AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #1 Skrevet 22. april 2021 Hei! Skal være helt ærlig så er jeg litt forvirret. Har jobbet deltid i butikk i 2 år. Det er typisk at jeg får 1 uke ferie i året (totalt hele året, tar den ene uka fri i sommer) men så leser jeg at dette egentlig ikke er lov og at jeg skal ta ut 4 uker fri i året. Har ingen ønsker om det egentlig, men lurer på, har dette noe konsekvenser for meg som arbeidstaker siden jeg bare tar 1 uke i året? For sa dette til min mor i forbifarta uten å tenke over det og hun synes det var veldig sært at jeg bare tok 1 ferieuke i året, og at arbeidsgiver ikke hadde sagt noe på det mtp ferieloven. Anonymkode: e9023...294
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #2 Skrevet 22. april 2021 Du har rett på ferie etter ferieloven, og det er arbeidsgiver som er pliktig til å påse at du får avviklet ferien. Anonymkode: d88c2...9e7
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #3 Skrevet 22. april 2021 Du har rett på 5 uker ferie, uansett. Arbeidsgiver er pliktig til å sørge for du tar ut ferie. Anonymkode: 433b3...568
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #4 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du har rett på 5 uker ferie, uansett. Arbeidsgiver er pliktig til å sørge for du tar ut ferie. Anonymkode: 433b3...568 Nei, iflg ferieloven har man rett på 4 uker og 1 dag. Den femte ferieuken er tariff-festet for noen, men ikke alle. Anonymkode: 68953...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #5 Skrevet 22. april 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: Du har rett på 5 uker ferie, uansett. Arbeidsgiver er pliktig til å sørge for du tar ut ferie. Anonymkode: 433b3...568 Ja, det forstår jeg. Tror det særeste er vel at jeg blir anbefalt av arbeidsgiver å ikke ta ferie, siden jeg jobber deltid (men det er en annen historie). Men det er vel ikke noe som direkte skjer utenom manglende ferie? Synes uansett det er rart at arbeidsgiver skal passe på at jeg tar ut de 4 ukene ferie i året, men så har det liksom aldri blitt gjort/snakket om også direkte sagt jeg ikke burde ta ferie (ikke med andre arbeidsgivere heller såvidt jeg vet). Anonymkode: e9023...294
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #6 Skrevet 22. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det forstår jeg. Tror det særeste er vel at jeg blir anbefalt av arbeidsgiver å ikke ta ferie, siden jeg jobber deltid (men det er en annen historie). Men det er vel ikke noe som direkte skjer utenom manglende ferie? Synes uansett det er rart at arbeidsgiver skal passe på at jeg tar ut de 4 ukene ferie i året, men så har det liksom aldri blitt gjort/snakket om også direkte sagt jeg ikke burde ta ferie (ikke med andre arbeidsgivere heller såvidt jeg vet). Anonymkode: e9023...294 Mente andre arbeidstakere* selvfølgelig. Anonymkode: e9023...294
AnonymBruker Skrevet 22. april 2021 #7 Skrevet 22. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, iflg ferieloven har man rett på 4 uker og 1 dag. Den femte ferieuken er tariff-festet for noen, men ikke alle. Anonymkode: 68953...bd9 Sorry, regner med alle har tariff i disse dager. Dessverre viser det seg ikke alle er så smarte. (ikke vondt ment) Anonymkode: 433b3...568
Whistler Skrevet 22. april 2021 #8 Skrevet 22. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hei! Skal være helt ærlig så er jeg litt forvirret. Har jobbet deltid i butikk i 2 år. ............. Anonymkode: e9023...294 Hva er deltid i dette tilfellet? En prosentsats, eller tilfeldig timetall fra uke til uke? Du har etter loven rett på fire uker og en dag, og om du er omhandlet av tariffferie skal dette sammen med den ene lovbestemte dagen utgjøre en arbeidsuke. (Altså om du bare jobber tre (hele) dager hver uke kan ikke tariffuka tas ut som fem enkeltdager, men tre). Feriepengene du har opptjent (10,2 % for 4u+1d eller 12% for 5u) skal dekke inntektstapet ditt under ferieavviklingen.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #9 Skrevet 23. april 2021 AnonymBruker skrev (På 22.4.2021 den 6.58): Du har rett på ferie etter ferieloven, og det er arbeidsgiver som er pliktig til å påse at du får avviklet ferien. Anonymkode: d88c2...9e7 Dette. I tillegg til at arbeidstaker plikter å ta ferie. Anonymkode: c1ba1...8a8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå