhandlinger selv, som jeg ikke er så flink til, og uten noen gode kort på hånden... Hva ville du gjort? Anonymkode: 16951...0ba
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Alltid felles lønnssamtale! Anonymkode: e123b...95d 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 Alltid individuell lønnsforhandling, siden jeg er god på å forhandle lønn. Er grunnen til at jeg ligger i den øvre 10% innenfor mitt fagområde blant folk med lik ansiennitet som meg. Anonymkode: 46420...712 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Alltid felles lønnssamtale! Anonymkode: e123b...95d Hva sikter du til egentlig, felles forhandling, eller individuell samtale? 🙈 Anonymkode: 16951...0ba
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Er bedriften bundet av tariff? Er ikke det da slik at de uansett må justere lønnen din opp etter hva fagforeningen blir enige om? Mulig jeg har misforstått her. Men om dette er tilfelle ville jeg uansett prøvd å fått lønnen ytterlige opp ved individuell forhandling, da har man ikke noe å tape på det. Anonymkode: b53e0...4e9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Er bedriften bundet av tariff? Er ikke det da slik at de uansett må justere lønnen din opp etter hva fagforeningen blir enige om? Mulig jeg har misforstått her. Men om dette er tilfelle ville jeg uansett prøvd å fått lønnen ytterlige opp ved individuell forhandling, da har man ikke noe å tape på det. Anonymkode: b53e0...4e9 Vi har tariffavtale, men om jeg velger individuell lønnssamtale, får jeg IKKE det generelle lønnstillegget som fagforeningen forhandler fram. Jeg må altså velge. Så om jeg velger generell lønnsforhandling, regner jeg med at jeg får litt. Velger jeg individuell lønnssamtale, kan jeg ende opp med mer, men også med ingenting... Anonymkode: 16951...0ba
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi har tariffavtale, men om jeg velger individuell lønnssamtale, får jeg IKKE det generelle lønnstillegget som fagforeningen forhandler fram. Jeg må altså velge. Så om jeg velger generell lønnsforhandling, regner jeg med at jeg får litt. Velger jeg individuell lønnssamtale, kan jeg ende opp med mer, men også med ingenting... Anonymkode: 16951...0ba Men er dette lov? Ville tatt en telefon til fagforeningen og forhørt meg. Dersom det faktisk er lov og du ikke har særlige resultater å vise til, er der nok det tryggeste å velge bort individuell lønnsforhandling. Anonymkode: b53e0...4e9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 Høres helt sykt ut at du ikke får det rettmessige lønnkravet etter felles oppgjør hvis du tar en individuell lønnssamtale. Det tror jeg ikke arbeidsgiver har lov til. Arbeidsgiver har heller ikke lov å forskjellsbehandle ansatte. Var veldig mange røde signal her. Idiot-arbeidsgiver, det er det du har. Skal du ta en individuell lønnssamtale så må du ha gode grunner for å få høyere lønn. Det nytter ikke å møte opp dårlig forberedt, og tro at arbeidsgiver kommer til å være snill med deg. Du må ha konkrete krav, som er godt begrunnet. Har du ikke det, ville jeg tatt felles lønnsoppgjør. Dog helt sykt at du skal få felles lønnsøkning, mens noen andre som gjør akkurat det samme som deg og med samme ansiennitet får mer eller mindre enn deg gjennom individuelle lønnsamtaler. Anonymkode: 69db7...6e9 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Men er dette lov? Ville tatt en telefon til fagforeningen og forhørt meg. Dersom det faktisk er lov og du ikke har særlige resultater å vise til, er der nok det tryggeste å velge bort individuell lønnsforhandling. Anonymkode: b53e0...4e9 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Høres helt sykt ut at du ikke får det rettmessige lønnkravet etter felles oppgjør hvis du tar en individuell lønnssamtale. Det tror jeg ikke arbeidsgiver har lov til. Arbeidsgiver har heller ikke lov å forskjellsbehandle ansatte. Var veldig mange røde signal her. Idiot-arbeidsgiver, det er det du har. Anonymkode: 69db7...6e9 Arbeidsgiver er faktisk helt topp, informasjonen om lønnsforhandlinger og at jeg måtte velge fikk jeg direkte fra fagforening. Har aldri vært borti dette før, så vet ikke hva som er vanlig. Er i fagforening med en divers gruppe arbeidstakere, har en slags individuell rådgiverstilling hvor jeg selv forhandlet frem lønn ved oppstart, så har ingen å sammenligne meg med heller, lønnsmessig. Anonymkode: 16951...0ba
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #10 Skrevet 24. april 2021 Jeg jobber på sykehus og er for individuell lønnsforhandlinger. Er du flink så får bare mer oppgaver uten å få høyere lønn enn latsabbene, unnasluntere og de som er mindre flink i jobben. Anonymkode: 10a06...50c 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #11 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber på sykehus og er for individuell lønnsforhandlinger. Er du flink så får bare mer oppgaver uten å få høyere lønn enn latsabbene, unnasluntere og de som er mindre flink i jobben. Anonymkode: 10a06...50c Dette er ikke bra løsning. De som står på, burde ikke få høyere lønn enn de mindre flinke. Anonymkode: e123b...95d 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #12 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ikke bra løsning. De som står på, burde ikke få høyere lønn enn de mindre flinke. Anonymkode: e123b...95d Hvorfor mener du det? Til slutt gidder man ikke mer og får jobb en annen plass. Så da mister man de flinke eller så gjør de flinke mindre innsats for de gidder ikke mer til slutt. Anonymkode: 10a06...50c 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #13 Skrevet 25. april 2021 Individuelle forhandlinger vil nesten alltid lønne seg for type ingeniør eller rådgiverstillinger. Dette bør tillitsvalgt kunne fortelle mer om. Lønnssamtale er din mulighet til å si noe om hvordan du synes lønna di er. Medarbeidersamtale og lønnssamtale utfyller hverandre litt. En får avklart leders forventninger til deg som medarbeider, trivsel, arbeidsmengde, faglig utvikling osv. Så kan du i lønnssamtalen si noe om at du vil ha mer lønn og begrunne dette, mens leder da kan si noe om dennes syn på saken. Hva må du gjøre for å stige i lønn, ligger du skyhøyt over alle andre?.. Anonymkode: 29476...f99 1
Brunello Skrevet 25. april 2021 #14 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Individuelle forhandlinger vil nesten alltid lønne seg for type ingeniør eller rådgiverstillinger. Dette bør tillitsvalgt kunne fortelle mer om. Lønnssamtale er din mulighet til å si noe om hvordan du synes lønna di er. Medarbeidersamtale og lønnssamtale utfyller hverandre litt. En får avklart leders forventninger til deg som medarbeider, trivsel, arbeidsmengde, faglig utvikling osv. Så kan du i lønnssamtalen si noe om at du vil ha mer lønn og begrunne dette, mens leder da kan si noe om dennes syn på saken. Hva må du gjøre for å stige i lønn, ligger du skyhøyt over alle andre?.. Anonymkode: 29476...f99 Dette forutsetter fagforeningen på forhånd har gjort jobben for flertallet, og at noen få velger å stå utenfor. Forhandler alle alene, vil arbeidsgiver smile bredt. Da blir det mindre på alle.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #15 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor mener du det? Til slutt gidder man ikke mer og får jobb en annen plass. Så da mister man de flinke eller så gjør de flinke mindre innsats for de gidder ikke mer til slutt. Anonymkode: 10a06...50c På min arbeidsplass er det jeg som er tillitsvalgt, har fordeler vi potten likt mellom alle. Ingen som får ekstra hvert år. Ingen av de hardtarbeidende har sluttet enda, men de får har fleksitid, slik at de kan gå når de vil - sålenge de har gjort jobben sin. De som er mindre flinke må nok jobbe hele dagen. Derfor mener jeg at potten skal fordeles likt. Det er det eneste rettferdige. Anonymkode: e123b...95d 1
nordlending Skrevet 25. april 2021 #16 Skrevet 25. april 2021 Hvis du ikke er en forhandler, ny i jobben, og ikke har fått vist hva du kan, høres det mest fornuftig ut med felles.
Gullfisken1004 Skrevet 25. april 2021 #17 Skrevet 25. april 2021 jeg har gitt opp lønn for i år. Startet under lockdown og har aldri møtt noen kollegaer eller leder. Nada å forhandle med. Satser på neste år.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #18 Skrevet 25. april 2021 Brunello skrev (10 timer siden): Dette forutsetter fagforeningen på forhånd har gjort jobben for flertallet, og at noen få velger å stå utenfor. Forhandler alle alene, vil arbeidsgiver smile bredt. Da blir det mindre på alle. Du vet at individuelle forhandlinger ganske mange steder betyr at det er fagforeningene som forhandler på/for enkeltpersonene? Det er ikke Per, Pål og Kari som uten å vite noe om kollegaers lønn og resultater skal prøve å få opp sin egen lønn alene mot leder. Den varianten med direkte mot leder finnes den også, men usikker på hvor bra den funker for de stille og beskjedne som er flinke i jobben sin uten å si det høyt. Anonymkode: 29476...f99 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå