AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 Jeg er gravid og har termin i sommer. Jeg har ett stort ønske om å settes igang til termin eller eventuelt før termin da jeg måtte igangsettes 2 uker etter termin forige gang, og babyen kom ut og veide 4.5 kg. Jeg har hatt mye plager i underlivet etter fødsel, og er redd for at denne babyen også skal være veldig stor. Hva må til for at jeg kan bli satt igang før termin? Anonymkode: eb149...bb6
Radiohuspendel Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Det er det bare legen din som kan svare på. Snakk med legen (evt jordmor), så får du korrekte svar og rådgivning ang dette 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 Radiohuspendel skrev (Akkurat nå): Det er det bare legen din som kan svare på. Snakk med legen (evt jordmor), så får du korrekte svar og rådgivning ang dette Jeg har snakket med jordmor, og hun mener at vi venter med henvendelse for vurdering på sykehuset til jeg er i uke 38. Det synes jeg høres altfor lenge ut. Kanskje det blir for tett inn på termin, at dem faktisk ikke har kapasitet Anonymkode: eb149...bb6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 Jeg hadde maserier (vet ikke om det er et lokalt uttrykk? Rier som ikke gir noe fremgagn.) i et døgn. Da reiste vi inn, jeg sa at jeg var så sliten at hvis de ikke tar vannet så kommer jeg ikke til å orke en fødsel. (Var andregangs så visste hva jeg gikk til). Vi pratet litt, de forstod. Etter en sjakk av alt som kan sjekkes, så tok de vannet. Jeg kom inn med to cm åpning, som hadde vært stabilt et døgn, så det ble en bratt åpningsfase. Gutten kom etter et noen timer. Dette var 11 dager før termin. Det er fine folk på føden, som vil ditt beste. Anonymkode: 2b929...65e 1
Radiohuspendel Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har snakket med jordmor, og hun mener at vi venter med henvendelse for vurdering på sykehuset til jeg er i uke 38. Det synes jeg høres altfor lenge ut. Kanskje det blir for tett inn på termin, at dem faktisk ikke har kapasitet Anonymkode: eb149...bb6 Å få barnet for tidlig er ikke bare ukomplisert det heller. Ei heller en igangsettelse. Har vært gjennom det selv (11 dager på overtid) og skulle svært gjerne vært det foruten. Jeg ville stolt på jordmors avgjørelse, evt tatt en prat med fastlegen også. 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 Radiohuspendel skrev (33 minutter siden): Å få barnet for tidlig er ikke bare ukomplisert det heller. Ei heller en igangsettelse. Har vært gjennom det selv (11 dager på overtid) og skulle svært gjerne vært det foruten. Jeg ville stolt på jordmors avgjørelse, evt tatt en prat med fastlegen også. Jamen, forskjellen på å bli igangsatt 2 uker etter termin eller 2 uker før termin er at da er babyen litt mindre og det er mindre fare for komplikasjoner og hastekeisersnitt. Anonymkode: eb149...bb6
Radiohuspendel Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jamen, forskjellen på å bli igangsatt 2 uker etter termin eller 2 uker før termin er at da er babyen litt mindre og det er mindre fare for komplikasjoner og hastekeisersnitt. Anonymkode: eb149...bb6 Feil. Barnet går vanligvis ned i vekt om man går over termin. Om du leser her, står det at de sjeldent legger på seg noe som helst etter uke 38. https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-41/ 1
Radiohuspendel Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 Selve igangsettingsprosessen kan ta flere dager. Selv om de mange fødende ønsker å bli igangsatt, så opplever mange at en igangsetting er en slitsom og belastende opplevelse. Hentet herfra: https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/kvalitetsindikatorer/graviditet-og-fodsel/igangsetting-av-fødsel
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #9 Skrevet 22. april 2021 Radiohuspendel skrev (5 timer siden): Feil. Barnet går vanligvis ned i vekt om man går over termin. Om du leser her, står det at de sjeldent legger på seg noe som helst etter uke 38. https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-41/ Det er en indikasjon for å sette i gang fødsel før termindato ved mistanke om stort barn som kan gi vanskelig forløsning. Anonymkode: 29eff...bd6
Radiohuspendel Skrevet 23. april 2021 #10 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er en indikasjon for å sette i gang fødsel før termindato ved mistanke om stort barn som kan gi vanskelig forløsning. Anonymkode: 29eff...bd6 Ja, men da må man snakke med legen, som er mitt poeng her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå