AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 Hvordan gikk det? Klaget du selv, eller med hjelp av advokat? I hvor stor grad har du uføretrygd? Jeg fikk avslag på ung ufør, på tross av kronisk sykdom siden barnsalder, og jeg bare klarer å jobbe i 40% veldig tilrettelagt jobb... 😞 Anonymkode: 1a042...6ec
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Jeg klaget et par runder, orket ikke ta det helt til Trygderetten da jeg er for dårlig til å kjempe mer og ikke ville få hele livshistorien min lagt ut som offentlig dokumentasjon, søkbart på nett. 100% ufør, aldri klart å stå i jobb eller fullføre skolegang - og ja, jeg har prøvd. Gått til psykolog siden jeg var barn, mange legebesøk, medisiner i årevis, gått til fysioterapeut/kiropraktor/manuellterapeut/akupunktør/massør/yogainstruktør etc. (For øvrig ingen fritidsaktiviteter/hobbyer, ingen festing, null rus/alkohol/røyk, ingen venner, sosialt liv, toppturer eller reiser heller, om noen skulle lure på det.) Har ikke rett til gratis advokat, turte ikke ta sjansen på å kaste bort tusenvis av mine hardt oppsparte kroner fra bufferkontoen. Alvorlighetskravet var ikke oppfylt, NAV mente at jeg ble verre for seint... Jeg har slitt meg gjennom livet og prøvd å ha håp for fremtiden fordi jeg ikke innså hvor syk jeg faktisk er, det angrer jeg på nå da det har forverret min fysiske og mentale helse kraftig - og førte meg på minstesats. Anonymkode: 95543...5c6 3
Angelheart2 Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 Du må først se på hva som er grunnen til avslaget. Dersom det er fordi de ikke mener sykdommen var alvorlig nok så må du innhente ny dokumentasjon fra lege som kan dokumentere dette bedre. Det er veldig strenge krav for å få ung ufør-tillegg på uføretrygd, så du må kunne dokumentere at det er sykdommen din som er grunnen til at du aldri har kunnet fullføre utdanning, jobbet utover 50% osv. Dersom du mener du kan fylle disse vilkårene og kan skaffe ny dokumentasjon på dette så trenger du ikke bruke penger på advokat. Dersom du mener at du allerede har dokumentert dette, men at NAV vurderer loven for strengt så kan det kanskje lønne seg med hjelp fra en advokat, slik at du får alle paragrafer og lovtolkninger på plass. 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): jeg bare klarer å jobbe i 40% veldig tilrettelagt jobb Det er nok dette de mener er i konflikt med alvorlighetskravet for UU-tillegget. Hva er begrunnelsen for avslaget, hva står i brevet? Anonymkode: c3c80...e93 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 Ofte gir de avslag, i håp om at du ikke klager. Du har klagefrist, på 6 uker. Kontakt advokat i dag. https://advokat-egeland.no/ Anbefaler disse. Fikk god og rask hjelp. Og nav måtte plutselig finne fram alle papirer de hadde gjemt. Viktig at du gir advokaten fullmakt. Firmaet er landsdekkende, og spesialisert på området. Lykke til Anonymkode: 9aafe...96b
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er nok dette de mener er i konflikt med alvorlighetskravet for UU-tillegget. Hva er begrunnelsen for avslaget, hva står i brevet? Anonymkode: c3c80...e93 Med andre ord, så straffer det seg å kjempe for å klare å stå i jobb.. De mener at alvorlighetsgraden av funksjonsnedsettelsen min ikke er alvorlig nok i dsgliglivet og arbeidslivet. Der var ikke beskrevet noe særlig om hvordan min hverdag er, og heller ikke at jobben min er svært tilrettelagt, i og med at jeg må fordele timene mine utover flere dager i uka osv. Jeg har kladdet ned en klage nå, som beskriver mine utfordringer i hverdagen mtp smerter, hva jeg klarer og ikke, og venter på ny legeerklæring som forhåpentligvis bekrefter dette nok.. Jeg angrer meg for at jeg ikke gikk for 100% uføretrygd, i stedet for å jobbe litt.. 😞 Anonymkode: 1a042...6ec 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Med andre ord, så straffer det seg å kjempe for å klare å stå i jobb.. Nei. At du er heldig og har et OK funksjonsnivå som tillater deg å klare å stå i jobb er flott. At de som er mindre heldige enn deg, og som kanskje er så syke at de bor på sykehjem, kan få UU-tillegg er også fint. Dette tillegget gies til de aller sykeste pasientene, typisk multihandicappede som har bodd på sykehjem hele sitt liv og aldri har hatt muligheten til å forsøke seg i arbeidslivet. Anonymkode: c3c80...e93 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Med andre ord, så straffer det seg å kjempe for å klare å stå i jobb.. De mener at alvorlighetsgraden av funksjonsnedsettelsen min ikke er alvorlig nok i dsgliglivet og arbeidslivet. Der var ikke beskrevet noe særlig om hvordan min hverdag er, og heller ikke at jobben min er svært tilrettelagt, i og med at jeg må fordele timene mine utover flere dager i uka osv. Jeg har kladdet ned en klage nå, som beskriver mine utfordringer i hverdagen mtp smerter, hva jeg klarer og ikke, og venter på ny legeerklæring som forhåpentligvis bekrefter dette nok.. Jeg angrer meg for at jeg ikke gikk for 100% uføretrygd, i stedet for å jobbe litt.. 😞 Anonymkode: 1a042...6ec Men om du evner å jobbe litt, så er du ikke så syk. Ung uførtillegget er strengt, av en grunn. Det at du klarer 40% jobb sier veldig mye. Funksjonsnedsettelsen og hvordan du fungerer i både arbeidslivet og hverdagen, skal du ha beskrevet da du søkte uføretrygd. Rapporten som ble sendt med søknaden, som besto av spesialisterklæring, erklæring fra fastlege, CV, epikriser og alt som har med saken å gjøre, skal reflektere fakta om din helse. Men du skal også ha skrevet en egen rapport med dine egne ord, hvor du beskriver din situasjon og helse. Hele denne rapporten, med dine ord og alle andres, skal i tillegg leses og vurderes av en overlege hos NAV, som igjen kommer med sin konklusjon i saken. Så det å komme med tilleggsinformasjon, som da ofte kan fremstå som ren løgn for å få deg selv til å høres verre ut for å få det godkjent. Er litt i seneste laget. Det er også derfor klager fører til avslag. Dersom du har sendt inn en ufullstendig søknad, så er det på saksbehandler som har failet hardt. Men hvor vanlig det er, det vet jeg ikke. Men du kan jobbe 40%, det er mye for noen som påstår at de har rett på UU-tillegget. Ønske om mer penger, er ikke et kriteriet for å få UU-tillegget. Du kan jobbe 40%, de fleste som mottar det tillegget, kan ikke det. Du kjemper ikke for å jobbe, du har rett på tilrettelegging. Akkurat slik det skal være! Du blir ikke straffet, du blir belønnet. Sin subjektive mening veier ikke tyngst her, det er de objektive faktaene fra spesialistene. Akkurat slik det skal være. Det er strengt når det kommer til UU-tillegget, med en god grunn og det er enkelt å få det, om du virkelig har krav på det. Anonymkode: e037b...cb9 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Men om du evner å jobbe litt, så er du ikke så syk. Ung uførtillegget er strengt, av en grunn. Det at du klarer 40% jobb sier veldig mye. Funksjonsnedsettelsen og hvordan du fungerer i både arbeidslivet og hverdagen, skal du ha beskrevet da du søkte uføretrygd. Rapporten som ble sendt med søknaden, som besto av spesialisterklæring, erklæring fra fastlege, CV, epikriser og alt som har med saken å gjøre, skal reflektere fakta om din helse. Men du skal også ha skrevet en egen rapport med dine egne ord, hvor du beskriver din situasjon og helse. Hele denne rapporten, med dine ord og alle andres, skal i tillegg leses og vurderes av en overlege hos NAV, som igjen kommer med sin konklusjon i saken. Så det å komme med tilleggsinformasjon, som da ofte kan fremstå som ren løgn for å få deg selv til å høres verre ut for å få det godkjent. Er litt i seneste laget. Det er også derfor klager fører til avslag. Dersom du har sendt inn en ufullstendig søknad, så er det på saksbehandler som har failet hardt. Men hvor vanlig det er, det vet jeg ikke. Men du kan jobbe 40%, det er mye for noen som påstår at de har rett på UU-tillegget. Ønske om mer penger, er ikke et kriteriet for å få UU-tillegget. Du kan jobbe 40%, de fleste som mottar det tillegget, kan ikke det. Du kjemper ikke for å jobbe, du har rett på tilrettelegging. Akkurat slik det skal være! Du blir ikke straffet, du blir belønnet. Sin subjektive mening veier ikke tyngst her, det er de objektive faktaene fra spesialistene. Akkurat slik det skal være. Det er strengt når det kommer til UU-tillegget, med en god grunn og det er enkelt å få det, om du virkelig har krav på det. Anonymkode: e037b...cb9 Jo, jeg kjemper for å jobbe, da helsa jobber imot meg hele tiden. Jeg sliter med å fungere på fritiden. Kutter nav lønnstilskudd på arbeidsplassen min, så står jeg også uten jobb.. Ikke har jeg rett på dagpenger heller.. Alt går til helvete. Jeg har selv aldri vært nødt til å skrive noe selv da vi skulle søke om uføretrygd, og min funksjon i dagliglivet kom dårlig fram i innvilgelsen i alle fall.. Anonymkode: 1a042...6ec
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jo, jeg kjemper for å jobbe, da helsa jobber imot meg hele tiden. Jeg sliter med å fungere på fritiden. Kutter nav lønnstilskudd på arbeidsplassen min, så står jeg også uten jobb.. Ikke har jeg rett på dagpenger heller.. Alt går til helvete. Jeg har selv aldri vært nødt til å skrive noe selv da vi skulle søke om uføretrygd, og min funksjon i dagliglivet kom dårlig fram i innvilgelsen i alle fall.. Anonymkode: 1a042...6ec Jeg sliter også med å fungere i "fritiden" (har alltid gjort det), og jeg er som allerede nevnt 100% ufør og fikk avslag på ung ufør-tillegget. Anonymkode: 95543...5c6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #11 Skrevet 12. mai 2021 Opp.. Håper flere har erfaringer å dele Anonymkode: 1a042...6ec
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #12 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 13.09): Nei. At du er heldig og har et OK funksjonsnivå som tillater deg å klare å stå i jobb er flott. At de som er mindre heldige enn deg, og som kanskje er så syke at de bor på sykehjem, kan få UU-tillegg er også fint. Dette tillegget gies til de aller sykeste pasientene, typisk multihandicappede som har bodd på sykehjem hele sitt liv og aldri har hatt muligheten til å forsøke seg i arbeidslivet. Anonymkode: c3c80...e93 Takk for at du skrev dette, enkelt og oppklarende. Håper flere som har restarbeidsevne forstår at dette tillegget er for de som virkelig ikke har arbeidsevne igjen og bør kompanseres for der. Anonymkode: ae478...79e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #13 Skrevet 12. mai 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for at du skrev dette, enkelt og oppklarende. Håper flere som har restarbeidsevne forstår at dette tillegget er for de som virkelig ikke har arbeidsevne igjen og bør kompanseres for der. Anonymkode: ae478...79e Vel, jeg tjener det samme i 40% jobb + 60% ufør, som en 100% ung ufør. Mindre hvis vi trekker ifra utgifter til å komme meg til og fra jobb.. Det burde ikke straffe seg for oss som er ung, som ikke har klart å ta utdanning, og ikke har klart å jobbe slik at vi kan få mer enn minsteytelse, å jobbe ved å avslå ung ufør tillegget.. Anonymkode: 1a042...6ec
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #14 Skrevet 12. mai 2021 Jeg involverte advokat og la ved flere journaler fra diverse psykiatri-innleggelser som viste alvorsgrad. Jeg var ikke i nærheten av å kunne jobbe eller holde på bolig. Anonymkode: 1d002...be3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2021 #15 Skrevet 12. mai 2021 Syntes det er tull å si at det sier mye om man har klart å stå i en 40 % stilling. Jeg har også stått i samme stilling jeg måtte sove i flere timer etter jobb, i tillegg fikk jeg kroniske skuldersmerter i ene skulder pluss utviklet irritabel tarm som gir kronisk diaré. Så selv om man klarer å stå i en stilling så er spørsmålet hvordan kroppen og psyken fungerer. Jeg klarte ikke å fungere på fritiden pga jeg sleit meg ut på jobb. Kunne aldri ha avtaler etter jobb de dagene jeg jobba, jeg sa det rett ut, «da fungerer jeg ikke og må sove». Jeg hadde et skikkelig trist liv. Anonymkode: 3588c...17b 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2021 #16 Skrevet 13. mai 2021 Må man bo på sykehjem for å få ung ufør tillegget? Anonymkode: d7031...a40
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #17 Skrevet 14. mai 2021 Jeg klaget for alt for lenge siden. Kø hos trygderetten siden januar 2020. Jeg er ruinert av advokatregninger og har gitt opp. Laget en tråd om det for lenge siden. Orker ikke skrive alt. Ta rådet mitt: det er ikke verdt det. Slå deg til ro med minstesats for kampen kommer til å ta fra deg det du har av restarbeidsevne. legger ved tråden hvis du vil lese om min erfaring. Anonymkode: af0ce...cb8
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #18 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må man bo på sykehjem for å få ung ufør tillegget? Anonymkode: d7031...a40 Nei, selvfølgelig ikke. Kjenner folk som har ung ufør som bor i egen leilighet og klarer seg fint alene, men har utfordringer selvsagt. Er også de med ung ufør som bor sammen med partner og har barn. Ung ufør får man etter utfordringer, sykdom, og at man har hatt det før man fylte 26. Anonymkode: 6a8e7...6ee
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #19 Skrevet 14. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg klaget for alt for lenge siden. Kø hos trygderetten siden januar 2020. Jeg er ruinert av advokatregninger og har gitt opp. Laget en tråd om det for lenge siden. Orker ikke skrive alt. Ta rådet mitt: det er ikke verdt det. Slå deg til ro med minstesats for kampen kommer til å ta fra deg det du har av restarbeidsevne. legger ved tråden hvis du vil lese om min erfaring. Anonymkode: af0ce...cb8 Kan jeg spørre om hvor mye du har måttet betale i advokat regninger? Anonymkode: 3588c...17b
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2021 #20 Skrevet 14. mai 2021 Ja. Klaget første gangen da jeg fikk AAP. Avslag. Ettersom jeg ble litt bedre og fikk mer overskudd, fikk jeg hjelp av en sosionom til å klage én gang til, og fikk tilslag. Etterbetaling for fem år. Da jeg ble tvunget over på uføretrygd, mistet jeg AAP igjen. Bestemt av en NAV lege som aldri har møtt meg. Klaget meg helt opp til Trygderetten, en institusjon der NAV i nesten 9 av 10 tilfeller er enig med seg selv. En advokat jeg kontaktet var enig med meg, jeg har en god sak og definitivt krav på ung ufør. Men...sykdommen min er også lavstatus - noen vil argumentere for at den ikke er somatisk - og NAV er en vanskelig mastodont å slåss mot. Advokaten mente at selv om loven sier veldig sikkert at jeg er innenfor, og jeg har oppfylt samtlige krav, er det et skjønnselement her som NAV vil argumentere for. Det er for slitsomt å slåss mot NAV og det vil ta det lille overskuddet jeg har. Siden jeg klarer meg ellers (fortsatt delvis i jobb), bør jeg bruke overskuddet mitt med familien min. Saken om folk som ikke får penger når de reiser utenlands - selv om EØS reglene alltid og tydelig har definert at alle som har et krav må få penger, uansett - viser hvordan NAV prøver å lage sine egne regler. Det fins instrukser om å ikke opplyse klienter om hele regelverket. Jeg klarer meg greit, men synes synd på de som ikke forstår de uleserlige brevene fra NAV, som er for svake til å stå opp mot systemet som egentlig skal hjelpe dem. Folka i NAV har gjort at jeg har mistet en del av troen på velferdsstaten - og jeg fikk sosialdemokratiet inn med morsmelken. Kjeltringer! Anonymkode: 80211...df2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå