Gå til innhold

Har arbeidsgiver mulighet til å trekke deg i lønn ved egenmelding?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Kjæresten min kom hjem i går og fortalte at han ikke får lønn for en av dagene i forrige uke fordi han ikke fulgte rett prosedyre ved bruk av egenmelding på arbeidsplassen. Han våknet dårlig, sa ifra om fravær til sin nærmeste leder og skrev digital egenmelding men glemte å ringe til kontordama og si ifra. Pga denne forglemmelsen mener arbeidsgiver at han har rett til å trekke han for denne dagen. Er det virkelig sant? 

Anonymkode: 27849...2ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det virker tvilsomt. Han har varslet arbeidsgiver, det bør holde. Om han gjorde det på feil måte, bør han i første omgang få informasjon om dette. 

• Liker 2
Skrevet

Har han jobbet nok til å bruke egenmelding?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan nekte å godta en egenmelding, men han virker veldig firkantet i dette tilfelle. 

Det virker som arbeidsgiver regner det som ulovlig fravær fordi rutinen ikke er fulgt.

Anonymkode: 8c123...7ca

AnonymBruker
Skrevet
globalagogo skrev (12 minutter siden):

Har han jobbet nok til å bruke egenmelding?

Jada, han har jobbet der i fire år, så ikke noe problem.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Arbeidsgiver kan nekte å godta en egenmelding, men han virker veldig firkantet i dette tilfelle. 

Det virker som arbeidsgiver regner det som ulovlig fravær fordi rutinen ikke er fulgt.

Ja, det er nok det, men jeg har en mistanke om at kjæresten min blir dømt for andres feilgrep. Det ble sendt mail til alle ansatte om at fraværet i bedriften var for høyt (samtidig som at alle må være hjemme med en gang de har den minste sykdomsfølelse🤷🏼‍♀️

Vi har barn og han har vært en del hjemme med sykt barn, men tror han har vært hjemme pga egen sykdom to ganger siden jul, så så ille synes jeg ikke det er. Jeg blir så provosert på hans vegne, men han har ikke lyst til å ta det opp fordi han synes det er ubehagelig🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hei! 
Kjæresten min kom hjem i går og fortalte at han ikke får lønn for en av dagene i forrige uke fordi han ikke fulgte rett prosedyre ved bruk av egenmelding på arbeidsplassen. Han våknet dårlig, sa ifra om fravær til sin nærmeste leder og skrev digital egenmelding men glemte å ringe til kontordama og si ifra. Pga denne forglemmelsen mener arbeidsgiver at han har rett til å trekke han for denne dagen. Er det virkelig sant? 

Dette høres ikke lovlig ut, det er ikke slik at arbeidsplasser kan bestemme egne rutiner helt i vilden sky.

Han har gitt beskjed til nærmeste leder OG fylt ut skjema når han kom tilbake på jobb. 

Det er de til tingene man forplikter seg til.

Anonymkode: e518c...5ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette høres ikke lovlig ut, det er ikke slik at arbeidsplasser kan bestemme egne rutiner helt i vilden sky.

Han har gitt beskjed til nærmeste leder OG fylt ut skjema når han kom tilbake på jobb. 

Det er de til tingene man forplikter seg til.

Anonymkode: e518c...5ec

Jo, bedriften kan bestemme egne rutiner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! 

Ja, arbeidsgiver kan gjøre det. Har opplevd dette selv.

Anonymkode: f7986...ca5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...