AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 4 åringen vår har i snart 2 år nektet å ha på seg bleie. Han er stor gutt og skal gå med truse (bruker bleie om natten) problemet er at han har utrolig mange uhell hver dag, selv om jeg vet han både kan holde seg og er komfortabel med do-gåing. Det virker rett og slett ikke som han bryr seg for han får jo tørre klær etterpå uansett vi har forsøkt å sette noen klare regler rundt dette som at man «må» prøve å tisse når man våkner om morgenen, før vi drar ut av huset osv, men dette blir møtt med mye motstand og svaret «jeg må ikke tisse» har også forsøkt klistremerker og lokket med premie ved 3-5 dager uten uhell.. det hjelper heller ikke Er så rådvill og ser jo at han begynner å bli ganske sent ute her ift de andre vi kjenner og i bhg. Er også redd for at han skal bli ertet av de andre barna fordi han tisser på seg så ofte! vi er også i dialog med helsestasjon om dette - han har et trygt og godt hjem så dette er ikke et resultat av traumer eller overgrep. noen som har vært borti lignende? Hvordan løste dere det? ❤️ Anonymkode: 74754...1cc
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Har en 4 åring selv som bytter mellom å nekte bleie og bruker bleie. Ganske rådløse selv. Min mor sa at vi fikk ta kampen til sommeren. Hvis han tisser seg ut så fikk han kjenne på at det var ekkelt å gå med våt bukse og da lærer han at det er lurt å gå på do før uhellet er ute. Nå har han litt utfordringer ellers. Han har autisme. Så det kan også være en faktor i sen utvikling i modenhet. Anonymkode: 621ba...216
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har en 4 åring selv som bytter mellom å nekte bleie og bruker bleie. Ganske rådløse selv. Min mor sa at vi fikk ta kampen til sommeren. Hvis han tisser seg ut så fikk han kjenne på at det var ekkelt å gå med våt bukse og da lærer han at det er lurt å gå på do før uhellet er ute. Nå har han litt utfordringer ellers. Han har autisme. Så det kan også være en faktor i sen utvikling i modenhet. Anonymkode: 621ba...216 Lykke til med bleieslutt for dere også❤️ Det ordner seg jo alltid til slutt.. men litt håpløst når det står på ts Anonymkode: 74754...1cc
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 Har dere prøvd at hver gang han tisser seg ut, så må han kle av seg klærne selv. Legge de i vaskemaskinen, hente tørre klær og kle på seg selv? Så blir det mye jobb for de, og de får ikke service av dere. Anonymkode: 11e10...804 6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 Her i husket får i barnet velge. Vi går alltid på do etter måltid, og før vi skal ut, når vi står opp og før vi legger oss. Når barnet sier det ikke må tisse, så sier vi at vi alikevel skal prøve. Har selvfølgelig noen uhell, men betydelig mindre enn før. Anonymkode: 08d1d...086 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her i husket får i barnet velge. Vi går alltid på do etter måltid, og før vi skal ut, når vi står opp og før vi legger oss. Når barnet sier det ikke må tisse, så sier vi at vi alikevel skal prøve. Har selvfølgelig noen uhell, men betydelig mindre enn før. Anonymkode: 08d1d...086 Får ikke barnet velge* Anonymkode: 08d1d...086
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 Ikke gjør så mye greier ut av det. Jeg selv sleit med å tisse på meg frem til skole alderen. Også om nettene. Foreldrene mine gjorde aldri en greia ut av det, og etterhvert så fikk jeg kontroll på blæren min. Har hatt mye uvi opp igjennom årene og, men er over førti i dag og kan både løpe, hoppe og gjøre alt mulig uten at jeg lekk (flere som sliter med det i min alder, det har jeg heldigvis sluppet unna). Jeg vet ikke om dette hjelper, men noen har nevnt homeopat. Min datter sluttet med bleie som 2,5 åring, men ble ikke tørr på natta før rundt 5 år. Sønnen sluttet sommeren han var 3,5 år og var både tørr på dagtid og natta fra dag en av Men viktig med oss foreldre og ikke la det stresse barnet, eller at barnet skal føle noe skam. Det er nok bare en modningsprosess Anonymkode: 0dbc2...254 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 Jeg er imponert over at dere har latt han forsøke i nesten 2 år, med flere uhell hver dag. Det hadde ikke jeg orket. Anonymkode: b3c93...e80 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har dere prøvd at hver gang han tisser seg ut, så må han kle av seg klærne selv. Legge de i vaskemaskinen, hente tørre klær og kle på seg selv? Så blir det mye jobb for de, og de får ikke service av dere. Anonymkode: 11e10...804 Dette! Min måtte sitte i den utrustede buksen selv til hun selv sa fra, og da måtte hun bytte den selv. Det syntes hun var rimelig kjipt, og det hjalp på motivasjonen. Anonymkode: 47372...29f 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 Hei.. Vi har en som er 4,5 år, han glemmer at han må tisse på dagen, jeg har prøvd alt med belønning og div. Men han er for opptatt med å leke eller finne på andre ting, etter mye vask av klær så spurte jeg min man om vi skulle gå til innkjøp av Drynites buksebleie. Jeg forklarte jr det med at det var en truse som gjør til at han ikke tisser ut buksen/ uteklærne. Vi startet opp med det i desember, de i barnehagen ble informert og de andre barna har ikke brydd seg om det. Han har tisset ut mange bleier siden desember, men for litt over 3 uker siden var bleien tørre. + at han sier i fra at han må på toalettet nå. Her hjemme har vi badet i 2 etasjen, så vi har satt 2 potter på stuen og en ved kjøkkenet. Han har sittet og tisset der også. Så spurte jeg han for litt siden om hvorfor han hadde startet å tisse på toalettet! da sa han at det var ikke så godt å være våt på tissen. Så de siste dagen har han gått tilbake til trusene:) Anonymkode: 3f3da...973 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 Har en som blir 4 her. Hjemme og når vi er på tur går han uten bleie og har nesten aldri uhell (sover med bleie om natten). I barnehagen tisser han seg ut flere ganger hver dag og har noen ganger på bleie på utedager. Hjemme kan vi være ute en hel dag og han gir beskjed når han skal tisse. et problem her er at han holder seg for lenge (kan gjøre det hjemme også, men verst i barnehagen). Har går så sjeldent på do. Men vi kan jo ikke tvinge han... er så vanskelig Anonymkode: 05485...e48
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #13 Skrevet 23. april 2021 4.5åringen her har aldri tid til å gå på do før det omtrent er for sent. Løsningen er å gå på do til faste tider, spiller ingen rolle om han ikke vil. I perioder er det flere uhell men det går som regel veldig bra når vi husker på å sette han på do. Selvfølgelig må vi voksne bestemme dette når barnet protesterer, de er jo alt for oppslukt i lek og annet til å ta avgjørelsen. Anonymkode: 2838e...167
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #14 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg er imponert over at dere har latt han forsøke i nesten 2 år, med flere uhell hver dag. Det hadde ikke jeg orket. Anonymkode: b3c93...e80 Er temmelig lei hvis du lurer🙈 alternativet er 2 timer raserianfall hvis vi tar på bleier.. så da velger jeg heller den ekstra klesvasken ts Anonymkode: 74754...1cc
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #15 Skrevet 23. april 2021 Cleo88 skrev (2 timer siden): Siden du har følelsen av at han kan men bare ikke vil, støtter jeg dem som tipser deg om å overføre deler av opprydningen til ham. Ville pakket vekk bleiene og ikke sett på det som et alternativ mer. Sørg for å ha tisselaken i senga og nok skift i barnehagen 👍 Hadde man mistenkt at barnet har problemer med å kontrollere blæra ville det vært en helt annen sak. Høres slitsomt ut og ønsker deg bare masse tålmodighet og utholdenhet fremover. Ville forresten latt vær med både ros og skjenn rundt temaet for at det skal bli mer indre motivasjon i gutten selv. Takk for svar❤️ Snart må vi nok bare pakke bort bleiene.. det største problemer har vært bhg som har vært dårlig bemannet og hatt strenge tiltak i lang tid.. har full forståelse for at de ikke har kapasitet til å skifte på han 5 ganger om dagen, så der har vi måtte kjøre bleie etter første uhell Anonymkode: 74754...1cc
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #16 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 13.20): Har dere prøvd at hver gang han tisser seg ut, så må han kle av seg klærne selv. Legge de i vaskemaskinen, hente tørre klær og kle på seg selv? Så blir det mye jobb for de, og de får ikke service av dere. Anonymkode: 11e10...804 Dette var ett veldig godt forslag! Tenker vi prøver det allerede fra i morgen av Anonymkode: 74754...1cc 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #17 Skrevet 23. april 2021 Har dere sjekket om det er noe galt fysisk? Anonymkode: 0c444...0ea
Gjest Albbas Skrevet 23. april 2021 #18 Skrevet 23. april 2021 Her hjalp det veldig å innføre rutine om å gå på do MINST annenhver time. Viktig at barnehagen også følger opp. Mye uenighet de første dagene for han måtte jo ikke på do. 🙄 Men når rutinen var etablert gikk det så mye bedre, for da var det ikke noe å krangle om. Nå følger vi ikke klokka mer, har ca to uhell i uka. Da er det som regel når de har vært ute mange timer i barnehagen. Med rødt nivå er de jo bare ute og han liker ikke å si ifra at han må på do når de er langt uti skogen... Sørger for at han alltid går på do før vi skal ut av huset. Men ja, klokkerutine hjalp veldig.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #19 Skrevet 25. april 2021 Vi slet med bleieslutt fra 3-4 år. Begynnte med bleie igjen da han ikke var var interessert i å gå på do av seg selv, og vi måtte dra han inn. Vi ble sammen enige om at når han ble 5 prøvde vi på ny. Ett par måneder før han ble 5 sluttet han av seg selv, på eget initiativ. Anonymkode: c4f2d...2fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå