Gå til innhold

Bytte til forovervendt bilstol?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor tenker jeg. Dere kjenner deres barn best, og gjør den avgjørelsen som er best for dere. 

Anonymkode: 2f351...597

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bytt til fremoverlent:) Uten dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 22bd5...84a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jøss, for noen hysteriske reaksjoner. Mannen min og jeg er høye, og barna våre ble kjempelange, de også. Vi var nødt til å bytte til foroverlent tidlig, fordi barna ikke fikk plass til beina. Det skjedde rundt 10 mnd. Nakkesleng er en reell fare i tilfelle ulykke, men det fins svært gode seter på markedet som er testet av TÜV og andre institusjoner som vi har tillit til. Sammen har samboer og jeg kjørt hundretusenvis av kilometer i inn- og utland. Kjør pent og gjør det som tydeligvis er best for barnet, tenker jeg. 

Anonymkode: c9b01...615

Hahaha! En på 10 mnd har for lange bein? Sønnen min på 137 fikk plass bakover i fjor. I en stol som ikke er den som varer lengst, og ikke i en altfor stor bil.

Hjelper ikke med verdens beste stol når barnet sitter bom fast med kroppen i 5punktsele. For vet du at hodet da kastes fremover og nakken brekker ved en kræsj? Det er en grunn til at rallysjåfører bruker nakkekrage (som kalles HANS), fordi det er livsfarlig å sitte i 5punkts selv som voksen! 

Hvis du "måtte" snu pga for lange bein på barn som er 10 mnd (!!!), så enten:

- Hatt helt feil stol i helt feil bil

- Eller være innehaver av et barn med verdens lengste bein.

Mest sannsynlig første punktet.

Og bare fordi det gikk bra med ditt barn, er det fordi dere ikke kræsja.

Anonymkode: 034b9...25e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bytt til fremoverlent:) Uten dårlig samvittighet. 

Anonymkode: 22bd5...84a

Det heter forovervendt. Det er VENDT forover, det LENER seg ikke...

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å ha stolen I forsetet?

Mer sittende stilling?

Kan dere prøve ipad? I sikker lomme såklart.

Plaster over navlen? Det skal forhindre kvalme. Samme med sea band (armbånd). 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jøss, for noen hysteriske reaksjoner. Mannen min og jeg er høye, og barna våre ble kjempelange, de også. Vi var nødt til å bytte til foroverlent tidlig, fordi barna ikke fikk plass til beina. Det skjedde rundt 10 mnd. Nakkesleng er en reell fare i tilfelle ulykke, men det fins svært gode seter på markedet som er testet av TÜV og andre institusjoner som vi har tillit til. Sammen har samboer og jeg kjørt hundretusenvis av kilometer i inn- og utland. Kjør pent og gjør det som tydeligvis er best for barnet, tenker jeg. 

Du snudde en baby som ikke en gang er et år? Dette er ikke hysteriske reaksjoner. Beklager men det der er bare helt forferdelig uansvarlig. De snur ikke så tidlig i USA en gang og de snur ungene mye raskere en Skandinavia. Har dere prøvd axkid? Jeg tror ikke noe på at en 10 måneder gammel baby er så gigantisk at de ikke for plass. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da hadde dere feil bilstol. Dere kan umulig hatt et barn på 10 mnd på str med en 6 åring. En 6-åring får fint plass i max way plus eller axkid one. Det er ikke farlig å sitte med bena i lotus. 

Anonymkode: 00a21...4b8

Bare fordi jeg lurer; har dere en 6-åring i bakovervendt bilstol?

Endret av Vera
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Helt innafor tenker jeg. Dere kjenner deres barn best, og gjør den avgjørelsen som er best for dere. 

Anonymkode: 2f351...597

Jeg er uenig når det kommer til bilsikring skal man ikke gå etter magefølelsen eller noe man føler på selv. Man går etter hard fakta, kræsjtesting, og forskning på bilsikkerhet. Og alt viser til at bakovervendt er så mye tryggere. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterer, men datteren min er 5 år og 8 mnd, og sitter bakovervendt. Hun skal sitte sånn til hun vokser ut av stolen, noe som kanskje skjer om et halvt års tid. Koser seg glugg hun ☺

• Liker 6
Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Det er mulig ja. Får de plass så ser jeg ikke noe galt med det. Selfølgelig må de jo ikke gå over maksgrensen men hvis man har en 6 åring som sitter fint bakovervendt er det jo ingen grunn til å bytte enda. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg du siterer, men datteren min er 5 år og 8 mnd, og sitter bakovervendt. Hun skal sitte sånn til hun vokser ut av stolen, noe som kanskje skjer om et halvt års tid. Koser seg glugg hun ☺

Det hadde nok aldri mine godtatt. Heldigvis er det legitimt å snu dem etter 4 år :)  Eller når foreldrene selv mener det er best. 
Ingen god situasjon når sjåføren blir distrahert av hylende, utrøstelig barn.

• Liker 2
Skrevet
Humle Brumle skrev (3 minutter siden):

Det er mulig ja. Får de plass så ser jeg ikke noe galt med det. Selfølgelig må de jo ikke gå over maksgrensen men hvis man har en 6 åring som sitter fint bakovervendt er det jo ingen grunn til å bytte enda. 

Nei absolutt, jeg ble bare forundret over at et skolebarn godtar det :) 

• Liker 2
Skrevet
Vera skrev (Akkurat nå):

Nei absolutt, jeg ble bare forundret over at et skolebarn godtar det :) 

Ja de begynner jo å bli temmelig store da. Men hvis de ikke har følt på noe annet og sitter behagelig så har de vel ikke noe å klage på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (2 minutter siden):

Det hadde nok aldri mine godtatt. Heldigvis er det legitimt å snu dem etter 4 år :)  Eller når foreldrene selv mener det er best. 

Man lar jo ikke barn velge i sånne viktige saker. Min 5,5 år gamle gutt vet ikke om annet enn å sitte bakovervendt, han har aldri klaget og koser seg baki der. Hva er det som får et barn til å ikke godta sånt? Bare nysgjerrig fordi jeg ikke har opplevd det selv. 

Anonymkode: be1e5...060

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man lar jo ikke barn velge i sånne viktige saker. Min 5,5 år gamle gutt vet ikke om annet enn å sitte bakovervendt, han har aldri klaget og koser seg baki der. Hva er det som får et barn til å ikke godta sånt? Bare nysgjerrig fordi jeg ikke har opplevd det selv. 

Anonymkode: be1e5...060

Fordi et barn på 6 år ofte har egne tanker, og er en person med funderinger og formeninger :) Spesielt om man har eldre søsken som ikke sitter bakovervendt. Det er anbefalt å sitte bakovervendt til 4 år, så da fulgte vi den anbefalingen, fordi det passet best for oss. Så får andre gjøre det som er best for dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (12 minutter siden):

Godtatt? Er det ungene dine som tar avgjørelser? Hvem sier det er legitimt? 

Anonymkode: be3aa...59b

AnonymBruker
Skrevet
Vera skrev (1 minutt siden):

Fordi et barn på 6 år ofte har egne tanker, og er en person med funderinger og formeninger :) Spesielt om man har eldre søsken som ikke sitter bakovervendt. Det er anbefalt å sitte bakovervendt til 4 år, så da fulgte vi den anbefalingen, fordi det passet best for oss. Så får andre gjøre det som er best for dem.

5, ikke 4 år. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sikrer man for å unngå bot eller for å sikre barnets liv og helse?

Anonymkode: 48c6a...50d

Det var et spørsmål som gjaldt kommentaren over. Det blir ikke gitt forelegg for å bruke godkjent forovervendt stol - poenget står der, og du og også andre her trenger ikke å hisse seg opp kunstig.

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dere kunne ha byttet bil fremfor å risikere livet til barna...

Anonymkode: 19f78...067

Vi leste tester, så på ulike alternativer, og satt oss godt inn i temaet før vi kjøpte. Barna våre har alltid vært store, sånn er det bare. Med de stolene vi hadde gjorde vi svært gode erfaringer. Heldigvis kræsjet vi aldri, noe som man jo uansett ikke akkurat oppsøker. Men vi stolte på uavhengige testlaboratorier og det tyske kvalitetsproduktet vi til slutt kjøpte. Barna hadde en stund 40 minutters reisevei til barnehagen og det var ikke aktuelt å ha de i for trange bakovervendte seter. Vi prøvde, uansett hva "du kunne ha drept barnet ditt"-hylekoret mener når de sitter på do med mobilen i hånden...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var et spørsmål som gjaldt kommentaren over. Det blir ikke gitt forelegg for å bruke godkjent forovervendt stol - poenget står der, og du og også andre her trenger ikke å hisse seg opp kunstig.

Vi leste tester, så på ulike alternativer, og satt oss godt inn i temaet før vi kjøpte. Barna våre har alltid vært store, sånn er det bare. Med de stolene vi hadde gjorde vi svært gode erfaringer. Heldigvis kræsjet vi aldri, noe som man jo uansett ikke akkurat oppsøker. Men vi stolte på uavhengige testlaboratorier og det tyske kvalitetsproduktet vi til slutt kjøpte. Barna hadde en stund 40 minutters reisevei til barnehagen og det var ikke aktuelt å ha de i for trange bakovervendte seter. Vi prøvde, uansett hva "du kunne ha drept barnet ditt"-hylekoret mener når de sitter på do med mobilen i hånden...

Beklager, men dere har på ingen måte satt dere godt inn i dette temaet. Det er helt utrolig at du prøver å forsvare det dere gjorde. 

• Liker 4
Gjest Albbas
Skrevet
10 minutter siden, Vera said:

Anbefalingen er til de fyller 5, altså ut hele året de er 4. Og at de er minst 110 cm og 18 kg. :)

Min snart femåring har aldri sagt noe på å sitte bakovervendt, men han er eldst da, så har ingen storesøsken å misunne. Mulig det blir verre med lillesøstera. 😛

TS, personlig hadde jeg nølt veldig med å snu, men man må jo bare vurdere helheten. Det er risiko i mye vi gjør, og kanskje er det verdt å ta mer risiko for å kunne kjøre mer/få bedre turer. Jeg hadde blitt en utrygg sjåfør av å ha hylende unge i bilen, så det spiller jo også inn her. Men ville prøvd annen stol og i forsetet først... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...