AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Hva mener du med ulovlig? Anonymkode: a93f9...77a 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 Kommunens byggesaksavdeling. Eller bare ring sentralbordet og forklar. Anonymkode: 4fbfa...29f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 Kommunen styrer hva som er godkjent og ikke. Du kan ta kontakt med plan og bygg. Anonymkode: 8179a...4c9 1
A-hunter Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 Kanskje får du angiverpoeng også, som du kan bruke til å få forlate byen i 4 timer på nærmere angitt dag. Velkommen 1984.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 Er på vei til å kjøpe enebolig nå, og flere har hybel/leilighet i underetasjen. I salgsoppgaven står det ofte at utleiedel ikke er søkt om/godkjent, av kommunen. Spurte megler om dette og han sa rett ut at de færreste slike utleiedeler er søkt om, ergo ikke godkje. Fordi det dobler eiendomsskatten feks. Og at kommunen faktisk selv bruker noen av disse som bolig for ansatte som trenger et å bo. Og at jeg ikke måtte finne på å søke, det var bare å leie ut videre, om jeg kjøpte en bolig med utleiedel Anonymkode: a93f9...77a
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 Kommunene prøvde seg på det i Stavanger å slå ned på såalte «ulovlige» leiligheter før. Resultatet: total manko på leiligheter og kommunen leide også et mangfold av sånne leiligheter. Dette førte til at reglene ble lempet på kraftig på hva som skal til for å få godkjent leiligheten etc. og alle kontroller av leiligheter stoppet. hva er det du mener er ulovlig med din leilighet da? Har du lang oppsigelse som du ikke kommer fra og vil gjøre det du kan for å ødelegge? Anonymkode: 905f3...4d8
Synne-Marie Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Er på vei til å kjøpe enebolig nå, og flere har hybel/leilighet i underetasjen. I salgsoppgaven står det ofte at utleiedel ikke er søkt om/godkjent, av kommunen. Spurte megler om dette og han sa rett ut at de færreste slike utleiedeler er søkt om, ergo ikke godkje. Fordi det dobler eiendomsskatten feks. Og at kommunen faktisk selv bruker noen av disse som bolig for ansatte som trenger et å bo. Og at jeg ikke måtte finne på å søke, det var bare å leie ut videre, om jeg kjøpte en bolig med utleiedel Anonymkode: a93f9...77a Her syns jeg megler gir dårlige råd. Du kan få problemer om du med vitende og vilje leier ut en ikke godkjent leilighet. For eksempel gjelder ikke forsikringen om bruken er en annet enn den som er godkjent. Vanligvis vil megler pushe på for å få alle papirene i orden før et salg, så det at det ikke er godkjenning her får meg til å mistenke at leiligheten/hybelen ikke oppfyller krav til bruksendring. Ergo at du må påregne å gjøre en hel del før du kan få godkjenning.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 Synne-Marie skrev (47 minutter siden): Her syns jeg megler gir dårlige råd. Du kan få problemer om du med vitende og vilje leier ut en ikke godkjent leilighet. For eksempel gjelder ikke forsikringen om bruken er en annet enn den som er godkjent. Vanligvis vil megler pushe på for å få alle papirene i orden før et salg, så det at det ikke er godkjenning her får meg til å mistenke at leiligheten/hybelen ikke oppfyller krav til bruksendring. Ergo at du må påregne å gjøre en hel del før du kan få godkjenning. Det stemmer ikke, selv forsikringsselskapene godkjenner det så lenge det er rømningsveier og ikke er en brannfelle da. I nye hus er eksempelvis standarden på slike leiligheter som huset forøvrig (tek10) men leilighetene har kanskje et for lite vindu til å bli godkjent. I gamle hus fra før 2011 (men kan jo like godt være fra 1930) godkjennes med mye lavere standard og ikke noe dagslys. Anonymkode: 8179a...4c9
Synne-Marie Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det stemmer ikke, selv forsikringsselskapene godkjenner det så lenge det er rømningsveier og ikke er en brannfelle da. I nye hus er eksempelvis standarden på slike leiligheter som huset forøvrig (tek10) men leilighetene har kanskje et for lite vindu til å bli godkjent. I gamle hus fra før 2011 (men kan jo like godt være fra 1930) godkjennes med mye lavere standard og ikke noe dagslys. Anonymkode: 8179a...4c9 Min erfaring er at du risikerer avkortning i forsikringen dersom du leier ut en ikke godkjent utleieenhet og får skader på boligen. Men du slipper antagelig med et lavere overtredelsesgebyr fra kommunen om leiligheten du leier ut ikke er en ren dødsfelle, men "bare" ikke godkjent for varig opphold.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #11 Skrevet 22. april 2021 I vår kommune tar vi tak i dette når vi ser salgsobjektet annonsert med ikke godkjent utleie del , vi tar også tak i det når det er synlig at det bygges om i hus for utleie og vi går gjennom annonser for utleie . Dette fordi kommunen taper inntekt på feks kommunale avgifter som fordyrer feks renovasjon og urettferdig fordeling av utgifter på innbyggere ( dvs andre må betale for de som leier ut og har ekstra avfall pga utleie) . Etter vi begynte med dette har innbyggere fått lavere gebyrer på vann og renovasjon for nå betaler de som skal betale for det. Anonymkode: 7f382...bab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå