Gå til innhold

Livet som permittert og barn uten barnehageplass

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg er permittert i og med jeg jobber i hotellbransjen. Jeg trives i jobben min så har ikke anstrengt meg til å finne en annen jobb i mellomtiden. Jeg har en sønn på 17 mnd som ikke går i barnehagen. Men fått plass fra 1.08. 
Barnefar og jeg har bestemt oss for å gå fra hverandre og han skal flytte fra neste mnd av. Da får han annen hver helg om samvær men ellers er sønnen vår hos meg og bosatt hos meg. 

Idag fikk jeg melding av hotellet jobber på at de ønsker å gjenåpne til slutten av mai i første omgang. Og tilkalt meg til å jobbe allerede fra neste uke. 

ÅJeg er bekymret for hva vil skje fremover. Hva bør jeg gjøre? Kan jeg takke nei for vakter? 
Kan de be meg å si opp jobben? Burde jeg si opp jobben min? 

vil også begynne å studere igjen til høst og bli ferdig med min bachelor. 

takk! 

Anonymkode: dbcdc...77e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel litt an på hva du vil? Og hva du har økonomi til? Om du kan takke nei til vakter, er vel regulert av din kontrakt. 

Anonymkode: a318d...e7b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta ulønnet permisjon siden du ikke har barnehageplass, men da mister du også inntekten? 

Anonymkode: bc6e1...0e3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel kontantstøtte? Da ville jeg prøvd å finne noen som kan være barnevakt for ungen om BF ikke kan. Feks en student, de har lite deltidsjobber for tiden. 

Hvis du skal studere til høsten må du snakke med arbeidsgiver, du vil nok få inn en del mindre i inntekt. Jeg ville ikke sagt opp jobben eller takket nei til vakter nå, for det er vanskelig å få jobb for tiden.

Anonymkode: 88557...45e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du får vel kontantstøtte? Da ville jeg prøvd å finne noen som kan være barnevakt for ungen om BF ikke kan. Feks en student, de har lite deltidsjobber for tiden. 

Hvis du skal studere til høsten må du snakke med arbeidsgiver, du vil nok få inn en del mindre i inntekt. Jeg ville ikke sagt opp jobben eller takket nei til vakter nå, for det er vanskelig å få jobb for tiden.

Anonymkode: 88557...45e

Hei, nei desverre. Jeg har ikke rett til kontantstøtte fordi barnefar ikke har bodd i landet mer enn 5 år. Har fått avslag på det... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei, nei desverre. Jeg har ikke rett til kontantstøtte fordi barnefar ikke har bodd i landet mer enn 5 år. Har fått avslag på det... 

Da må du ta vaktene dine og ordne barnepass til barnet. De dagene du jobber kveld og når du jobber helg vil jeg tro det er uproblematisk at barnefar har barnet, enten hos seg eller hjemme hos deg. Dere skal jo uansett samarbeide om barnet livet ut. 

En ok løsning gitt at dere virker ha dårlig økonomi er å vurdere å sambo inntil barnet er 5-6 år gammelt og kan flytte uke for uke mellom dere. Å ofre eget privatliv 3-5 år for barnet er et helt ubetydelig offer, så dette burde egentlig ha vært førstevalget for alle inntil de har råd til å kjøpe seg to deler i en tomannsbolig.

Anonymkode: 46d32...22a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis dere skal flytte fra hverandre og barnet bor hos deg vil du ha krav på kontantstøtte. Kravet om å ha vært bosatt i Norge i 5 år er gjeldende for begge foreldrene, men kun når man bor sammen. 

Anonymkode: 090ef...02b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dere skal flytte fra hverandre og barnet bor hos deg vil du ha krav på kontantstøtte. Kravet om å ha vært bosatt i Norge i 5 år er gjeldende for begge foreldrene, men kun når man bor sammen. 

Formulerte siste setningen litt feil. Det er kun den forelderen barnet bor sammen med kravet er gjeldende for.

Skrevet

Har man ikke krav på overgangstønas og + + + når man blir alene med lite barn da? 

det vil stilles krav til aktivitet, men det dekkes jo av å begynne på skole. 

Har du kommet inn på skole TS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...