AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 Fikk plutselig positiv graviditetstest, og står igjen lettere sjokkert og forvirra. Hva gjør jeg nå? 😅 Må lege kontaktes? Skal jeg melde i fra til noen på et vis? Første barn, så dette er heeelt ukjent for meg! Anonymkode: c3890...49c 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Gratulerer! Dersom du ønsker å beholde er det ikke du spesielt du må gjøre nå. Sett deg inn i hva du skal holde deg unna av mat og drikke og andre ting i hverdagen. https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/ Første time hos lege eller jordmor trenger ikke skje før uke 12, men du kan godt kontakte lege før dette. https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Anonymkode: 69958...1f5 2
jaromei Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 Jeg tok kontakt med helsestasjonen med en gang jeg fant ut at jeg var gravid, og fikk time hos jordmor allerede i uke 8, bare som en oppstartssamtale. Det er ikke noe fysisk som gjøres så tidlig (som å høre hjertelyden til barnet osv), men det er kjekt å få litt informasjon om hvordan man skal forholde seg til mat og andre ting i en graviditet. Du får også et helsekort som skal følge deg hele graviditeten. Jeg er ganske sikker på at du kan gjøre akkurat det samme hos legen. Og ikke minst, gratulerer så mye som førstegangsgravid! Det er nok mange følelser som skal fordøyes nå, og du går en spennende tid i møte! Lykke til!☺️ 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Gratulerer! Dersom du ønsker å beholde er det ikke du spesielt du må gjøre nå. Sett deg inn i hva du skal holde deg unna av mat og drikke og andre ting i hverdagen. https://www.helsenorge.no/gravid/kosthold-for-gravide/ Første time hos lege eller jordmor trenger ikke skje før uke 12, men du kan godt kontakte lege før dette. https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Anonymkode: 69958...1f5 Obs, litt endrede retningslinjer de siste året, gravide skal tilbys første kontroll/samtale tidligere nå, man trenger ikke å vente til uke 12 Første kontroll er i uke 6-12 og selv blodprøver kan fint tas før uke 12. Spesielt førstegangsfødende vil man gjerne skal komme inn tidlig TS: Jeg anbefaler å ta kontakt med jordmor i kommunen tidlig slik at du kan få oppfølging der. Gå inn på hjemmesiden til din kommune og finn kontaktinformasjon til jordmortjenesten Du kan sende e-post eller ringe, fortell at du er gravid for første gang og ønsker oppfølging Anonymkode: 19c84...94f
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 Vent et par uker, så ringer du helsestasjonen når du er rundt 6-7 uker. Anonymkode: b774a...dfd
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 Personlig sjekket jeg hjerterytme uke 8 ca (privat, ikke nødvendig, var bare bekymret og tiden gikk saaakte) Og så tok jeg ny ultralyd privat uke 12 for å sjekke neseben etc. Neste gang blir det nok NIPT-test privat i uke 10-11(?), men det har jeg ikke satt meg helt inn i enda. Da utgår nok UL i uke 12. Ellers er det blodprøve hos lege, min holder seg fremdeles til at det skal gjøres i uke 12. Du kan også bestille time hos jordmor, men sikkert greit å vente til uke 7-8 med å ringe dit i hvert fall😊 Anonymkode: e1e71...afc
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fikk plutselig positiv graviditetstest, og står igjen lettere sjokkert og forvirra. Hva gjør jeg nå? 😅 Må lege kontaktes? Skal jeg melde i fra til noen på et vis? Første barn, så dette er heeelt ukjent for meg! Anonymkode: c3890...49c Jeg tok graviditetstest på legekontoret kosta vel sånn 100-200kr og fikk så "stempelet" gravid. Veldig greit hvis du er en som er uheldig og mister mange ganger fordi hvis du mister tre ganger har du rett til utredning men det er vanskelig å få det hvis ingen verken visste at du var gravid eller at du mista. Pluss du vet aldri plutselig blir du en av de med sinnsyk svangerskapskvalme og da kan du trenge legen din ganske så tidlig. Rett etter graviditetstesten bestilte jeg time til et sted mellom uke 8-12 for å skrive helsekort og bestille ordinær ultralyd. Så etter jeg fikk helsekort gikk jeg rett og bestilte jordmor. Skal sies at jeg har mista tre og født tre og jeg valgte samme jordmor på alle tre svangerskapa som gikk bra og var der rundt uke 14-16 for første time. Nå må du kjøpe tran, b-total (spør på apotek) og folsyre og starte og ta de. Pluss det er litt mat og sånn som er NEI mat f.eks spekemat. Anonymkode: 5d389...fbd
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 Graviditetsjournalen - en dag for dag-guide til et lykkelig og sunt svangerskap Anbefaler å bestille denne fra start er kjempe kos å fylle ut. Jeg fyllte ut hver gang og hvis jeg mista så avlslutta jeg boka bare. Hvis det gikk bra så var det veldig morsom og se kontrast til neste svangerskap. Anonymkode: 5d389...fbd
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tok graviditetstest på legekontoret kosta vel sånn 100-200kr og fikk så "stempelet" gravid. Veldig greit hvis du er en som er uheldig og mister mange ganger fordi hvis du mister tre ganger har du rett til utredning men det er vanskelig å få det hvis ingen verken visste at du var gravid eller at du mista. Pluss du vet aldri plutselig blir du en av de med sinnsyk svangerskapskvalme og da kan du trenge legen din ganske så tidlig. Rett etter graviditetstesten bestilte jeg time til et sted mellom uke 8-12 for å skrive helsekort og bestille ordinær ultralyd. Så etter jeg fikk helsekort gikk jeg rett og bestilte jordmor. Skal sies at jeg har mista tre og født tre og jeg valgte samme jordmor på alle tre svangerskapa som gikk bra og var der rundt uke 14-16 for første time. Nå må du kjøpe tran, b-total (spør på apotek) og folsyre og starte og ta de. Pluss det er litt mat og sånn som er NEI mat f.eks spekemat. Anonymkode: 5d389...fbd Jeg tar allerede Omega3, D-vitamin og B-komples. B-kompleksen inneholder 400 ug folat, er ikke det samme som folsyre? Anonymkode: c3890...49c
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #10 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tar allerede Omega3, D-vitamin og B-komples. B-kompleksen inneholder 400 ug folat, er ikke det samme som folsyre? Anonymkode: c3890...49c Jo, da tar du alt du trenger! Anonymkode: e1e71...afc 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #11 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg tok graviditetstest på legekontoret kosta vel sånn 100-200kr og fikk så "stempelet" gravid. Veldig greit hvis du er en som er uheldig og mister mange ganger fordi hvis du mister tre ganger har du rett til utredning men det er vanskelig å få det hvis ingen verken visste at du var gravid eller at du mista. Pluss du vet aldri plutselig blir du en av de med sinnsyk svangerskapskvalme og da kan du trenge legen din ganske så tidlig. Rett etter graviditetstesten bestilte jeg time til et sted mellom uke 8-12 for å skrive helsekort og bestille ordinær ultralyd. Så etter jeg fikk helsekort gikk jeg rett og bestilte jordmor. Skal sies at jeg har mista tre og født tre og jeg valgte samme jordmor på alle tre svangerskapa som gikk bra og var der rundt uke 14-16 for første time. Nå må du kjøpe tran, b-total (spør på apotek) og folsyre og starte og ta de. Pluss det er litt mat og sånn som er NEI mat f.eks spekemat. Anonymkode: 5d389...fbd Trenger ikke få helsekort først for å komme til jordmor da... dette ordner jordmor på første timen. Unødvendig å bruke ressursene på legekontoret for å ta graviditetstest, de du tar hjemme er like sikre. Du har gjort det veldig tungvindt for deg selv ser det ut som. Du trenger ikke noe "stempel" som gravid, helsevesenet tror på deg om du sier du har vært gravid. Jeg har da fått oppført alle mine spontanaborter i helsekortet mitt, uten noen spørsmål og uten at jeg har rukket å registrere meg som gravid noe sted. Enkelt og greit når man blir gravid er: positiv test hjemme, flott! Nå kan man ringe helsestasjonen for å få første kontroll. Mange gir det et par uker før de ringer siden spontanabort er relativt vanlig i uke 5-6-7. Har du en spontanabort da så blør du gjerne litt mer enn vanlig mens, ikke noe vits å kontakte/belaste helsevesenet da heller. Neste gang du blir gravid så forteller du om spontanaborten og den føres i helsekortet. Men ja, du ringer altså helsestasjon(eller fastlegen hvis du vil går der) når du blir gravid, kommer inn til første kontroll som gjerne er mellom uke 8 og 12 som førstegangs. Man tar en prat og fyller ut helsekort. Noen steder bestiller man fødeplass og ultralyd på denne første kontrollen, andre steder får man time igjen uke 12 og bestiller da. Anonymkode: b774a...dfd 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå