AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 Det har vært så mye tilbaketrekninger av kjøttdeig og karbonadedeig, og burgere og pølser på grunn av salmonella, at jeg ikke har turt å kjøpe dette på en stund. Gjør dere det? Det er jo så mange ting som blir trukket tilbake etter at folk har kjøpt dem. Men svinekjøtt er vel trygt nå? Anonymkode: 19765...8a9
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Hvorfor er du hysterisk? Anonymkode: 5a743...c4a 8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor er du hysterisk? Anonymkode: 5a743...c4a Hmm. Føler meg ganske rolig, egentlig? Var bare ikke så keen på salmonella. Anonymkode: 19765...8a9 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 Jeg kjøper kjøttdeig, ja. Det var mistanke om salmonella hos noen leverandører for et par uker siden og partiene som var mistenkt kunne inneholde salmonella ble trukket fra markedet og de som hadde kjøpt av dette, ble bedt om å enten kaste eller levere tilbake. Anonymkode: e743b...e6b
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjøper kjøttdeig, ja. Det var mistanke om salmonella hos noen leverandører for et par uker siden og partiene som var mistenkt kunne inneholde salmonella ble trukket fra markedet og de som hadde kjøpt av dette, ble bedt om å enten kaste eller levere tilbake. Anonymkode: e743b...e6b Ja, jeg er klar over det. Her ser man en oversikt over hvor mye salmonella det har vært i det siste: https://www.matportalen.no/verktoy/tilbaketrekkinger/ Anonymkode: 19765...8a9 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 Honey Dew skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal det ikke være sikkert? Hvis du leser HI så ser du at det har vært mye salmonella i det siste. Anonymkode: 19765...8a9 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 Det var hovedsakelig tysk kjøtt som man fant samonella i. Hold deg til norsk kjøttdeig for å være sikker. Uansett, så er det trygt å spise så lenge du steker det godt. Anonymkode: d4dd4...d0f 3
stan Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 Salmonella er ikke noe å spøke med. Heldigvis vil varmebehandling drepe salmonella. Om man steker kjøttet godt så er det trygt. 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 stan skrev (3 minutter siden): Salmonella er ikke noe å spøke med. Heldigvis vil varmebehandling drepe salmonella. Om man steker kjøttet godt så er det trygt. Ja, problemet er jo når man liker burgeren medium stekt og sånt. Anonymkode: 19765...8a9
Gjest Føsleguri Skrevet 22. april 2021 #11 Skrevet 22. april 2021 Hvis du ser litt mer på lenken du la ut, så ser du at de aller fleste tilfellene skyldes at det inneholder tysk kjøtt. Jeg kjøper alltid norsk kjøtt.
skrue Skrevet 23. april 2021 #12 Skrevet 23. april 2021 Dette er visst av kjøtt med norsk opphav. Fra i dag. https://www.nrk.no/vestland/tilbakekallar-meir-karbonadedeig-1.15468828 Når jeg lager hamburgere selv kverner jeg opp kjøtt. Mindre risiko for slikt da. 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #13 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 12.33): Hmm. Føler meg ganske rolig, egentlig? Var bare ikke så keen på salmonella. Anonymkode: 19765...8a9 Så lenge kjøttdeigen er gjennomstekt er det ingen fare..... (jeg blir ofte litt forbløffet her inne, over hvor dårlig kunnskap mange har om mat og behandling av ulike matvarer). Anonymkode: a2c02...7c5 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #14 Skrevet 24. april 2021 Jeg kjøper lokalt, fra bonde med gardsslakteri. I tillegg til å vite at det er kvalitet, vet jeg at dyret har hatt det godt. Anonymkode: 791d8...eff 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #15 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så lenge kjøttdeigen er gjennomstekt er det ingen fare..... (jeg blir ofte litt forbløffet her inne, over hvor dårlig kunnskap mange har om mat og behandling av ulike matvarer). Anonymkode: a2c02...7c5 Jeg kan dempe forbløffetheten din med å informere om at de ikke lenger er naturlige arenaer for å lære nettopp om mat og behabdling av ulike matvarer. Før fikk man det på gården, så av foreldrene som husket hvordan det var og nå kjøper vi maten ferdigpakket i butikken. Generasjonene nå trenger rett og slett ikke kunne lenger. At det er feil og en trist utvikling; definitivt! Det er veldig synd. Men forbløffet er det ingen grunn til å være. Arenaen for å måtte lære det er rett og slett borte. Anonymkode: 3fdb8...013 2
Jadzia Skrevet 24. april 2021 #16 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg kan dempe forbløffetheten din med å informere om at de ikke lenger er naturlige arenaer for å lære nettopp om mat og behabdling av ulike matvarer. Før fikk man det på gården, så av foreldrene som husket hvordan det var og nå kjøper vi maten ferdigpakket i butikken. Generasjonene nå trenger rett og slett ikke kunne lenger. At det er feil og en trist utvikling; definitivt! Det er veldig synd. Men forbløffet er det ingen grunn til å være. Arenaen for å måtte lære det er rett og slett borte. Anonymkode: 3fdb8...013 Likevel.... jeg er i 40-årene. Dette med gjennomstekt kjøtt, og spesielt kjøttdeig og lignende, lærte vi allerede på barneskolen. Og det ble gjentatt både på ungdomsskolen og videregående. Likevel er det mange på min alder som spiser rå kjøttdeig, burgere som ikke er helt gjennomstekt osv. til og med spisesteder serverer burgere som er rå i midten 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #17 Skrevet 24. april 2021 Jeg passer på å ikke kjøpe kjøttdeig fra utlandet, og gjennomsteker kjøttdeigen. Anonymkode: 271d7...b89
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #18 Skrevet 24. april 2021 Jadzia skrev (Akkurat nå): Likevel.... jeg er i 40-årene. Dette med gjennomstekt kjøtt, og spesielt kjøttdeig og lignende, lærte vi allerede på barneskolen. Og det ble gjentatt både på ungdomsskolen og videregående. Likevel er det mange på min alder som spiser rå kjøttdeig, burgere som ikke er helt gjennomstekt osv. til og med spisesteder serverer burgere som er rå i midten Det er i utgangspunktet ikke noe galt med å spise rått kjøtt, da. Biff tartar er jo en vanlig rett. Sushi er rå fisk. Eksemplene er fler; rått kjøtt er trygt. (Med unntak av fjerkre 🤣) men noen inneholder salmonella. Ordentlige burgere SKAL være litt rå i midten. Det er i utgangspunktet ikke noe galt i rå kjøttdeig. Men det kan bli bakterievekst - og sjansen for det er større enn i et rent kjøttstykke. Kjøttdeigen er jo kvernet, og bakteriene fordeles rundt i alt kjøttet. I et kjøttstykket vil mesteparten av bakteriene være ytterst på kjøttstykket, og disse vil dø i større grad fordi de ligger... ja, nærmere varmen. så å spise kjøttstykke som er rått inni er ok. utenlandsk kjøtt har andre produksjoner, lover og regler enn norsk kjøtt (som har høy kvalitet), og derfor bør dette alltid gjennomstekes. Men at all kjøttdeig må gjennomstekes er feil, altså. Anonymkode: 3fdb8...013 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #19 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 12.40): Det var hovedsakelig tysk kjøtt som man fant samonella i. Hold deg til norsk kjøttdeig for å være sikker. Uansett, så er det trygt å spise så lenge du steker det godt. Anonymkode: d4dd4...d0f https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/nordfjord-kjoett-tilbakekaller-mer-karbonadedeig-etter-mistanke-om-salmonella-i-norsk-storfekjoett.UCBrMfp8u Det er ikke slik at bare du kjøper norsk kjøtt så er du trygg. Men som andre skriver her så er det å sørge for god mathygiene og gjennomsteke kjøttdeigen/ karbonadedeigen så er det ikke noe problem. Salmonella er lett å ta livet av. Anonymkode: bf30d...72f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #20 Skrevet 24. april 2021 Jadzia skrev (12 minutter siden): Likevel.... jeg er i 40-årene. Dette med gjennomstekt kjøtt, og spesielt kjøttdeig og lignende, lærte vi allerede på barneskolen. Og det ble gjentatt både på ungdomsskolen og videregående. Likevel er det mange på min alder som spiser rå kjøttdeig, burgere som ikke er helt gjennomstekt osv. til og med spisesteder serverer burgere som er rå i midten Jeg er kvinne, 40, og mat er en stor hobby og interesse. Årsaken til at du lærte dette er at risikoen var en annen for vår foreldre- og besteforeldregenerasjon. Maten ble ofte behandlet og oppbevart på feil måte, derfor måtte alt fra oksestek til biff gjennomstekes. Burgere skal serveres medium-rare i midten. Da får man best frem smaken i kjøttet. Men selvfølgelig må råvarene være gode. Oksekjøtt kan spises helt rått, for eksempel som biff tartar, så lenge man har kontroll på hvordan kjøttet er handtert og oppbevart. Og man skal selvfølgelig ikke steke burgere eller lage biff tartar på dårlige halvfabrikata fra dagligvarehandelen. Anonymkode: 791d8...eff 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå