Gå til innhold

Bytte til forovervendt bilstol?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 2,5 år. 

Hele det korte livet har hun hylt og skreket i bilen. Vi kommer oss ingen steder, hun skriker og skriker. Rett og slett et mareritt. 

Jeg vurderer å kjøpe britax multi Tech III som kan brukes forovervendt. Prøvde å la hun sitte i et lånt forovervendt sete, og da var det stille. 

Noe inni meg sier nei, men jeg blir så desperat. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 849d7...33e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På ingen måte greit! 

Anonymkode: be3aa...59b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken stol har dere nå? Tenker problemet ligger her. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken stol har dere nå? Tenker problemet ligger her. 

Max way plus.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Max way plus.

Ville prøvd andre stoler. Å snu er ihvertfall ikke et alternativ, du setter ungen din i livsfare. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jøss, for noen hysteriske reaksjoner. Mannen min og jeg er høye, og barna våre ble kjempelange, de også. Vi var nødt til å bytte til foroverlent tidlig, fordi barna ikke fikk plass til beina. Det skjedde rundt 10 mnd. Nakkesleng er en reell fare i tilfelle ulykke, men det fins svært gode seter på markedet som er testet av TÜV og andre institusjoner som vi har tillit til. Sammen har samboer og jeg kjørt hundretusenvis av kilometer i inn- og utland. Kjør pent og gjør det som tydeligvis er best for barnet, tenker jeg. 

Anonymkode: c9b01...615

• Liker 6
Skrevet

Snakk med barnelegen om problemet. Det er vel et generelt krav om at barn skal sitte bakoverlent, men i enkelte tilfeller er det ikke anbefalt av helsemessige årsaker. Så for å unngå krøll og bot om du blir stoppet i kontroll må du ha en legeerklæring. 

Det går an. Akkurat som enkelte i disse pandemitider ikke skal bruke munnbind, selv om det for alle oss andre er påkrevd  

AnonymBruker
Skrevet

Man får vel ikke bot for at barnet sitter i typegodkjent, forovervendt sete? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jøss, for noen hysteriske reaksjoner. Mannen min og jeg er høye, og barna våre ble kjempelange, de også. Vi var nødt til å bytte til foroverlent tidlig, fordi barna ikke fikk plass til beina. Det skjedde rundt 10 mnd. Nakkesleng er en reell fare i tilfelle ulykke, men det fins svært gode seter på markedet som er testet av TÜV og andre institusjoner som vi har tillit til. Sammen har samboer og jeg kjørt hundretusenvis av kilometer i inn- og utland. Kjør pent og gjør det som tydeligvis er best for barnet, tenker jeg. 

Hysterisk? Det er utrolig trist at dere ikke har satt dere bedre inn i sikring av barn i bil. Å påstå at en på 10 måneder er for stor for bakovervendt, er hinsides idioti. 

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Oi! Dere kan da virkelig kjøre så fint dere bare vil, dere kan fortsatt bli påkjørt av andre?! Hinsides at dere fant på å snu en 10 mnd gammel BABY (!!!) forovervendt! Håper ingen andre som leser dette tror dette er greit i det hele tatt, og det finnes så utrolig mange gode stoler bakovervendt (som 10-11 åringer får plass i, nekter å tro at deres 10 mnd gamle baby var lengre enn disse...). Håper virkelig dette bare er et trolleinnlegg! Huff!

Anonymkode: 0d442...484

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kan hun være bilsyk? Kan du prøve tiltak mot det først?

Anonymkode: 4a1c7...cb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får vel ikke bot for at barnet sitter i typegodkjent, forovervendt sete? 

Sikrer man for å unngå bot eller for å sikre barnets liv og helse?

Anonymkode: 48c6a...50d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

I de fleste land i Europa er det omtrent ikke en bakovervendt bilstol å oppdrive etter 9mnd(just sayin). Sier ikke at man bør sette de fremovervendt da, men dersom datteren deres er 2.5 år så går det nok helt fint! Dersom det faktisk utgjør forskjellen på om dere kan kjøre bil eller ikke så kjør på. Det er faktisk mange barn som blir bilsyke av å sitte bakover.. 

Den shamingen mange holder på med hvis man så mye som tenker på å snu ungen før den er konfirmert.. altså, skjerp dere! En ting er å tipse å opplyse.. en annen er den "ungen deres MÅ sitte bakover, ønsker du ungen din død? Spiller ingen rolle om de skriker seg blå eller kaster opp hver gang!!" 

Anonymkode: cb8fb...f58

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dere kunne ha byttet bil fremfor å risikere livet til barna...

TS, prøv andre bakoverlente stoler før du i det hele tatt fortsetter på tanken om å snu barnet ditt!

Anonymkode: 19f78...067

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde dere feil bilstol. Dere kan umulig hatt et barn på 10 mnd på str med en 6 åring. En 6-åring får fint plass i max way plus eller axkid one. Det er ikke farlig å sitte med bena i lotus. 

Anonymkode: 00a21...4b8

• Liker 8
Skrevet

Jeg er ingen hysteriker når det kommer til bilseter, men jeg mener at 2.5år er gjerne litt tidlig, kommer selvfølgelig også an på vekt og lengde på barnet. Prøv først noen andre seter, det kan hende hu sitter for "trangt", at hellingen er feil, at hu sitter ubehagelig. Har dere prøvd å sitte 1 bak med hu når dere kjører? Har dere speil så hu kan se dere? Kanskje som noen sa over her at hu er bilsyk. Skjønner GODT at dere er desperate. Vi hadde problemer i 8mnd med vår, han skreik og skreik når han satt bak alene, men så fort en av oss satt bak med han så gikk det fint.

Prøv ihvertfall noen andre setetyper først før dere går fremovervendt. Og som en annen sier, det kan ligge medisinsk, å da ville jeg tatt det med fastlegen om setebytte ikke hjelper. Da får dere ihvertfall legeerklæring på at det er greit hu sitter fremoverlent. 

Å til dere som shamer, vær så snill, å tenk med skjønn. Det er ikke alle barn som kan sitte bakoverlent til de er 10 år gamle, noen må faktisk snus tidligere av forskjellige grunner

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I de fleste land i Europa er det omtrent ikke en bakovervendt bilstol å oppdrive etter 9mnd(just sayin). Sier ikke at man bør sette de fremovervendt da, men dersom datteren deres er 2.5 år så går det nok helt fint! Dersom det faktisk utgjør forskjellen på om dere kan kjøre bil eller ikke så kjør på. Det er faktisk mange barn som blir bilsyke av å sitte bakover.. 

Den shamingen mange holder på med hvis man så mye som tenker på å snu ungen før den er konfirmert.. altså, skjerp dere! En ting er å tipse å opplyse.. en annen er den "ungen deres MÅ sitte bakover, ønsker du ungen din død? Spiller ingen rolle om de skriker seg blå eller kaster opp hver gang!!" 

Og i 2019 ble ingen barn drept i trafikken her i Norge og Norge er å anse som verdens tryggeste land når det kommer til trafikksikkerhet. Å sammenligne med "andre land i Europa" er bare tåpelig. De kjører med 3 nyfødte på scooter om de kan i mange land. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og i 2019 ble ingen barn drept i trafikken her i Norge og Norge er å anse som verdens tryggeste land når det kommer til trafikksikkerhet. Å sammenligne med "andre land i Europa" er bare tåpelig. De kjører med 3 nyfødte på scooter om de kan i mange land. 

Sånn ca like tåpelig som de som mener man leker med livet til barnet sitt hvis det ikke sitter bakover til det er 10 år, som noen mener over her... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Tuppeluri skrev (2 minutter siden):

Jeg er ingen hysteriker når det kommer til bilseter, men jeg mener at 2.5år er gjerne litt tidlig, kommer selvfølgelig også an på vekt og lengde på barnet. Prøv først noen andre seter, det kan hende hu sitter for "trangt", at hellingen er feil, at hu sitter ubehagelig. Har dere prøvd å sitte 1 bak med hu når dere kjører? Har dere speil så hu kan se dere? Kanskje som noen sa over her at hu er bilsyk. Skjønner GODT at dere er desperate. Vi hadde problemer i 8mnd med vår, han skreik og skreik når han satt bak alene, men så fort en av oss satt bak med han så gikk det fint.

Prøv ihvertfall noen andre setetyper først før dere går fremovervendt. Og som en annen sier, det kan ligge medisinsk, å da ville jeg tatt det med fastlegen om setebytte ikke hjelper. Da får dere ihvertfall legeerklæring på at det er greit hu sitter fremoverlent. 

Å til dere som shamer, vær så snill, å tenk med skjønn. Det er ikke alle barn som kan sitte bakoverlent til de er 10 år gamle, noen må faktisk snus tidligere av forskjellige grunner

Det er jo ingen her som skriver at hun må sitte bakover til 10 år? Men om man har satt seg litt inn i trafikksikkerhet vet man hvor mye større risiko det er å snu for tidlig. Et barn på 2,5 er ALT for lite og kan risikere å bli innvendig halshugget om det sitter fremover. Anbefalingen er bakover til minst 4 år og helst lenger. Det er ikke "shaming", det er fakta og svar på det TS lurer på. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Sånn ca like tåpelig som de som mener man leker med livet til barnet sitt hvis det ikke sitter bakover til det er 10 år, som noen mener over her... 

Ingen har skrevet at barnet må sitte bakover til de er 10 år. Kommentaren din viser bare at du ikke har satt deg inn i risikoen ved å snu et barn for tidlig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...